گردشگری و توریسم

هرگونه ساخت وساز در حریم قلعه سردار بوکان ممنوع است

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن سپهرفر روز چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت قلعه سردار و ساخت و سازهای همجوار این قلعه و مسجد جامع بوکان افزود: در کمترین زمان ممکن و در اسرع وقت حریم قلعه سردار که در کاوش های صورت گرفته اخیر، هفت مرحله سکونت در دوره های مختلف باستان شناسی در آن کشف شد، ابلاغ می شود.
وی تاکید کرد: بر همین اساس شهرداری باید پروانه جدید را برای این اثر تاریخی صادر کند که با صدور آن، پروانه پیشین فاقد اثر قانونی خواهد بود.
وی ادامه داد: متاسفانه در خلال اعلام حریم مصوب و ضوابط نقشه و محدوده اثر به دستگاه‌های مرتبط، برخی از اشخاص قبل از تصویب آن درخواست‌هایی به شهرداری بوکان جهت ساخت و ساز در محدوده آن ارایه کرده اند که با همکاری و مساعدت شهرداری، پروانه صادره آنها ملغی است.
سپهرفر اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و بوکان با جدیت در مقابل افرادی که آگاهانه یا ناآگاهانه اقدام به تخریب آثار تاریخی می کنند، ایستاده و با خاطیان برخورد می شود.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری بوکان نیز در این جلسه از قلعه سردار به عنوان هویت و یکی از نمادهای تمدن اصیل این شهرستان یاد کرد و گفت: حراست از میراث فرهنگی و ابنیه های تاریخی علاوه بر میراث فرهنگی یک وظیفه همگانی است.
لقمان خسروپور افزود: هرگونه قصور در خصوص نگهداری و حفظ حریم قلعه سردار غیرقابل قبول بوده و از تمامی مسولان و اداره های مرتبط درخواست می شود با جدیت از هرگونه تعرض به حریم این بنا جلوگیری کنند.
وی اظهار داشت: ما در قبال گذشتگان و فرزندان این مرز و بوم مسوول بوده و باید جوابگوی نسل های آینده این کشور باشیم .
خسروپور با اشاره به توافق به عمل آمده در خصوص تعیین حریم قلعه سردار افزود: امروز وظیفه ماست که از میراث سرزمین مادری خود به بهترین نحو حراست و این امانت را به درستی به آیندگان منتقل کنیم.
به گزارش ایرنا، قلعه سردار یا اَرگ بوکان در سال 1868 میلادی و 1247 شمسی توسط عزیزخان مکری در حکومت ناصرالدین شاه قاجار بنا شد.
ارتفاع این ارگ از سطح زمین 13 تا 15 متر و طول آن 30 متر است.
در کاوش های صورت گرفته در مرداد ماه امسال در قلعه سردار بوکان هفت مرحله سکونت در دوره های مختلف باستان شناسی در این تپه کشف شد.
آثار سه هزار ساله عصر آهن در قلعه سردار این شهر از جمله آثار کشف شده اخیز توسط کاوشگران است.
بوکان در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
7510/6185/2093

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


قلعه سردار


بوكان