گردشگری و توریسم

گردشگری ترکیبی بین ترابزون ترکیه و ماکو توسعه می یابد

به گزارش ایرنا، غلامرضا سلیمانی روز چهارشنبه در دیدار با اعضای اتاق تجارت و صنعت ترابزون ترکیه ضمن معرفی ظرفیت های منطقه در حوزه های صنعتی، گردشگری، کشاورزی، معدن و لجستیک بیان کرد:‌ ظرفیت‌های گردشگری بکری در منطقه آزاد ماکو وجود دارد که می‌تواند بستر همکاری در این زمینه با بندر ترابزون باشد.
وی افزود: توافق اولیه برای احداث شهرک صنعتی مشترک با ترکیه در منطقه آزاد ماکو انجام شده و علاوه بر آن برای ساخت این شهرک، یکهزار هکتار زمین با امکانات جانبی نیز اختصاص پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: منطقه آزاد ماکو با 220 کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، قابلیت تبدیل به یک قطب تولید مشترک ایران و ترکیه را دارد و توافق هایی با مقام های ترکیه ای برای جامه عمل پوشاندن به این هدف حاصل شده که از جمله این توافق ها می توان به افزایش همکاری‌های مشترک، حضور سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در بخش‌های تجاری و اقتصادی منطقه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های این منطقه اشاره کرد.
سلیمانی گفت: در تحقق تعامل تجاری 30 میلیارد دلاری که روسای جمهوری ایران و ترکیه هدف‌گذاری کرده‌اند، منطقه آزاد ماکو می‌تواند نقش برجسته‌ای ایفا کند.
معاون اتاق تجارت و صنعت ترابزون ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به اشتراک های فرهنگی و سلیقه ای 2 کشور ایران و ترکیه از توسعه روابط در حوزه های گردشگری، صنعتی و تجاری استقبال کرد.
مصطفی زینی با اشاره به اینکه برای عبور از شرایط فعلی تحریم ها علیه ایران باید در حوزه مواد غذایی و دارویی تجارت کرد، افزود: تجارت بین ماکو و ترابزون حاوی منافع مشترک و اقدامی برد ـ برد است .
وی اضافه کرد: همه ما تلاش می کنیم که سهم مهمی در افزایش حجم تبادل تجاری با ایران و هدف گذاری روسای جمهوری 2 کشور در رسیدن به رقم ٣٠ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، تِرابْزون شهری است در کشور ترکیه که در کنار دریای سیاه قرار دارد و مرکز استان ترابزون محسوب می شود.
ترابزون بر سر راه جاده ابریشم قرار دارد و سال‌ها مرکز تجاری بین‌المللی مهم این منطقه بوده ‌است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.
7132/2093

انتهای پیام /*


اقتصاد


توسعه گردشگري


ايران و تركيه


ماكو