گردشگری و توریسم

مردمی فرهیخته و جوانانی پویا؛ واقعیتی که در ایران یافتم

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، گاسپار لامونیر (Gaspard Lamunière) که برای شرکت در دوازدهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» برای نخستین بار به ایران آمده است در گفت‌وگو با خبرنگار گروه برون مرزی ایرنا از تجربه سفرش به ایران گفت.
لامونیر که مسئولیت برنامه‌های مستند تلویزیون سوئیس را برعهده دارد در توصیف این سفر گفت: اولین چیزی که درباره ایران و جامعه این کشور نظر مرا به خود جلب کرد حضور فعال جوانان تحصیلکرده ایرانی در زمینه های مختلف است که پویایی و نشاط خاصی به این جامعه بخشیده است.
وی که به گفته خودش حدود 35 سال است که برای تلویزیون سوئیس کار می کند در حال حاضر مسئول بخش پروژه فیلم‌های مستند این نهاد فرهنگی-رسانه ای سوئیس است.
لامونیر که پیشتر در حوزه خبرنگاری و تهیه گزارش و خبر هم فعالیت داشته با ابراز خرسندی از دعوتش به جشنواره «سینماحقیقت»، گفت: پیش از سفرم به ایران، برای گرفتن راهنمایی سراغ دوستانی رفتم که قبلا به این کشور سفر کرده بودند و همه آنها توصیه کردند موقعیت این سفر به یاد ماندنی را از دست ندهم .
« باید بگویم که در واقع حضور در این جشنواره بین المللی فیلم به عنوان رویدادی فرهنگی و هنری، برای من فرصت بسیار مغتنمی است تا هرچند کوتاه و مختصر، با ایران و فرهنگ آن آشنایی پیدا کنم.»
وی ادامه داد در شرایط کنونی که گاهی پیش‌داوری‌ها و اخبار نادرستی در مورد ایران منتشر می‌شود مراودات فرهنگی می تواند در در تعمیق روابط دو کشور نقش موثرتری ایفا کند.
لامونیر گفت که مردم سوئیس سینمای ایران را بیشتر با ژانر داستانی آن می شناسند اما به لطف حضور در رویدادهایی مانند جشنواره «سینما حقیقت» این ایده در ذهن ایجاد می شود که مستندسازان و سینماگران دو کشور می توانند به منظور آشنایی بیشتر دو ملت، در زمینه تولیدات مشترک نیز با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند.
این شخصیت فرهنگی سوئیس با اشاره به حضور گسترده جوانان ایرانی در بخش های مختلف برگزاری جشنواره، گفت: آنچه از لحظه ورودم به ایران تا هم اکنون مشاهده کردم، این است که ایران کشور مردمانی فرهیخته و جوانانی پویاست و به محض بازگشت به کشورم، این مهم را با دوستان و اطرافیانم به اشتراک خواهم گذاشت.
لامونیر در پاسخ به این سوال که به نظر شما کدام جنبه و ویژگی کشور و جامعه ایران می تواند موضوع جالبی برای سینماگران خارجی باشد، گفت: فعالیت جوانان تحصیلکرده و با انگیزه ایران در حوزه‌های گوناگون موضوعی است که می‌توان به آن پرداخت و آن را به عنوان یک واقعیت، به جهانیان معرفی کرد.
فراهنگ**9422**1723** 9053

انتهای پیام /*


فرهنگی


ایران


سوئیس


سینما حقیقت