گردشگری و توریسم

مرمت پل های صفوی و خسرو بیستون در حال انجام است

صامت اجرایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: پس از انجام کاوش های باستان شناختی، در سال های اخیر پایگاه میراث جهانی بیستون اقدام به عملیات ساماندهی و مرمت بخش هایی از پل های بیستون موسوم به پل صفوی و خسرو بر روی رودخانه دینورآب کرد.
به گفته این مسئول؛ اقدام های مرمتی پل بیستون شامل لایروبی و جمع آوری زباله ها و علف های خود رو در قسمت های بالادست و پایین دست رودخانه، جمع آوری بلوک های سنگی فروریخته در اطراف پل، جانمایی و مرمت بخش هایی از بلوک های سنگی پایه های پل و مرمت بخش هایی از سنگفرش بستر رودخانه حد فاصل دهانه های پل با مصالح همگون می باشد.
اجرایی تصریح کرد: در مرحله جدید مرمت تکمیل سنگفرش بستر رودخانه در دهانه اول از قسمت شرقی و دهانه اول در قسمت غربی با سنگهای قلوه مرمت و بازسازی بدنه پل نیز در دستور کار است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این پل در دوره های مختلف تاریخی مرمت شده، حدود پنج نوع آجر متفاوت در آن وجود دارد که در مرمت آن سعی شده با آجرهایی مشابه از لحاظ ابعاد و رنگ با دوره های مختلف به کاررفته همگونی داشته و از طرفی بخشهای مرمتی جدید نیز متمایز از بخشهای تاریخی باشد.
مدیر پایگاه جهانی بیستون در ادامه اظهار داشت: احیای جان پناه با توجه به اسناد تاریخی انجام شده و بندکشی بدنه آجری در قسمتهای تاریخی و مرمت سنگفرش عرشه پل با سنگهای قلوه نیز در حال انجام است.
اجرایی در ادامه با اشاره به اینکه پل ساسانی بیستون موسوم به پل خسرو نیز یکی دیگر از پلهای واقع در حریم ملی پایگاه جهانی بیستون می باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه سنگفرش بستر رودخانه در حد فاصل یکی از دهانه ها به طور کامل نشست کرده بود و باعث نفوذ آب رودخانه به زیرپایه های پل می گردید، بازسازی آن انجام شد.
پل تاریخی بیستون موسوم به پل صفوی با شماره 765 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این پل که بر روی رودخانه دینور آب ایجاد شده است، براساس بخش های باقی مانده، طول آن 144 متر و عرض آن7/60 متر می باشد که در جهت شرقی – غربی ساخته شده است.
براساس نتایج حاصله از کاوش های باستان شناختی به نظر می رسد پایه های پل مربوط به اواخر دوره ساسانی است و ساخت آن در حین عملیات متوقف شده است. پس از دوره ساسانی کردهای حسنویه اقدام به تکمیل پایه های سنگی و طاق های پل نموده اند. مدارک باستان شناختی به خوبی نشان می دهد که در دوره ایلخانی، صفوی و دوره اول پهلوی اقدام های مرمتی در پل مذکور انجام شده است.
لازم به ذکر است پل در وضع موجود دارای چهار دهانه می باشد که طی کاوشهای باستان شناختی صورت گرفته در پل مذکور دو دهانه دیگر در قسمت شرقی پل شناسایی شد.
8066/7447

انتهای پیام /*


اجتماعي


پل بيستون


مرمت


صامت اجرايي