گردشگری و توریسم

نبرد رنو، نماد مقاومت ایلام در عصر رضاخانی

به گزارش ایرنا، قیام ایلات و عشایر ایلام در سال 1308 شمسی علیه حکومت مستبد پهلوی اول یکی از ادوار تاریخی پر فراز و نشیب این منطقه جغرافیایی است که کمتر در منابع تاریخی به آن پرداخته شده و لازم است این واقعه مهم تاریخی بیشتر مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
اینکه در آن برهه تاریخی مردمانی شجاع و سلحشور با وحدت و همدلی تصمیمی مهم اتخاذ و دولت استبداد را به رسمت نشناخته و علم مخالفت و مبارزه را با توجه سیاست ها و برنامه استبدادی آن اعلام کرده اند، نشان از باورهای مستحکم دینی و ایلاتی است که هرگز در مقابل ظلم و زور تسلیم نشده اند.
جدا از اینکه این قیام به دلایلی از جمله نداشتن نیرو ، امکانات و ادوات جنگی کافی ناکام ماند اما حس مبارزه و قیام علیه استبداد را در کالبد جامعه ایلاتی و عشایری این دیار دمید و نمود عینی این ادعا در دوران دفاع مقدس و شکل گیری گروه های عشایری و مردمی در مقابل دشمن متجاوز به زیباترین شکل تجلی یافت.
یکی از مورخان در این خصوص می گوید: نبرد رنو با اتحاد و همکاری ایلات مختلف ایلام به مرکزیت ایل ملکشاهی و به رهبری شاه محمد یاری نه یک شورش محلی بلکه یک قیام گسترده و آزادیخواهانه بود که چه بسا در صورت حمایت سایر مناطق غرب کشور می توانست زمینه سقوط رضاشاه را در پی داشته باشد.
عباس محمدزاده افزود: قیام مردم ایلام دلایل مختلفی داشته و آنها به خوبی روح استبداد حکومت پهلوی و برنامه های ضد دینی و مردمی آنرا درک کرده و عزم در نابودی این حکومت داشته اند.
وی هر چند دلایل شکست و ناکامی این قیام را نداشتن ادوات جنگی ، نیرو و امکانات و عدم حمایت ایلات خارج از استان می داند اما از این واقعه مهم به عنوان نقطه عطفی در تاریخ آزادی خواهی و استبداد ستیزی یاد می کند.
یکی از نوادگان شاه محمد یاری رهبر این شورش در این خصوص می گوید: شاه محمد بارها هدف از قیام خود را مبارزه با استبداد و ظلم و زور حکومتی اعلام داشته است.
میر آقا تقی نژاد تاکید کرد: شاه محمد یاری در وصیت نامه خود نیز به ایل ملکشاهی حمایت از آزادی خواهی و مبارزه با ظلم را به عنوان یک اصل ایلاتی مورد تاکید قرار داده است.
قیام گسترده ایلات و عشایر مناطق مختلف ایلام در سال 1308شمسی علیه استبداد رضاخانی صورت گرفته و ماهها به طول انجامید و سرانجام نظامیان حکومت وقت با تسلیحات نظامی پیشرفته از جمله هواپیما و توپخانه این قیام را سرکوب کردند.
7179/6119

انتهای پیام /*


اجتماعي


قيام مردمي


ايلات و عشاير


نبرد رنو