گردشگری و توریسم

اصفهان گوهر فیروزه ای ایران زمین

به گزارش ایرنا، اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران، سومین شهر پهناور و پر جمعیت ایران پس از تهران و مشهد است کلان ‌شهر اصفهان هجدهمین کلان‌ شهر پر جمعیت خاورمیانه است.
به تاکید کارشناسان به خاطر این عظمت تاریخی و فرهنگی سبب شد تا هفته نکوداشت روز اصفهان انتخاب و برگزار شود.
این شهر در بین سال‌ های 1050 تا 1722 میلادی به ویژه در سدهٔ شانزدهم میلادی در هنگام پادشاهی صفویان پایتخت ایران شد و رونق فراوانی گرفت.
بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که شماری از آن ‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده ‌اند.
این شهر به داشتن معماری زیبای اسلامی، پل ‌های سرپوشیده، مسجدها و مناره‌ های منحصر بفردش نام آور است، این امر سبب شده تا در فرهنگ عامه، اصفهان نصف جهان، لقب بگیرد.
این شهر در آذر 1394 (دسامبر 2015) با عنوان شهر جهانی خلاق صنایع دستی به همراه رشت به عنوان نخستین شهرهای ایران، به شبکه شهرهای خلاق جهان زیر نظر یونسکو پیوست، براساس استانداردهای یونسکو، شهر خلاق، شهری است که از نوآوری و توانمندی‌ های شهروندان در توسعه پایدار شهری بهره می برد.
میدان نقش جهان نمونه برجسته ‌ای از معماری اسلامی است از جمله دیگر آثار تاریخی اصفهان از منارجنبان، سی و سه پل، پل خواجو، کاخ چهل ستون، عمارت عالی قاپو و بسیاری از اماکن تاریخی دیگر می‌ توان نام برد.
بنای اصفهان را به طهمورث سومین پادشاه از سلسله پیشدادیان نسبت داده اند، این شهر باستانی در تاریخ قدیم به نام ‘گی’ در پارس علیا معرفی شده است که محل تقاطع راه های عمده و اقامتگاه سلطنتی پادشاهان هخامنشی بوده است.
اصفهان با این میراث کهن حق بزرگی بر گردن ایران، مقبولیت مذهب تشیع و انقلاب اسلامی دارد که باید رکن رکین انقلاب اسلامی و یکی از حلقه‌ های اصلی زنجیره اربعین انقلاب دانست که از قم و تبریز آغاز و به اصفهان و یزد متصل شد.
به باور کارشناسان امر شایسته بود روزی از روزهای سال را به نام این شهر تاریخی و موثر در طول تاریخ اختصاص یابد بنابراین اردیبهشت سال 1384 پس از فراخوان هم‌ اندیشی برای نامگذاری روز نکوداشت اصفهان، از سوی بیش از 30 نفر از اصفهان شناسان یکم آذرماه به عنوان روز نکوداشت اصفهان انتخاب و تصویب شد.
همچنین نگاره تاریخی منقوش بر کاشی‌ کاری‌ های سردر بازار قیصریه اصفهان که با اقتباس از صورت فلکی برج قوس (آذرماه) و با محتوایی متعالی طراحی شده‌ است به عنوان نماد این روز انتخاب شد.
از سال 84 تاکنون هرساله یکم آذرماه را به عنوان روز اصفهان و هفته اصفهان را از یکم تا هفتم آذرماه گرامی می‌ دارند.
اما برخی نیز سوم اردیبهشت را به نام روز اصفهان و سوم تا نهم اردیبهشت را به نام هفته اصفهان نامگذاری کرده بودند و این روز را گرامی می داشتند.
در نهایت پس از سال ها اختلاف نظر بر سر این روزها، سال جاری شهرداری اصفهان سوم تا نهم اردیبهشت را به عنوان هفته فرهنگی اصفهان و یکم تا هفتم آذرماه را به عنوان هفته اصفهان با برنامه های مختلف پاسداشت.
این اولین سالی است که شهرداری اصفهان ابتدای آذرماه را به برنامه های متنوع فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و تفریحی اختصاص داده و هیاهویی کم نظیر را در نکوداشت هفته اصفهان در این شهر به راه انداخته است.
این نکته را هم نباید نادیده گرفت که همزمانی این هفته با میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) بر این شادی و نشاط افزوده است.
از جمله برنامه هایی که در این هفته در مناطق پانزده گانه شهر برگزار می شود می توان به جشن پیام آور مهربانی اشاره کرد، همچنین برگزاری نمایشگاه های متنوع شامل پوستر و عکس، تئاتر خیابانی، شب شعر، کارگاه های آموزشی صنایع دستی، جشنواره های موسیقی سنتی و همایش های مختلف از دیگر برنامه های این هفته است.
مسابقات ورزشی چوگان، هندبال، بازی های بومی و محلی، باستای و اسکیت هنری از برنامه های ورزشی هفته اصفهان است که از سوی سازمان فرهنگی، تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان تدارک دیده شده است.
ویژه برنامه شب های اصفهان به مدت دو شب در توحیدخانه اصفهان به اجرای نقالی و بررسی مکتب آواز اصفهان اختصاص یافت و تخت فولاد اصفهان با برنامه ‘تخت فولاد سرزمین رازها و گنج ها’ به معرفی مشاهیر و تخت فولاد اصفهان که قدیمی ترین قبرستان جهان اسلام پس از وادی السلام است می پردازد.
جشنواره غذاهای سنتی، بازدید از اماکن تاریخی ویژه مدارس و عموم مردم، نقالی تاریخی در محور چهارباغ و شب شعر با لهجه اصفهانی از سایر برنامه های فرهنگی- هنری هفته نکوداشت اصفهان است که برای معرفی ظرفیت ها و زیبایی های این شهر در حال اجراست.

