گردشگری و توریسم

فعالیت جمعی راهکار هدایت صنایع دستی در بازارهای جهانی است

به گزارش ایرنا، خالد سعیدی روز سه شنبه در همایش آموزش اصول و مبانی کارآفرینی و بازاریابی صنایع دستی اظهار داشت: تولید صنایع دستی وابسته به مردم و اقتصاد آن مبتنی بر حرکت اجتماعی است.
وی افزود: با حمایت دستگاه های دولتی و با استفاده بیشتر از این تولیدات می توان پتانسیل ایجاد شغل و درامد پایدار آن را در اقتصاد کشور افزایش داد.
سعیدی اضافه کرد: هیچ وقت نمی توان از همه افراد فعال صنایع دستی حمایت کرد ولی می شود با تاسیس شرکت های بزرگ و شکل و دهی هنرمندان در زیر مجموعه آن به درستی این حمایت ها را هدایت کرد.
وی یادآور شد: باید روند حمایت را عوض کرد و در فروش بر اساس مدل های روز مبتنی بر الگوهایی جهانی عمل کرد و مدیریت بازار صنایع دستی را در دست گرفت.
رئیس پارک علم و فناوری کردستان گفت: در فرآیند موفق تولید تا مصرف، تولید نقش 10 درصدی دارد و تجاری سازی و فروش نیز از سهمی 90 درصد برخوردار است.
وی تاکید کرد: باید یک تیم تخصصی متشکل از تخصص های مختلف از جمله بازاریابی داخلی و خارجی، طراحی، بسته بندی و تولید برای مدلینگ و بازار یابی ایجاد کرد تا بتوان در بازاریابی این حوزه موفق تر عمل کرد.
سعیدی افزود: برندسازی صنایع دستی راهکار دیگری برای رسیدن به بازاریابی در عرصه صنایع دستی است که اگر در این زمینه بتوانیم موفق عمل کنیم می توان زمینه فروش تولیدهای هر استان را بیش از گذشته به مشتریان فراهم کرد.
وی اظهار داشت: جا دارد در رشته هایی از جمله کلاش بافی، نازک کاری، ساز سازی و فرشبافی در این استان برند سازی کرد و در کنار آن با ایجاد بازارچه دائمی یا نمایشگاه دائمی صنایع دستی در کنار جذب توریسم، بازار یابی موفقی نیز برای این تولیدات انجام داد.

** 1850 نفر در دوره های آموزشی صنایع دستی کردستان شرکت کردند
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز در این همایش گفت: در سال جاری یک هزار 850 نفر از 2 هزار و 100 نفر برنامه این اداره کل در دوره های رایگان آموزشی شرکت کرده اند.
اسعد ساعدپناه تاکید کرد: برگزاری دوره های رایگان هنرآموزی و حرفه آموزی از سیاست های سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری است و اکنون در رشته های بومی در شهرستان های این استان در حال برگزاری است.
وی در خصوص همایش ها و کارگاه های آموزشی تخصصی نیز افزوزد: این اداره کل در نظر دارد دوره هایی را بر اساس نیاز هنرمندان برگزار کند که بیشتر در راستای برندسازی، بازاریابی، طراحی و بسته بندی محصولات باشد.
ساعدپناه یادآور شد: همایش آموزش اصول و مبانی کارآفرینی، بازاریابی و چگونگی حضور در نمایشگاه ها امروز با حضور 200 نفر و به صورت رایگان برگزار شد.
وی همچنین از حضور 57 هنرمند این استان در نمایشگاه های بین المللی و ملی کشوری خبر داد و افزود: سعی می شود با حمایت از هنرمندان زمینه حضور آنها در نمایشگاه های متعدد را فراهم کرد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از 40 هزار نفر از هنرمندان کردستان در 45 رشته فعال صنایع دستی بومی و غیر بومی فعالیت می کنند.
هم اکنون پنح رشته بومی صنایع دستی کردستان شامل رشته‌های مسگری، اسلحه سازی، پلاس بافی، جل دوزی و قفل سازی غیر فعال شده است.
همچنین 12 رشته صنایع دستی بومی استان نیز شامل اُرسی‌سازی، گره‌چینی، قواره‌بری، چاقو سازی، سفیدگری، موج بافی، جاجیم بافی، نمد مالی، حجاری سنگ، چلنگری (آهنگری سنتی)، خراطی‌سنتی و وه ندی سازی در حال منسوخ شدن است.
کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که 878 اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل 773 اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 62 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول و است.
3034/9102

انتهای پیام /*


اقتصاد


ميراث فرهنگي


بازاريابي


همايش آموزشي