گردشگری و توریسم

قشری‌گری موجب انقطاع تمدنی زیان‌بار شده است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسن خلیل آبادی روز دوشنبه در آیین گشایش طرح موزه و دانش آموز در موزه ملی ایران اظهار داشت: شبکه های مجازی ما پر از مطالبی درباره کوروش است اما چرا صدا و سیما هیچ معرفی و برنامه ای از کوروش ندارد؟
وی افزود: ما اشکال سیستماتیک داریم و نمی خواهیم تغییرات را بپذیریم و این مقاومت، آثار زیانبارتری برای ما به وجود می آورد.
خلیل آبادی گفت: ما هنوز به روش سخنرانی، کلاسهای تاریخ در مدارس شهرری را اداره می کنیم درحالیکه آثار هشت هزارساله تمدنی ما در صدمتری کلاس آنهاست و در بقیه نقاط کشور هم همین وضعیت وجود دارد.
وی گفت: علت اینکه مردم ما پول و دلار خود را در سفر به ترکیه و جمهوری آذربایجان برای دیدن مقبره مفاخر و آثار تاریخی این کشورها هزینه می کنند این است که ما در معرفی داشته های تاریخی خود به مردم، بد عمل کردیم و چه کسی مسئئول این انقطاع فرهنگی است؟
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ما در حوزه ارتباط موزه ها و دانش اموزان به روز نیستیم.
وی یادآور شد: شورای شهر تهران در دوره جدید، نگاه فرهنگ محوری دارد و بر اساس نیازهای انسان هزاره سوم برنامه ریزی می کند که مشارکت مردمی زیادی می طلبد.

**موزه ملی ایران؛ فعال در ارائه خدمات به کودکان
مدیر موزه ملی نیز در این مراسم گفت: موزه ملی ایران نیز در راستای وظایف خود، گروه کودک و نوجوان را به عنوان یکی از اصلی ترین مخاطبان خود برشمرده و برای دستیابی به اهداف عالیه خود ازهیچ کوشش و استفاده از امکانات موجود در این مجموعه دریغ نمی کند.
جبرئیل نوکنده افزود: موزه ملی در صدد است تا در یک حرکت جمعی و بهره مندی از توان و تخصص سایر دست اندرکاران این حوزه گام های موثری را بردارد و تعامل با آموزش و پرورش استان تهران و شهرداری تهران، نشانی بر این مدعاست.
او گفت: برگزاری نشست های تخصصی حوزه کودک و نوجوان، راهنمایی و همراهی گروه های بازدید دانش آموزی از موزه های ایران باستان و موزه باستان شناسی و هنر اسلامی ایران، برگزاری کارگاه های بازدید ویژه نمایشگاه های داخلی و خارجی، آموزش مربیان، برگزاری کارگاه های هنری و نمایش نتایج آنها در قالب نمایشگاه، همیاری در تدوین کتب درسی و تامین منابع علمی، از اهم فعالیت های قابل اشاره است.
نوکنده تصریح کرد: در رویداد بزرگ نمایشگاه لوور در تهران، یکی از بخش های بسیار مورد توجه نمایشگاه آثار حجمی کودکان 6 تا 8 ساله ای بود که بر اساس آثار این نمایشگاه شکل گرفت.
وی گفت: یکی دیگر از مسائل مهم و ویژه مهم موزه ملی ایران، توجه به ارائه خدمات به کودکان، نوجوانان نیازمند خدمات ویژه است و در همین راستا، برای ایجاد شرایط مناسب بازدید برای نابینایان و برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری نوجوانان نابینا، طراحی و ساخت رمپ در موزه باستان شناسی و هنر اسلامی ایران و طراحی ویژه برای موزه ایران باستان، در تلاش هستیم.
مدیر موزه ملی گفت: قصد داریم در بازسازی موزه جدید ایران باستان، بخش های ویژه ای به گروه های کودک و نوجوان و نیازمند خدمات ویژه به صورت جداگانه اختصاص دهیم.
به گزارش ایرنا، ستاد گردشگری شهرداری تهران در راستای احیا و حفظ فرهنگ و تاریخ کشور و شهر و همچنین توسعه پایدار گردشگری شهری در تهران در جهت ارتقای آگاهی شهروندان نسبت به تاریخ و فرهنگ شهر خود اجرای طرح موزه و دانش آموز را در دستور کار قرار داده است.
براساس طرح «موزه و دانش آموز»، 2 هزار دانش آموزان تهرانی از موزه ها به ویژه موزه ملی ایران بازدید می کنند.
فراهنگ**3079** 1055

انتهای پیام /*


فرهنگی


ميراث فرهنگي


موزه


دانش آموزان