گردشگری و توریسم

راهداری: ایمن سازی جاده آسیبی به آثار تاریخی فیروزآباد نمی رساند

علیرضا سیاهپور دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به دغدغه مسئولان میراث فرهنگی استان درباره احتمال وارد آمدن آسیب به میراث جهانی منطقه افزود: بحث حذف تخته سنگ خطرسازی که در ارتفاعات کوه های این منطقه قرار دارد از حدود 9 ماه قبل در دستور کار قرار داشت و راهکارها و روش های مختلف اعم از تخریب با دست و یا تثبیت تخته سنگ بررسی شد که با توجه به موقعیت قرار گرفتن سنگ هیچ یک از این روش ها کارساز نشد.
وی ادامه داد: حتی ما به دوستان میراث فرهنگی هم اعلام کردیم که در صورتی که آنها نظر تخصصی و کارشناسی برای تثیت این سنگ دارند ارائه دهند و تمام هزینه های آنرا نیز اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان پرداخت خواهد کرد.
سیاهپور گفت:در نهایت هیچ یک از این روش ها پاسخگو نبود و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با گرفتن تمام مجوزهای قانونی و لازم تصمیم گرفت برای حفظ جان هموطنان در کنار احترامی که برای حفظ آثار تاریخی و میراثی استان قائل هستیم این تخته سنگ خطرساز را به روش انفجار حذف کند.
او بیان کرد: این تخریب به روش انفجار بسیار آرام انجام می شود و دوستان میراث نیز پس از اطمینان از اینکه خطری میراث جهانی منطقه فیروزآباد را تهدید نمی کند با این کار موافقت کردند.
وی افزود: هم اینک مسیر فیروزآباد – کوار با هماهنگی پلیس راه بسته شده و عملیات انفجار ظرف مدت 30 دقیقه انجام خواهد شد و سپس ماشین آلات مستقر در محل حداکثر تا ساعت 12 مسیر را برای تردد هموطنان بازگشایی خواهند کرد.
فیروزآباد در فاصله 96 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است و کاخ اردشیر ساسانی، قلعه دختر و شهر گور واقع در این شهرستان از جمله آثار تاریخی ثبت جهانی شده استان فارس است.
6122 /1876

انتهای پیام /*


اجتماعی


راهداری


قلعه دختر


میراث فرهنگی