گردشگری و توریسم

موزه شدن ساختمان قدیمی شهرداری قائمشهر، دور یا نزدیک

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساختمان قدیمی شهرداری قائمشهر که مردم شهر آن را با نام ‘عمارت شهرداری ‘ می شناسند بنا به آنچه که تعلل میراث فرهنگی در ترمیم بنا اعلام شد از این نهاد پس گرفته شد و به شهرداری در حال انتقال است.
در حال حاضر بخش های ممیزی و سازمان مشاغل شهرداری قائمشهر به این ساختمان منتقل شد و بنا به اعلام یک منبع آگاه در شورای این شهر قرار است شهرداری منطقه 2 نیز به این مکان منتقل شود.
ساختمان قدیمی شهرداری قائمشهر که مردم شهر آن را با نام ‘عمارت شهرداری ‘ می شناسند سال ساخت آن به 1305 بر می گردد و در سال 1356 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
این ساختمان که سبک معماری دوره پهلوی را دارد با تصمیم اعضای شورای شهر در سال 1390 به میراث فرهنگی جهت تبدیل به موزه تحویل داده شد و بارها از سوی مسئولان مرتبط استانی و شهرستانی افتتاح آن در تاریخ های مختلف وعده داده شد.
وجود این ساختمان در وسط شهر قائمشهر و نیمه کاره ماندن آن برای شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی قابل قبول نیست و آنها هنوز منتظر عملی شدن وعده مسئولان برای افتتاح موزه هستند.
مونا باقری، شهروند قائمشهری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مردم قائمشهر با ساختمان قدیمی شهرداری که در هسته مرکزی شهر قرار دارد، آشنا هستند چرا که هر روز این ساختمان را می بینند و از جلوی آن می گذرند.
وی افزود: سالهای قبل این ساختمان که برخی ادارات از جمله شهرداری و شورای اسلامی شهر در آن مستقر بودند محل آمد و شد مردم قائمشهر به عنوان ارباب رجوع و برای انجام کار اداری بود.
این بانوی قائمشهری ادامه داد: در همان زمان که این ساختمان به عنوان اداره از آن استفاده می شد همیشه در ذهنم درگیر این موضوع بودم که چرا یک ساختمان با این معماری قدیمی بدینگونه از آن استفاده می شود.
وی افزود: هرچند من کارشناس میراث فرهنگی نیستم اما در دید من و یا عموم جامعه این سوال که بنای تاریخی از این مساله آسیب می بیند، مطرح است.
باقری گفت: تصمیم سالهای قبل مدیران شهری مبنی بر موزه شدن، اقدام خوبی بود که می توانست تا اندازه ای دغدغه افراد بویژه دوستداران میراث فرهنگی را رفع بکند.
یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی نیز در این باره گفت: موزه شدن این ساختمان تصمیم درستی بود که گرفته شد تا ضمن حفظ بنای این ساختمان برای آیندگان به محلی برای عرضه و نمایش آثار باستانی و فرهنگ قائمشهر باشد.
غلامحسین سرکاری افزود: فعالان حوزه میراث فرهنگی امیدوار بودند که با راه اندازی این موزه علاوه بر صاحبخانه شدن آثار و اشیا تاریخی در محوطه های باستانی قائمشهر، اشیایی که افراد در خانه های خود نگهداری می کنند، به این موزه آورده تا حفظ بماند.
وی ادامه داد: اما چند دستگی میان مسئولان باعث شده تا این روند چند سالی معطل بماند و این خود ضربه به یک اثر تاریخی مازندران است.
وی که مدیر عامل انجمن توسعه پایدار قائمشهر نیز است، گفت: بارها و بارها از سوی دوستداران میراث فرهنگی پیگیری ها برای بازگشت این ساختمان به چرخه موزه انجام شد که فعلا نتیجه ای نداده است.
سرکاری افزود: در اقدام اخیر حمایتی برای بازگشت ساختمان شهرداری به موزه ، طومار هشت متری با امضای دوستداران میراث فرهنگی جمع کردیم که در این طومار بر موزه شدن این ساختمان تاکید شد.
وی همچنین از تغییر کاربری ساختمان و استفاده از آن به عنوان شهرداری انتقاد کرد و گفت: اینکه یک ساختمان قدیمی بدین صورت محل رفت و آمد افراد بشود خسارت به یک بنای تاریخی است.
به گفته سرکاری با توجه به قدمت این ساختمان حتی رفت و آمد یک نفر به این مکان، خسارت زا به این بنای تاریخی است و می تواند به مرور باعث تخریب آن شود.
یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قائمشهر که سابقه 2 دوره عضویت در این شورا را دارد ، گفت: در مصوبه خرداد سال 1390 این شورا ، اعضا تصمیم به تغییر کاربری این بنا از اداری به موزه گرفتند.
