گردشگری و توریسم

پیشگیری از آلزایمر شهرها ضروری است

به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی روز پنجشنبه در آیین گشایش نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان افزود: شهرهایی کهن مانند کاشان با چند هزار سال پیشینه، اتصالی تاریخی دارند که هیچگاه این اتصال قطع نشده و پیوسته در فرهنگ و تمدن ایرانی نیز تاثیرگذار بوده است.
وی بیان کرد: ترکیبی در حوزه دین، علوم انسانی، ادبیات و هنر با شاخص های گوناگون مانند صنایع سنتی و نوین به وجود آمده که نقاطی مانند کاشان را در عرصه فرهنگ و تمدن ممتاز و متمایز کرده که مجموع آنها وظیفه های ویژه ای برای مردم و مسئولان این خطه ایجاب می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر جلوگیری از آلزایمر شهرها اضافه کرد: خاطره زدایی یکی از چیزهایی است که این شهرهای تاریخی را در معرض تهدید قرار می دهد، چرا که از دست دادن خاطره ها به معنای گسست ذهنی و ارتباط تاریخی و فرهنگی است.
وی اضافه کرد: معنا زدایی از دیگر تهدیدها برای شهرهای تاریخی و فرهنگی بشمار می رود و چنانچه شهرهای تاریخی معنای خود را از دست بدهند، از روح توهی خواهند شد.
صالحی ادامه داد: شهرهای تاریخی می توانند با گذشت زمان در معرض سیالیت سریع قرار بگیرند که البته در کاشان توجه خوبی به موضوع شده و این امیدواری را ایجاد می کند که عناصر حفاظت از هویت شهر مصون بمانند.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا فضاهای کالبدی ارزشمند شهرهای تاریخی مانند کاشان به عنوان نقطه اتصال فرهنگ ها حفظ شود چرا که این اثرها و بناها متعلق به یک فرد، خانواده یا شهر نیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: فرهنگ و هنر به عنوان روح شهر جریان داشته و در رویدادهای آن اثرگذار است و اگر بتوان روح تاریخی نقاطی مانند کاشان را در شهر جریان دهیم، آن هنگام شاهد اتفاق های خوبی خواهیم بود.
وی با اشاره به ایده راه اندازی میدان ها و گذرهای فرهنگ و هنر در کشور افزود: این طرح که از یزد آغاز شد با همین رویکرد شکل گرفت تا روح شهرها را به کالبد آنها پیوند دهد و بر این اساس 10 شهر دیگر در سال های پیش رو میزبان اجرای طرح خواهند بود.
صالحی ادامه داد : ایجاد میدان ها و گذرهای فرهنگ و هنر بر پایه مردم استوار است زیرا فرهنگ را مردم می سازند و راه اندازی این نقاط، فرصتی برای نمایش نوآوری های هنری شهرها و تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر می باشد.
وی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان گفت: این رویداد می تواند پیوند خاصی بین کتاب به عنوان قدیمی ترین، نافذترین، ماناترین و موثرترین رسانه بشری و کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان، موثرترین و اصلی ترین عضو خانواده ها برقرار کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتخاب کاشان به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران در سال 97 را یادآور شد و بیان کرد: جشنواره کتاب کودک و نوجوان با توجه به مسیر مردمی پایتختی کتاب ایران می تواند چشم انداز پرافتخارتری را برای این خطه پدید آورد.
وی اضافه کرد : گذشته و حال کاشان پر از ظرفیت است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این نگاه تلاش دارد تا فرصت های خوبی برای این شهر پدید آورده و آینده را به گذشته آن پیوند بزند.
نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان که در میدان فرهنگ و هنر کمال الملک آغاز شده، با حضور افزون بر 60 نویسنده و تصویرگر تا 25 آذرماه در 100 نقطه این شهر به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران ادامه می یابد.
2093/8123/6026/

انتهای پیام /*


فرهنگي


آلزايمر شهر


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي


كاشان