گردشگری و توریسم

زخم تیغه بولدوزر بر طبیعت بکر روستای گردشگری برنت سوادکوه

روستای با قدمت حدود سه هزار ساله برنت که در جنوبی ترین بخش شهرستان سوادکوه و در منطقه معروف به خطیرکوه واقع است، یکی از روستاهای مسیر گردشگری برای طبیعت دوستان از جمله دوچرخه سواران محسوب می شود.
این روستا که در فصل بهار و تابستان تا حدود یکهزار نفر جمعیت به خود می بیند، در عین حال دارای آثار تاریخی و چشمه های فراوان آب معدنی است و قرار گیری در میان جنگل و کوه نیز زیبایی های طبیعی آن را دوچندان کرده است.
با این وصف، از آبان ماه امسال مردم روستا متوجه شدند که فردی با اخذ مجوز اکتشاف معدن شن و ماسه بریده کوهی ، قرار است پای ماشین آلات آلوده ساز معدنی را به این روستا بکر باز کند و به همین دلیل از طریق مراجع ذیربط پیگیر این موضوع شدند تا از طبیعت بکر منطقه حفاظت کنند.
ظاهرا تلاش های اولیه حاصلی در پی نداشت تا این که خرابی بیل مکانیکی نشان هنگام اکتشاف معدنی نشان داد که عمق احتمالی آلوده سازی طبیعت بیشتر از حد تصور اهالی روستاست و به همین دلیل هم آنان با تشکیل کمپینی صدا اعتراض خود را بالا برده اند و حتی برای دادخواهی اواخر هفته گذشته با حمایت تشکل های زیست محیطی در مسیر روستا راهپیمایی کردند.
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، روستاییان با در دست داشتن پلاکاردها و شعار نوشته هایی ‘ اجازه غارتگری نمی دهیم ‘ ، ‘ برنت محل رویش گیاهان نادر دارویی مانند گون است’ و ‘ نگذار بمیرد توسکا / نگذار بمیرد گون / نگذار بمیرد خرس ‘ خواهان لغو مجوز اکتشاف معدنی در این روستا شدند.
رئیس شورای اسلامی روستای برنت هم در نامه ای به فرمانداری شهرستان سوادکوه خواستار لغو مجوز اکتشاف معدنی در این روستا به خاطر وضعیت بکر زیست محیطی آن شد.
اهالی روستای برنت معتقدند که این روستا بیش از سه هزار سال قدمت دارد و تاکنون طبیعت آن دست نخورده باقی مانده و اکنون با صدور مجوز اکتشاف معدنی در معرض تهدید جدی زیست محیطی قرار گرفته است.
** کار تعطیل است
رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان سوادکوه هم در پی اعتراض مردم برنت در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا با وی گفت: آبان ماه امسال از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت مجوز اکتشاف برای معدن شن و ماسه به فردی داده شد، اما تاکنون مجوز بهره برداری به وی تعلق نگرفته است .
سعدی عبداللهی با اعلام این که در پی اعتراضات اهالی روستای برنت در حال حاضر کار تعطیل شده است، افزود: طی بازدیدی که با بخشدار از منطقه داشته ایم، درصدد هستیم تا با بررسی های به عمل آمده، روال قانونی آن طی شود.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان سوادکوه هم به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه چند سالی است که ضوابطی به اداره صنعت ، معدن و تجارت ارسال شده که نسبت به اکتشاف معادن در خارج از مناطق چهارگانه زیر پوشش از محیط زیست استعلام گرفته نشود .
مناطق چهار گانه زیر پوشش محیط زیست شامل پارک ملی، منابع و آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده است .
ابراهیم فلاحی افزود: اگر ما می توانستیم همچون گذشته نسبت به استعلام معادن اقدام کنیم به طور طبیعی جلوی صدور مجوز برای بسیاری از اکتشافات معدنی را به خاطر آسیبی که به محیط زیست وارد می کنند، می گرفتیم.
وی در خصوص مجوز اکتشاف معدن شن و ماسه در روستای برنت هم گفت: درست است که برای صدور مجوز از ما استعلامی نمی گیرند، اما ما بر روی معادن نظارت داریم و آنان باید طبق ضوابط های زیست محیطی نسبت به برداشت شن و ماسه اقدام کنند .
رئیس اداره محیط زیست شهرستان سوادکوه با اعلام اینکه طی روز گذشته یگان حفاظت محیط زیست به محل مورد نظر اعزام شد، افزود: درست است که بیل مکانیکی هنگام اکتشاف با نقص فنی مواجه شد، اما کسی که مجوز اکتشاف دارد باید طبق مقررات زیست محیطی نسبت به انجام کار اقدام کند.
فلاحی گفت: ما به عنوان متولی محیط زیست این نوع برداشت ها را قبول نداریم، به خاطر این که هم اکنون منطقه خطیرکوه ظرفیتی برای ارائه مجوز جدید معدن را ندارد .
وی توضیح داد: به دلیل این که نظارتی بر برداشت ها انجام نمی شود و به تعبیری خیلی از مناطق با این برداشت ها زخمی شده است، بنا بر این منطقه خطیرکوه هم توان اکولوژیک و ظرفیت سنگ شکن و ایجاد معدن را ندارد .
رئیس اداره محیط زیست شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه منطقه خطیرکوه منطقه ای بادخیز است، هشدار داد: حتی برداشت های بی رویه باعث نابوی پوشش گیاهی و در نتیجه منجر به طوفان گرد و غبار می شود که اگر از این برداشت ها جلوگیری نشود خطر جدی متوجه منطقه خواهد شد.
7334/1654

انتهای پیام /*


اجتماعي


اعتراض


اهالي روستا


سوادكوه