احسان اسماعیلی نجار افزود: همان سال این ساختمان که محل استقرار شورای شهر بود به میراث فرهنگی تحویل داده شد تا موزه بشود و آثار باستانی کشف شده متعلق به قائمشهر در آن قرار بگیرد.
وی تعلل میراث فرهنگی در تکمیل این پروژه را دلیل تصمیم شهرداری و انتقال بخش های اداریش به این ساختمان عنوان کرد و ادامه داد: اعضای شورای فعلی این اقدام را قبول ندارند و این اقدام شهرداری بدون مصوبه شورا انجام شد.
این ساختمان تا قبل از اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر قائمشهر ساختمان اداری شهرداری و خودِ شورای شهر بود.
بعد از اجرای این مصوبه چند اتاق این ساختمان در اختیار اداره میراث فرهنگی قائمشهر قرار داشت که بخش اداری در آن مستقر بود و در همان حال کارهای ترمیم بنا نیز انجام می شد.
** کوتاهی میراث فرهنگی در صاحب موزه شدن قائمشهر
رئیس شورای اسلامی شهر قائمشهر به خبرنگار ایرنا گفت: میراث فرهنگی باید برای تکمیل کار این موزه اقدام می کرد و نباید این طرح نیمه تمام باقی می ماند.
عباس صالح زاده افزود: وقتی میراث فرهنگی برای تکمیل این طرح تعلل کرد شهرداری قائمشهر دست به این اقدام زد و ساختمان را به وضعیت سابقش یعنی اداری بازگرداند.
وی که خود در زمان صدور مصوبه سال 1390 شورای شهر قائمشهر در سمت شهردار این شهر فعالیت داشت، ادامه داد: در آنزمان با کشف آثار باستانی چند هزار ساله در تپه ها و مناطق باستانی این شهر، اعضای شورا تصمیم گرفتند این ساختمان را به موزه تبدیل بکنند.
صالح زاده که خود را از موافقان موزه شدن این ساختمان اعلام کرد، افزود: اما نباید این موافقت ها و ملاحظه کاری های مجموعه مدیریت شهری قائمشهر باعث شود تا عملیات ترمیم بنا معطل باقی بماند و باید میراث فرهنگی هر چه سریعتر در این زمینه اقدام بکند.
** پرونده تخلف شهرداری قائمشهر روی میز دادگاه
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ساختمان حدود یکصد ساله شهرداری قائمشهر یکی از 2 هزار و 500 اثر تاریخی ثبتی و غیر ثبتی استان است.
ولی الله فرزانه با اشاره به اینکه مالک این ساختمان شهرداری است، افزود: کاربری این ساختمان موزه است و میراث فرهنگی مازندران طی سالهای 1391 و 92 برای ترمیم آن حدود 10 میلیارد ریال هزینه کرده است.
وی ادامه داد: در حالیکه مراحل ترمیم و موزه شدن این ساختمان در مراحل پایانی قرار داشت، شهرداری قائمشهر مبادرت به استقرار واحدهایی از بدنه اش در این ساختمان کرده است.
مدیر کل میراث فرهنگی مازندران با تاکید بر اینکه این اقدام شهرداری قائمشهر غیر قانونی است، گفت: میراث فرهنگی در خصوص تغییر کاربری غیر قانونی این بنا از شهرداری شکایت کرده است و این پرونده در دادگستری است.
وی افزود: میراث فرهنگی در برهه ای با کمبود اعتبار مواجه شد و این مساله بهانه ای برای شهرداری و انتقال واحدهایش به این ساختمان شد.
فرزانه گفت: کمبود اعتبار در تمامی دستگاههایی اجرایی از جمله میراث فرهنگی مازندران وجود دارد و این مساله در روند اجرای پروژه ها نیز تاخیر ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد : اما نباید این مساله همه گیر باعث شود که شهرداری اقدام خلاف قانون انجام بدهد و به میراث فرهنگی لطمه بزند.
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی مازندران ، کاربری ساختمان قدیمی شهرداری قائمشهر موزه است و باید به این کاربری برگردد.
وی گفت : برای این منظور اخیرا جلسه ای با حضور فرماندار ، اعضای شورای شهر و شهردار قائمشهر و میراث فرهنگی برگزار شد تا واحدهای مرتبط با شهرداری از این ساختمان خارج شده و به میراث باز گردانده شود.
به گفته فرزانه با توجه به اینکه موزه شدن ساختمان شهرداری قائمشهر در مراحل پایانی قرار داشت با بازگرداندن دوباره آن به میراث کارها به سرعت انجام خواهد شد و شهروندان قائمشهر صاحب موزه می شوند.
تلاش های خبرنگار ایرنا برای دریافت نظر و پاسخ شهردار قائمشهر در این زمینه که چرا واحدهای شهرداری به این ساختمان بازگردانده شد بی نتیجه ماند و شهردار به تماس های تلفنی پاسخ نداد.
2096/1899

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


ايجاد موزه


مازندران