گردشگری و توریسم

«جشنواره اقوام ایرانی» در بوستان فدک پایتخت برگزار می‌شود

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه هشت و فرهنگسرای گلستان، ناصر امین‌زاده، گسترش و تقویت هویت ایرانی اسلامی، تحکیم وحدت و همگرایی اقوام ایرانی را از اهداف این جشنواره عنوان کرد.
وی جشنواره اقوام ایرانی را فرصت خوبی برای بروز استعدادهای فرهنگی و هنری مناطق دانست و گفت: در این جشنواره محورهای مهمی نظیر تقویت خودباوری و عزت ملی، پاسداشت گویش‌ها، آداب و رسوم غنی اقوام و سنت‌های اصیل ایرانی در قالب‌های متنوع فرهنگی و هنری در یک فضای وحدت بخش و با نشاط مدنظر قرار گرفته است.
وی به بخش‌های مختلف این جشنواره اشاره کرد و گفت:‌ ویژه ‌برنامه ای با دعوت و مشارکت نهادهای فرهنگی و هنری منطقه ۸ شهر تهران، به صورت نمایشگاه‌های ادواری ۱۰ روزه با حضور چهره‌های برجسته فرهنگی هنری برگزار می شود که هدف آن معرفی توانمندی‌های اقوام مختلف در زمینه صنایع‌دستی، آشنایی بازدیدکنندگان با فرهنگ اقوام مختلف کشور و گویش‌های آنان است و به ایجاد فرصت برای داد و ستد فرهنگی و جهت برقراری ارتباط مستقیم بین مصرف‌کننده و تولیدکننده در قالب ۳۵ غرفه می‌پردازد.
امین زاده ادامه داد: علاوه بر این، در این جشنواره، فعالیت‌های سنتی هر قوم نظیر موسیقی اقوام ایرانی، مُد و لباس اقوام، مراسم ازدواج، اعیاد، غذاهای سنتی، سوغاتی‌ها و شیرینی‌ها، لباس و پوشاک، بازی‌های دسته‌جمعی، آیین‌های سوگواری و … معرفی می‌شود. در بخش دیگر نیز به برپایی نمایشگاه کتاب، نگارگذر، مسابقه‌ی عکاسی و… می‌پردازد.
وی، برپایی نمایشگاه کتاب، نگارگذر، مسابقه‌ عکاسی را از دیگر بخش های این جشنواره عنوان کرد.
مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه هشت گفت: جشنواره اقوام ایرانی فرصت خوبی است که مفاخر بزرگ در ادب، هنر، خوشنویسی، طنز، نقاشی، هنرهای تجسمی امور دینی استان‌ها را در عصر ماشینی امروز که جوانان کمتر با اقوام و آداب و رسوم و بزرگان کشور آشنا هستند، معرفی کرده و این کمبود را جبران کند.
امین‌زاده افزود: توجه به این فرهنگ متعالی‌، شناخت آن و همگرایی در جهت تحکیم اقوام ایرانی و تقویت هویت فرهنگی از مسائل بسیار مهمی است که بیش از گذشته باید تقویت شود.
رئیس فرهنگسرای گلستان، توجه به اقوام ایرانی را از مسائل بسیار مهم از نظر رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: ایشان تاکیدات فراوانی بر هم‌زیستی، همدلی و همسویی اقوام مختلف در کشور دارند و می‌فرمایند که سنت‌های مختلف، آداب و عادات مختلف و استعدادهای گوناگون و متنوع، یک فرصت است که اجزای گوناگون این ملت بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند، با مراودات درست و با هم‌زیستی و اتحاد کامل، برای ملت ما این یک افتخار است که چنین نگاهی به مسأله‌ تنوع اقوام دارد.
وی با اشاره به 40 سالگی انقلاب و لزوم حمایت از کالای ایرانی ابراز امیدواری کرد: با همکاری، مساعدت و همراهی سایر نهادها و دستگاه ها بتوان عناصر و دانسته‌های فرهنگی، تاریخی، ادبی و مفاخر خود را در این جشنواره معرفی کرده و گامی در جهت وحدت ملی، اتحاد، افتخار به داشته‌ها، اعتمادسازی و خودباوری برداریم.
جشنواره اقوام ایرانی از 22 آذر تا 22 بهمن در بوستان فدک فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، جنب فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.
تهرام/7245//1348

انتهای پیام /*


فرهنگی


فرهنگسرای گلستان


جشنواره


اقوام ایرانی