گردشگری و توریسم

نسخه خطی دوره صفویه نصایح خواجه عبدالله انصاری رونمایی شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، «مسعود نصرتی» مدیر مجموعه تاریخی کاخ گلستان بعدازظهر امروز (سه شنبه) در مراسم رونمایی از این نسخه اظهار داشت: بیش از 4600 نسخه خطی فوق العاده در کتابخانه و آلبوم خانه سلطنتی کاخ گلستان وجود دارد که اغلب اینها مربوط به دوره قاجار است.
وی افزود: این بخشی است که مورد علاقه ویژه ناصرالدین شاه بوده و می تواند برای پژوهشگران و علاقه مندان به تاریخ قاجار یک گنجینه به حساب آید.
او ادامه داد: همه علاقه مندان می توانند با طی کردن مراحل اداری از این گنجینه خطی استفاده کنند و به فراخور موضوعات تحقیقی خود از این منابع بهره ببرند.
«بابک بزرگ پناه» مجری طرح چاپ این کتاب نیز اظهار داشت: نصایح این کتاب مربوط به خواجه عبدالله انصاری عارف قرن 4 و 5 هجری است که به خط بزرگ ترین خوشنویس دوره صفوی یعنی عمادالحسنی نگاشته شده است.
وی افزود: محتوای کتاب نصحیت های خواجه عبدالله به خواجه نظام المک که از دانشمندان و دولتمردان آن دوره بوده می باشد که اولین بار 250 سال پیش یعنی 150 سال بعد از فوت میرعماد توسط نقاش بزرگ دوره نادرشاه افشار، آقا محمدهادی تهذیب و تزیین شده است.
او یادآور شد: این کتاب که در کتابخانه سلطنتی کاخ گلستان بود در زمان مظفرالدین شاه توسط یکی از روسای کتابخانه به سرقت رفت و ماموران نظمیه آن زمان به ریاست موسی میرممات ممالک، توانستند کتاب را به کاخ برگردانند.
فراهنگ **1085**3079**1418

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


فرهنگی