گردشگری و توریسم

قلعه‌ تاریخی کهن دژ کوه خواجه شهرستان هامون در حال مرمت است

حسین سرحدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس شواهد به دست آمده قلعه تاریخی کهن دژ کوه خواجه مکانی مذهبی بوده که بیشتر در زمان اجرای مراسمات مذهبی مورد استفاده قرار می گرفته است.
وی ادامه داد: آثار به دست آمده از این مجموعه نشان می دهد تعداد کمی جمعیت درون این مجموعه زندگی می کردند.
مدیر پژوهشی پایگاه کوه خواجه شهرستان هامون بیان کرد: قلعه تاریخی کهن دژ پنج و نیم متر ارتفاع داشته و غالب مصالح آن از خشت و گل است.
وی تصریح کرد: حفظ و ماندگاری آثار هر منطقه در گرو مرمت و احیای آن اثر باستانی است.
سرحدی اظهار داشت: سال گذشته برخی از حصار سوم این مجموعه مرمت شد و امسال کار مرمت حصار دوم این مجموعه با یک کیلومتر وسعت در حال انجام است.
به گزارش ایرنا، آثار باستانی و کهن هر منطقه نشان از فرهنگ و تمدن آن سرزمین دارد،
سیستان یکی از مناطق کهن و منحصر به فردیست که در زمینه آثار تاریخی و باستانی نمونه و بارز است و می طلبد یک برنامه جامع و هدفمند در خصوص جذب گردشگر در این حوزه وجود داشته باشد.
کوه خواجه (کوه اوشیدا) یا (کوه رستم) تنها عارضه طبیعی در دشت سیستان است که در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر زابل در شهرستان هامون قرار دارد.
شهرستان هامون واقع در شمال سیستان و بلوچستان از شرق با شهرستان زهک، از شمال با شهرستان های زابل و نیمروز، از غرب نیز با بخشی از حوزه شهرستان نیمروز و از جنوب با شهرستان زاهدان و کشور افغانستان همجوار است که در آن علاوه بر کوه خواجه می توان آثار دیدنی و تاریخی نظیر شهر سوخته با تمدنی پنج هزار ساله، آسبادها و قلعه مچی (قلعه چه) را به نظاره نشست.
9914**3213

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


مرمت قلعه كهن دژ


كوه خواجه