گردشگری و توریسم

تقابل صنفی برسر ارزان فروشی بلیت هواپیما منتظر ورود مجریان قانون

به گزارش ایرنا، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت و جهانگردی ایران در تاریخ هشتم آذرماه، به یکی از آژانس های عضو که به عنوان یک استارتاپ شناخته شده و پرمراجعه گردشگری در زمینه فروش بلیت هواپیما و هتل فعالیت دارد، نامه‌ای ارسال می کند با این مضمون که شما به دلیل تخفیف زیاد به مشتری هایتان متخلف هستید و در صورت ادامه فعالیت تان با روند غیرقانونی فعلی با شما برخورد قانونی خواهد شد.
متن این نامه که در ادامه می آید با تکذیب عمل منافی قانون توسط مدیر این آژانس مواجه شده و وی آن را به عنوان یک تهدید در اختیار رسانه ها قرار می دهد و این موضوع واکنش های بسیاری در فضای مجازی و رسانه های رسمی کشور مواجه شده است.
«طبق گزارش‌های واصله از سوی تعداد قابل توجهی از همکاران ما، سایت‌های مرتبط با آن شرکت، مبادرت به فروش بلیت با 5 تا 9 درصد تخفیف مستقیم به مسافر می‌کنند که خارج از ضابطه و عملا موجب ضرر و زیان و لطمه به فعالیت سایر دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی شده است و مورد اعتراض انجمن و سایر همکاران بوده است.
خواهشمند است در اسرع وقت نسبت به توقف روش اتخاذ شده در زمینه فروش بلیت با تخیفیف‌های مذکور اقدام نمایید. بدیهی است در صورت عدم اقدام به منظور حفظ حقوق بسیاری از همکاران لاجرم نسبت به شکایت از مراجع قانونی اقدام خواهد شد.»

** رئیس صنف دفاتر جهانگردی: تخفیف از کارمزد بلیت هواپیما جرم است
به گزارش خبرنگار ایرنا بر مبنای همین تعارض، امروز (شنبه) نشست خبری در محل انجمن صنفی دفاتر گردشگری با حضور رئیس این صنف و آژانس مورد نظر برگزار شد که فارغ از حاشیه سازی ها و بی نظمی های فراوان، به تضارب آرا و اصرار هر یک از طرفین بر صحت اقدام خود، گذشت.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت و جهانگردی ایران در این نشست گفت:
ما که امروز متهم به گرانفروشی شده ایم، همواره طلایه دار ارزان فروشی هستیم.
وی افزود: آژانس ها از خود هیچ محصولی ندارند و ما فروشنده محصولات دیگران مثل هتل ها و بلیت خطوط هواپیمایی هستیم و از همین رو ما به هیچ وجه در نرخ گذاری ها دخیل نیستیم.
رفیعی تصریح کرد: قانون یاتا (اتحادیه شرکت های هوایی) می گوید هیچ آژانسی حق ندارد از کارمزد خود، تخفیفی به مشتری بدهد. کارمزد مجموع هزینه های پیش بینی شده سود و هزینه های جاری یک آژانس گردشگری است.
وی ادامه داد: ما موظف بودیم به متخلف های صنفمان مکاتبه کنیم اما مکاتبه درون صنفی ما نباید در رسانه ها منعکس می شد.
رفیعی گفت: در دو مقطع، بخشنامه شده که هر آژانسی از کارمزدش تخفیف بدهد باید آژانس وی بسته شود و هریک از دفاتر که مبلغ کارمزد را تخفیف بدهد مجرم است.
او گفت: ما به عنوان صنف مدافع این هستیم که نهادهای نظارتی و بازرسی و حتی سازمان حمایت از مصرف کننده وارد این مقوله شوند تا همه چیز شفاف شود.
مدیر انجمن صنفی خدمات گردشگری یادآور شد: با این روش غلط بسیاری از اعضای صنف ما بیکار می شوند. ما معتقدیم رقابت مضر و تخفیف غلط باید از بین برود و نباید در صنف ریشه بدواند و نام این کار ارزان فروشی نیست.

** مدیرعامل آژانس استارتاپی: تحفیف ما به مردم حاصل صرفه جویی تکنولوژیک است
مدیر عامل این آژانس استارتاپی گردشگری نیز گفت: ما به دنبال تقابل درون صنفی نیستیم. شرکت ما یک استارتاپ دانش بنیان است که می خواهد راهی پیدا کند تا مردم و صنف هردو به سود برسند.
نیما قاضی اضافه کرد: معتقدم در قراردادهای برخی خطوط هواپیمایی بندی مبنی بر مجرم بودن تخفیف دهنده از کارمزد نداریم و حتی در برخی قراردادها به ویژه ایرلاین های خارجی به وضوح تخفیف بیشتر پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: مساله ما مثل دعوای (تاکسی اینترنتی موبایلی معروف) و آژانس های سنتی است. اگر امروز این اپ تاکسی نبود نبود قیمت آژانس ها سر به فلک می کشید.
قاضی تاکید کرد: آژانس های بزرگی هستند که بلیط خطوط خارجی را با 9 درصد سود به مردم می دهند و اکنون که کسی پیدا شده تا بخشی از این سود را به مردم تخفیف دهد به ما هجوم آورده اند. اینها کسانی هستند که منافع میلیاردی شان در خطر است.
مدیر عامل این آژانس استارتاپی گردشگری گفت: ما چندسال است که روی این طرح خدمات تکنولوژیکی کار و هزینه کردیم تا به نتیجه رسیده و توانسته ایم بر همین مبنا کارهای دستی انسانی را کاهش داده و با مدد موج جدید تکنولوژی ارتباطی ایجاد کنیم تا هم سرعت کار و هم تعداد مشتری های ما بالا برود و در نتیجه سود حاصله از این صرفه جویی تکنولوژیک خودمان را به مردم تخفیف می دهیم و هردو سود می کنیم.
در پایان این نشست با پیشنهاد خبرنگاران، مقرر شد در اسرع وقت هردو طرف مستندات قانونی خود را برای ادعاهای مطرح شده در جلسه برای شفاف سازی اذهان عمومی در اختیار رسانه ها قرار دهند.
به گزارش ایرنا، قیمت بلیت دو قسمت دارد؛ یک بخش آن نرخ اصلی (Fare) است که آژانس از شرکت هواپیمایی دریافت می‌کند و بخش دیگر کمیسیونی است که بسته به نوع روابط تجاری آژانس و ایرلاین و معمولا از 3 تا 9 درصد تعیین می‌شود.
فراهنگ**3079** 1418

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


بليت هواپيما


گرانفروشي