گردشگری و توریسم

لایه حفاظتی رواق جنوبی گنبد سلطانیه پس از 50 سال باز شد

میرموسی انیران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس شواهد موجود در 100 سال گذشته زلزله عظیمی در گنبد تاریخی سلطانیه به وقوع پیوسته که به بخش های سازه ای این گنبد آسیب جدی وارد شده است.
وی اظهار داشت: بنابراین قبل از انقلاب، رواق بیرونی ضلع جنوبی گنبد سلطانیه توسط گروه مرمت ایتالیایی به سرپرستی دریکو به اجرای لایه حفاظتی روی سه چشمه از ٢٤ چشمه طاق رواق اقدام کردند.
انیران خاطرنشان کرد: اقدامات انجام گرفته برای لایه های حفاظتی رواق چندان مناسب نبود به دلیل آنکه با زمان بر شدن جداسازی لایه حفاظتی از تزئینات امکان آسیب رسیدن به تزئینات دیگر وجود داشت.
وی اضافه کرد: سال جاری لایه حفاظتی رواق، توسط تیم مرمت از روی تزیینات برداشته شد که البته این کار پس از مطالعات اولیه و اقدامات مرمتی بر روی تزیینات یاد شده انجام گرفت.
رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ادامه داد: تزیینات مذکور نسبت به قسمت های مشابه داری نقوش هندسی ریزتر و پرکارتر بوده و تنها در این قسمت از کلمه الملک و همچنین نام مبارک حضرت علی(ع) با خطی متفاوت نوشته شده است.
وی اظهار داشت: برداشتن لایه های حفاظتی رواق جنوبی گنبد سلطانیه در مدت پنج ماه به سرپرستی محمد مرادی شورجه از از اردیبهشت سال جاری تا اوایل مهر امسال به پایان رسید که این کار هم به لحاظ تزئینی و مشاهده در پیوستگی تزئینات برای گردشگران مفید و مناسب است.
به گزارش ایرنا، گنبد سلطانیه در سال 1310 در فهرست میراث ملی و تیرماه سال 1384در فهرست میرات جهانی (یونسکو) ثبت شده است.
به گزارش ایرنا، گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان بشمار می آید.
شهرستان سلطانیه با 30 هزار نفر جمعیت در 40 کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.
9646/8068

انتهای پیام /*


فرهنگي


گنبد سلطانيه


پايگاه جهاني


رواق جنوبي