گردشگری و توریسم

سفر به دور دنیا با «خوشه های زرین»

به گزارش ایرنا، ثبت جهانی نظام تولید انگور این نکته را که در بسیاری از اسناد تاریخی، از ایران به عنوان نخستین خاستگاه کشاورزی جهان نام برده شده است، به اثبات رساند و در رقابت با نظام تولید انگور در کشورهای صاحب نامی همچون ایتالیا، در جایگاه نخست جهان نشاند.
افتخار بزرگی که دهم آذرماه امسال با ثبت نظام تولید انگور دره جوزان ملایر در استان همدان نصیب کشاورزان و باغداران شد و انگور به عنوان دومین میراث مهم کشاورزی ایران و پنجاه و سومین میراث کشاورزی جهان در فائو به ثبت رسید، رخدادی جهانی که فائو نیز آن را در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد.
به همین منظور و به دنبال اعلام خبر ثبت جهانی نظام تولید انگور دره جوزان ملایر، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در فائو این رویداد را دستاوردی بزرگ برای کشور خواند که با این اقدام تاریخ 12 هزار ساله کشاورزی ایران به رسمیت شناخته شد.
محمدحسین عمادی در این باره اظهار داشت: تنوع بسیار بالای زیستی و کشاورزی ایران موجب می شود اهمیت و ارزش بخش کشاورزی و میراث ثبت شده کشاورزی در فائو، تاثیر زیادی از نظر اقتصادی، جذب توریست و افزایش ارزش افزوده بیشتر محصولات داشته باشد.
وی گفت: این میراث ارزشمندی که ثبت شد، جامعه جهانی برای حفظ و نگهداری آن کمک می کند تا این سیستم را بهتر نگه داریم، بهتر توسعه دهیم و حتی برای کشورهای دیگر نیز بتواند مورد استفاده قرار گیرد.
نماینده دائم ایران در فائو ابراز امیدواری کرد: تا بهار سال آینده بتوانیم 2 مورد دیگر از میراث مهم کشاورزی ایران را در فائو به ثبت برسانیم، آن زمان ایران جزو پنج کشور جهان خواهد شد که بیشترین تعداد میراث ثبت شده جهانی کشاورزی را دارد.
وزیر جهاد کشاورزی نیز ثبت جهانی انگور ملایر در فائو را به جامعه کشاورزی کشور تبریک گفت و آن را نشانه ای از پیوند عمیق مردم منطقه با اصول بهره برداری پایدار از منابع آب و خاک در گذر تاریخ دانست.
به گفته سیدسعید شاهرخی استاندار همدان ثبت جهانی انگور ملایر تاکیدی دیگر بر شایستگی ها، توانمندی ها و ظرفیت های بی نظیر این استان است و مصمم هستیم با تاکید بر نقش ویژه مردم و همدلی و وحدت در استان، تداوم برندسازی از داشته ها و توانمندی ها در مسیر توسعه با صیانت از دسترنج تولیدکنندگان داخلی ادامه دهیم تا روز به روز شاهد موفقیت های بیشتر استان در حوزه های مختلف باشیم.
کارشناسان معتقدند امروز انگور از نظر ارزش اقتصادی و صنعت، بالاترین جایگاه را دارد و با ثبت جهانی این محصول بدون تردید در صنعت گردشگری نیز می تواند بیشترین سهم را از آن خود کند.
ثبت جهانی انگور ملایر، پازل گردشگری ایران و استان همدان را در سال میزبانی همدان در 2 رویداد مهم بین المللی تکمیل کرد؛ رکن مهمی در توسعه که برای به ثمر رسیدن آن راهی پر فراز و نشیب طی شد تا بار دیگر دروازه گردشگری ایران این بار توسط «خوشه های زرین» به روی گردشگران داخلی و خارجی گشوده شود، دروازه گردشگری به نام دره جوزان ملایر.
از سوی دیگر اظهار نظر کارشناس و نماینده فائو در امور جیاس (نظام های میراث مهم کشاورزی جهانی) در بازدیدی که 25 و 26 مهرماه امسال از سایت دره جوزان ملایر و به منظور بررسی نهایی پیشنهاده ثبت جهانی انگور داشت، بسیار جالب است؛ تمامی بخش های نظام تولید انگور ملایر برای فائو در این بازدید منحصر به فرد و بارز بود.
سلیم ذکری پس از بازدیدهای خود از این سایت گفت: من سایت تولید انگور در ایتالیا را نیز دیده ام، اما سایت دره جوزان ویژگی های بارزی دارد که آن را از نظام تولید انگور سایر دنیا متمایز می کند.
وی شرایط جغرافیایی منطقه، وجود سازمان اجتماعی که پشت این نظام قرار گرفته و البته محصولات و فرآورده هایی که از انگور ملایر تولید می شود را برای فائو جالب توجه دانست.
نماینده فائو در امور جیاس «خاک کردن مو» برای محافظت باغ ها از سرما را از مهمترین ویژگی ها و جذابیت های نظام تولید انگور ملایر برای فائو عنوان و بیان کرد: کشت سنتی انگور و خشک کردن انگور یکی از ویژگی های بارز جوزان است.
