گردشگری و توریسم

گرجستان کشش موج عظیم مهاجران ایرانی را ندارد

به گزارش ایرنا ، گرجستان در سال های اخیر با لغو ویزا برای ورود ایرانیان ، تسهیل شرایط اقامت و سرمایه گذاری ، موجب جذب شماری زیادی از شهروندان ایرانی به این کشور شد، در حالیکه به گفته ی جواد قوام شهیدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان ، کل ظرفیت اقتصادی این کشور در حد یک استان ایران است.

** درآمد سرانه پایین و بدهی خارجی بالا
گرجستان از جمهوری های تازه استقلال شوروی است ، این کشور 27 سال است که به صورت یک کشور مستقل اداره می شود و از لحاظ شاخص های اقتصادی در رده پایینی قرار دارد.
بر اساس جداول سال 2016 بانک جهانی ، درآمد ملی سرانه 9 هزارو 490 دلار است این رقم در مورد ایران و در همین سال 17 هزار و370 دلار اعلام شده است.
وزارت دارایی گرجستان ،چندی پیش بدهی خارجی این کشور را حدود پنج میلیارد دلار اعلام کرد که رقم قابل ملاحظه ای برای اقتصاد کوچک این کشور است .

** ثبت شرکت های صوری از سوی ایرانیان
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، در مورد وضعیت و شرایط فعلی ایرانیان در گرجستان ، گفت: عده ای از ایرانیان به تازگی اقدام به فروش خانه ها و املاک خود در گرجستان کرده اند ، البته بزرگ نمایی هم در رابطه با این موضع صورت می گیرد.
رحیم عباچی در مورد دلیل بروز این شرایط گفت :ایرانیان زیادی در چند سال اخیر با خرید ملک و اخذ اقامت یکساله اقدام به مهاجرت خانوادگی به این کشور کردند و بطور طبیعی انتظار خدمات آموزشی ، درمانی و غیره از این کشور دارند.
وی افزود: بسیاری از شرکت هایی که ایرانیان در گرجستان ثبت کرده اند صوری است و هیچگونه درآمد ، سودآوری و گردش مالی ندارد و تعداد کمی از ایرانیان مقیم گرجستان ، در این کشور مشغول فعالیت اقتصادی هستند.

** گرجستان بدنبال جذب سرمایه گذار است نه مهاجر
به گفته عباچی، گرجستان با توجه به شرایط اقتصادی ضعیفی که دارد یک کشور مهاجر پذیر نیست ، این کشور بدنبال جذب سرمایه خارجی برای رونق اقتصادی است .
وی تاکید کرد که گرجستان بعنوان یک کشور کوچک با ظرفیت اقتصادی محدودیت، کشش موج عظیم مهاجران ایرانی را ندارد.
عباچی در ادامه افزود: به نظر می رسد دولت گرجستان با بررسی وضعیت و عملکرد شرکت های ایرانی متوجه روند غیر عادی و صوری بودن آنها شده است .
وی با اشاره به اینکه، تابستان امسال نیز وقتی شمار ایرانیانی که عازم این کشور شدند به صورت چشم گیری بالا رفت ، افزود: دولت گرجستان برای جلوگیری از حضور ایرانیان در این کشور دست به یک اقدام نسنجیده در مبادی ورودی زد که در این شرایط تر و خشک با هم سوختند.

** چه کسانی اقدام به فروش خانه هایشان کرده اند؟
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان گفت: بدنبال اقدامات سختگیرانه گرجستان و بازگردندان ایرانیان از مرزهای زمینی و هوایی این کشور ، عده ای اقدام به فروش خانه هایشان کرده اند .
عباچی اظهار داشت: بیشتر کسانیکه وضعیت شان در گرجستان تثبیت نشده یا اقامتشان تمدید نشده و یا حتی بیم دارند که اقامت شان تمدید نشود ، اقدام به فروش املاک خود گرفته اند.

** مشکلات اخیر دامن گیر فعالان اقتصادی ایرانی نشده است
وی در مورد وضعیت و شرایط فعالان اقتصادی ایرانی در گرجستان ، پس از حرکت اخیر دولت گرجستان با اتباع ایرانی ،گفت: کسانیکه سال هاست در گرجستان فعالیت اقتصادی دارند و از اقامت گرفته اند، مشکلات جدید دامن گیر این افراد نشده و محدودیتی شامل فعالیت آنها نشده است .
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان ، مشکل اصلی فعالان اقتصادی ایرانی را نوسانات ارزی عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه نرخ ارز اخیر بصورت چشم گیری کاهش یافته ولی هنوز قیمت مواد اولیه و محصولات داخلی پایین نیامده است.

** بازگرداندن ایرانیان از مرز مغایر رژیم لغو روادید بود
عباچی برخورد های ماموران گرجستان با شهروندان ایرانی را ناشایست توصیف کرد و گفت: اقدام گرجستان در رابطه با ایجاد محدودیت برای ورود خارجیان و شهروندان ایرانی بدون اطلاع رسانی قبلی و مغایر با تفاهم نام رژیم لغو روادید با ایران بود که در این زمینه سفارت ایران در تفلیس و وزارت خارجه تذکرات لازم را دادند.
وی افزود: تاکنون نیز گرجستان سیاست خاصی را دراین زمینه اعلام نکرده است .

** تمایل گرجستان به امریکا و غرب تازگی ندارد
وی در پاسخ به اینکه ‘ رفتار اخیر گرجستان با شهروندان ایرانی چقدر متاثر از قدرت های خارجی است ؟’ گفت: از نظر سیاسی گرجستان متمایل به غرب است و از اهداف اصلی این کشور پیوستن به اتحادیه اروپا است ولی این موضوع تازگی ندارد و این کشورها سال ها است که برای ورود به اتحادیه اروپا و تطبیق قوانین خود برای این اتحادیه تلاش می کند.
خاورم ** 1579

انتهای پیام /*


اقتصاد


گرجستان


ايرانيان مقيم


فروش خانه و ملك