گردشگری و توریسم

نشست تاریخ و باستان شناسی ایران وگرجستان در بوشهر برگزار شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، در این نشست الکساندر چولو خادزه استاد، داوید بریکا شویلی رئیس بخش باستان شناسی و نیکولوز گازدلیافی دانشجوی رشته باستان شناسی دانشگاه گرجستان، حمیدرضا پیغمبری عضو هیات علمی گروه تاریخ و حمید اسدپور عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه خلیج فارس بوشهر در پنل های تخصصی سخنرانی کردند.
سابقه روابط تاریخی سه هزار ساله ایران و گرجستان، منابع تاریخی، شواهد و مدارک باستان شناختی مرتبط با ایران باستان در گرجستان، کشف فسیل های انسان های 2 میلیون ساله، دوره نوسنگی و سفال های مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد که مختص تولید انگور و محصول ثانویه آن از جمله موارد مطرح شده در پنل های تخصصی بود.
لزوم همکاری باستان شناسی زیر آب ایران و گرجستان، میراث فرهنگی هخامنشیان در گرجستان، تصاویر اشیای شاخص کشف شده دوره هخامنشی در محوطه های باستانی آن کشور، وجود نشانه های فرهنگی ایرانی مانند نام ها و اصطلاحات در جامعه گرجستان پیش از اسلام از دیگر مواردی بود که در قالب پنل های تخصصی یک روزه به آن پرداخته شد.
لزوم ترجمه منابع گرجی برای درک بهتر تاریخ ایران، اهمیت زبان فارسی، آداب و رسوم مذهبی مسلمانان و بویژه شیعیان در قفقاز و گرجستان و میراث فرهنگی ایرانیان و شیعیان در گرجستان نیز در قالب پنل ها مورد بررسی قرار گرفت.
در پایان هر پنل برنامه پرسش و پاسخ در باره مسائل ارائه شده مطرح شد.
برگزاری این نشست ها در قالب تفاهم نامه مشترک داشنگاه های خلیج فارس و گرجستان صورت گرفته است.
دانشگاه خلیج فارس با حدود هفت هزار دانشجو در 29 رشته کارشناسی، 48 رشته کارشناسی ارشد و 13رشته دکترا، جهت گیری خود را در حوزه کار آفرینی قرار داده و این دانشگاه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پایلوت دانشگاه کار آفرین انتخاب شده است.
6043/7212

انتهای پیام /*


فرهنگی


دانشگاه


ایران


گرجستان