ذکری گفت: شاخصه مهم دیگری که در جوزان دیدم، ترکیب روش های آبیاری باغ ها با استفاده از روش های جدید و فصلی (قنات های قدیمی) و یکی از دلایل محکم برای ثبت در جیاس بود.
وی تداوم شیوه سنتی نظام تولید انگور را مورد تاکید فائو خواند و افزود: سازمان اجتماعی که پشت این نظام تولید وجود دارد و همچنین کشاورزان و بهره برداری های خانوادگی، وجود دانش بومی و محلی برای تولید، فرآوری و بازار، وجود تعاونی های تولید و مشارکت در تولید، صادرات و فرآوری از ویژگی های جذاب و بارز نظام تولید انگور ملایر است که پایداری و پویایی این نظام را تضمین می کند.
ذکری بیان کرد: افتخار دارم که نظام تولید انگور دره جوزان ملایر تمامی شاخص های لازم را برای ثبت میراث کشاورزی جهان داشت و باید برای حفظ این نظام سعی و تلاش کرد.
وی تاکید کرد: مسئولان محلی، نمایندگان مجلس و تمامی افرادی که در این زنجیره تولید انگور قرار دارند، باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا این نظام با همین شیوه و ساختار حفاظت و حمایت شود و توسعه پیدا کند.
نماینده فائو در امور جیاس گفت: حفظ و حمایت از این نظام باید منجر به افزایش منافع و درآمد خانوارهای کشاورزان و ایجاد صنعت برای ذی نفعانش شود و همینطور نسل های بعد بتواند این نظام را نگه دارد و جوانان در این سیستم بمانند.
طبق بررسی های سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) سطح زیر کشت انگور در دنیا 4.5 میلیون هکتار است که از این میزان 75 میلیون تن انگور برداشت می شود، از این رقم بیش از 316 هزار هکتار باغ انگور سهم ایران از کشت این محصول است.
این در حالیست که سهم استان همدان از باغ های انگور کشور 6.3 و از نظر تولید 10.6 درصد است که ملایر با 11 هزار هکتار و تولید سالانه بیش از 240 هزار تن بیشترین سهم را از نظر سطح زیر کشت و تولید در این استان به خود اختصاص داده است.
حال آنکه انگور 54 درصد از محصولات باغی استان همدان را به خود اختصاص داده و سالانه حدود 404 هزار تن انگور در این استان تولید می شود که بیش از نیمی از این میزان تولید مربوط به شهرستان ملایر است و همچنان در سرانه تولید انگور بالاتر از میانگین جهانی تکیه زده است.
این نکته قابل توجه است که سرانه تولید انگور در ایران به ازای هر نفر 45 کیلوگرم، در استان همدان 235 کیلوگرم و در منطقه دره جوزان ملایر 11 تن و 660 کیلوگرم و یک هزار و 166 برابر میانگین جهانی است، ویژگی منحصر به فردی که جهانی شدن انگور این منطقه را اثبات می کند.
از نظر سطح زیر کشت، از چهار هزار و 250 هکتار اراضی زراعی در منطقه دره جوزان ملایر، سه هزار هکتار باغ انگور با میانگین تولید 35 تن در هکتار است، در حالیکه میانگین تولید انگور در ملایر در هر هکتار 22 تن است.
تنوع زیستی، وجود 15 رقم انگور در سایت دره جوزان، 15 هزار هکتار اراضی حفاظت شده، منطقه حفاظت شده لشگردر، وجود دره سماق با 40 هکتار سماق وحشی، دره شیر و پلنگ با وجود انواع گونه های جنگلی و بیش از هفت هزار هکتار منابع طبیعی از مهمترین دلایل تایید این شاخص مهم از سوی فائو می توان برشمرد.
بنابر اعلام فائو، این دستاورد مهم با پذیرش مدارک، مستندات و دفاعیه های ارایه شده از سال 95 تاکنون، در اجلاس گروه مشاوران علمی دبیرخانه میراث های مهم کشاورزی جهانی (GIAS) از تاریخ هفتم تا دهم آذرماه سال جاری در سازمان فائو در شهر رم ایتالیا حاصل شد و این ثبت با آزمونه (پایلوت) دره جوزان شهرستان ملایر صورت گرفت، دستاوردی ارزشمند که برای دومین بار برای جمهوری اسلامی ایران رقم خورد.
ثبت میراث های کشاورزی مهم جهانی (GIAHS) ابتکار عمل سازمان فائو است که از سال 2002 با هدف از این ابتکار عمل، شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی آغاز شده است و در همین رابطه نظام کشاورزی مبتنی بر قنات کاشان در سال 1393 به عنوان نخستین و نظام تولید انگور دره جوزان ملایر به عنوان دومین میراث کشاورزی جهانی ایران در فائو به ثبت رسید.
7528/2087

انتهای پیام /*


اقتصاد


ثبت جهاني انگور


سازمان فائو


ملاير همدان