گردشگری و توریسم

سرپرست استانداری فارس: قدردان هنرمندان منبت کار هستیم

به گزارش ایرنا، شورای جهانی صنایع دستی آذرماه جاری شهر آباده را به عنوان شهر جهانی منبت ثبت کرد.
یداله رحمانی در پیامی ضمن تبریک این دستاورد در عرصه بین المللی اعلام کرد: کسب این موفقیت بدون شک حاصل تلاش هایی است که طی سال های اخیر در زمینه کسب نشان ها و گواهی های معتبر هنری و تجاری متعددی صورت گرفته و نتیجه کوشش و پیگیری های هنرمندان، صنتعگران و رایزنی ها و ارتباطات موثر مدیران بخش های خصوصی و دولتی کشور و استان فارس است. سرپرست استانداری فارس گفت: از تمامی دست اندرکاران بخش های خصوصی و دولتی می خواهم که با مغتنم شمردن فرصت ایجاد شده، در جهت معرفی هرچه بیشتر و کامل تر مزیت ها و زیبایی های فرهنگی، هنری و معنوی مرتبط با منبت کاری تلاش کرده و با در پیش گرفتن روش های هوشمندانه و کارشناسانه، هنر و صنایع دستی شهر آباده و استان فارس را رونقی بیشتر از گذشته ببخشند.
رحمانی اظهار داشت: سرزمین کهن و غنی فارس، سرشار از گنجینه های فرهنگی، تاریخی و هنری است و مردم این دیار در طول تاریخ همواره میراث دار و پرورش دهنده رنگین کمانی از هنرهای ماندگار و سرمایه های معنوی بوده اند و درخشش این مردمان در آفرینش آثار گرانبهای هنری شهره و آوازه جهانی دارد.
وی یادآور شد: از جمله مواریث و هنرهای دستی این سرزمین منبت کاری است؛ هنری که امروزه در سراسر جهان شناخته شده و معرف توانمندی و ذوق مردمان فارس است.
سرپرست استانداری فارس گفت: منبت کاری هنر و صنعت قدمت دار سرزمین ایران محسوب می شود و روح زیبایی طلب ایرانیان، همواره در طول تاریخ با آثار برجسته هنری همچون منبت کاری، خودنمایی می کند.
هنر منبت یکی از هنر‌های دست ساز ایرانی است که از هزار و 500 سال قبل در برخی از مناطق کشور رواج داشته است که بنابر اسناد تاریخی موجود خاستگاه منبت سنتی (ظریف) در استان فارس شهر آباده است.
این هنر اصیل ایرانی که از ریشه نبات (گیاه) گرفته شده، هنر کنده کاری بر روی چوب است و مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد.
قدیمی ‌ترین اثر منبت موجود، مربوط به نیمه اول قرن سوم هجری قمری است که یک لنگه در چوبی متعلق به مسجد جامع عتیق شیراز است که در دوره عمرو بن لیث صفاری ساخته شده و دارای زیرسازی از چوب تبریزی است و روی آن با خلال‌هایی از چوب گردو و نقوش پر ضلعی بسیار زیبایی زینت شده است.
شهرستان آباده در 274 کیلومتری شمال شیراز واقع است.
6122/ 2027

انتهای پیام /*


فرهنگي


استانداري فارس


صنايع دستي


ثبت جهاني آباده