*80 ویژه برنامه در نکوداشت هفته اصفهان برگزار می شود
معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در تشریح برنامه های هفته اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: حدود 80 عنوان برنامه به مناسبت روز اصفهان برگزار می شود که به صورت گسترده و برخی نیز به صورت محله محور در مناطق 15 گانه شهر اجرا می شود.
مرتضی رشیدی با اشاره به همزمانی هفته اصفهان با میلاد پیامبر اکرم (ص)، امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت افزود: تلاش شده برگزاری این برنامه ها فضایی شاد و پرنشاط را برای شهروندان فراهم کند.
وی از مهمترین ویژه برنامه های شهری هفته اصفهان به ‘میدان تا میدان’ اشاره و خاطرنشان کرد: این برنامه با حضور 700 هنرمند در قالب 70 گروه نمایشی و از میدان امام علی (ع) تا میدان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و این هنرمندان در مسیر بازار بزرگ و تاریخی اصفهان به اجرای برنامه‌ های گوناگون برای شهروندان می ‌پردازند.
معاون اجتماعی و مشارکت‌ های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: در این برنامه برگی از تاریخ شهر اصفهان در دوره سلجوقی و صفوی بازسازی می ‌شود و در دل آن، فرهنگ و خرده فرهنگ ‌هایی که در حال فراموشی است به شیوه ای خلاقانه و هنرمندانه باز تولید می شود.
وی تصریح کرد: برنامه‌ های متعددی به صورت مخاطب‌ محور در محور پیاده راه چهارباغ عباسی، برخی اماکن تاریخی مانند عصارخانه، توحیدخانه، حمام های تاریخی و مرکز شهر و برنامه‌ های محله‌ محور نیز در مناطق پانزدهگانه شهر اصفهان و برنامه‌ریزی شده است که بیشتر آنها در قالب جشن‌ های شاد با عنوان ‘پیام آور مهربانی’ برگزار می ‌شود.
وی درباره برگزاری آیین‌ هایی چون «خواجوخوانی» و «شب‌ های اصفهان» در هفته نکوداشت اصفهان گفت: هدف از اجرای تمام برنامه ‌ها این است که بخشی از آیین ‌هایی که منشا گرفته از هویت دینی و ملی ما و در حال فراموشی است باز تولید و به مردم معرفی شود.
رشیدی اضافه کرد: ممکن است زیبایی ‌های شب ‌های اصفهان به چشم بسیاری از مردم نیامده باشد و این جذابیت‌ ها و زوایای کمتر دیده ‌شده شهر اصفهان به خصوص در محور تاریخی شهر در برنامه ‘اصفهان در شب’ به گردشگران و شهروندان نمایانده می‌ شود.
وی با اشاره به اینکه محور چهارباغ به عنوان شاهرگ اصلی و قلب شهر اصفهان همواره مورد توجه بوده است ، بیان کرد: چهارباغ به عنوان یکی از محورهای اصلی رویداد در عرصه ملی و بین ‌المللی مطرح می شود و برنامه ‌های متنوعی به مناسبت نکوداشت روز اصفهان در این محور در حال برگزاری است.
معاون اجتماعی و مشارکت ‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یکی از وظایف مدیریت شهری توجه به سرمایه‌ های نمادین شهر اصفهان از جمله هنرمندان و ورزشکاران پیشکسوت و جوان دانست و گفت: به همین منظور ویژه ‌برنامه تجلیل از مدال ‌آوران پارالمپیک روز سه‌ شنبه ششم آذرماه با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار می ‌شود.
7135/6026

انتهای پیام /*


فرهنگي


اصفهان


نكوداشت


ايران