گردشگری و توریسم

برخی اسناد قاجار در کاخ گلستان به نمایش گذاشته شد

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی پنجمین جشنواره جایزه تهران، مهرشاد کاظمی معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران افزود: از جمله این اسناد می توان به نامه ای که اهالی تهران در زمان مظفرالدین شاه نوشتند و به وضع قمارخانه ها اعتراض کرده بودند، اشاره کرد.
وی اظهار کرد: بازدید از این نمایشگاه تا سوم دی ماه رایگان است.
کاظمی همچنین در مورد پنجمین دوره جشنواره جایزه تهران اضافه کرد: این جشنواره سوم دیماه ساعت 15 در کاخ گلستان با حضور شهردار تهران، معاون سازمان میراث فرهنگی، احمد مسجدجامعی و دیگر مسوولان برگزار می شود.
دبیر پنجمین دوره جشنواره جایزه تهران اضافه کرد: امسال پنجمین سال است که جشنواره پژوهشی در حوزه تهران و با موضوعاتی مانند تاریخ، میراث فرهنگی، شهرسازی، محیط زیست برگزار می شود. این موضوعات توسط هیات داوران مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به 17 نفر جوایز و نشان تهران اهدا می شود.
کاظمی یادآور شد: رشته های مورد بررسی در این برنامه، کتاب، پایان نامه، فیلم، تئاتر، خبرنگار، عکس، انتشارات برتر، گردشگری، معماری، محیط زیست و پیشکسوت در مطالعات تهران است که هر کدام از این موضوعات، هیات داوران جداگانه دارند. در دوره اول به 9 نفر، دوره دوم به 14 نفر، دوره سوم به 12 نفر و دوره چهارم به 15 نفر جایزه تهران تعلق گرفت.
وی خاطرنشان کرد: هر سال برنامه های جانبی نیز در کنار این جشنواره برگزار می شود. در سال های گذشته نمایشگاه عکس و نمایشگاه گنجینه ای از کتاب ها و اسناد تهران برپا شده بود. گنجینه اسناد تهران در واقع کتابخانه خوبی برای تهران پژوهان است.
وی افزود: موزه تهران نیز با حضور شهردار تهران افتتاح شد. همچنین نخستین نمایشگاه هنری باستان شناسی تهران را نیز برپا می شود و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده عکس های آن در متروی خیابان مولوی نیز به نمایش گذاشته می شود.
مهسا وهابی دبیر علمی این جشنواره نیز گفت: جایزه تهران رتبه بندی نشده است و این یکی از مزیت های این جشنواره است. ما به 17 نفر برگزیده جایزه خواهیم داد. شاید این جشنواره به لحاظ مالی اعتبار ویژه ای نداشته باشد اما می توان گفت که این جشنواره یک بار دیگر قبای تهران را به تن کرده است.

** حضور بیش از 850 عکاس در جشنواره «جایزه تهران»
دبیر بخش عکس پنجمین جشنواره «جایزه تهران» عنوان کرد که 873 هنرمند عکاس، آثار خود را برای حضور در پنجمین جشنواره جایزه تهران ارسال کرده‌اند.
محمدمهدی تدین با بیان این که با اتمام زمان دریافت آثار مسابقه عکس جایزه تهران، مراحل داوری آثار توسط هیات داوران آغاز شده است به استقبال عکاسان اشاره کرد و گفت: مجموع آثار ارسالی به دبیرخانه 2165 عکس از 873 هنرمند عکاس است که از این تعداد 136 اثر از 112 عکاس به مرحله داوری راه یافتند.
وی با بیان این که اغلب آثار منتخب به صورت تک عکس به دبیرخانه ارسال شده است و دو مجموعه عکس نیز در میان آثار وجود دارد، تاکید کرد: عکس‌های ارسالی به دو بخش تهران قدیم و تهران جدید تقسیم می‌شود که موضوعاتی مانند محلات تاریخی و بافت قدیمی، اماکن فرهنگی و موزه‌ها و توجه به زندگی شهری و اجتماعی مورد توجه عکاسان بوده است.
دبیر بخش عکس پنجمین جشنواره جایزه تهران با یادآوری این که در تمامی بخش‌های مسابقه آثار قابل توجهی با سطح کیفی مطلوبی وجود دارد، گفت: عکس‌هایی از مشاهیر و شخصیت‌های فرهنگی، آدام و رسوم و سبک زندگی تهران قدیم، عکس‌های نگاتیو و سیاه و سفید با قدمتی بیش از هفتاد سال و عکس‌هایی که علاوه بر دارا بودن بار معنایی و محتوایی به لحاظ زیبایی شناسی و تکنیک عکاسی قابل توجه هستند در میان آثار ارسالی به چشم می‌خورد.
تدین عنوان کرد: آثار برگزیده این جشنواره در قالب کتاب عکس و برپایی نمایشگاهی در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
هیات داوران این بخش از جایزه تهران را علیرضا عابدی، پژمان دادخواه و مریم حسینی تشکیل می‌دهند.
این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با همکاری خانه تهران‌پژوهان و موسسه فرهنگی هنری دارالفنون در هفته نخست دی‌ماه، همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود.
فراهنگ**9012**1336

انتهای پیام /*


فرهنگی


جشنواره


تهران


قاجار