گردشگری و توریسم

روز اصفهان فرصتی برای نمایش فرهنگ، هنر و هویت اصفهان است

مهدی احمدی فر روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : به این مناسبت باید فرهنگ ، هنر و هویت اصفهان به شکلی هنرمندانه و در خور این استان هنرخیز برای مردم نمایش داده شود.
وی اضافه کرد : پرداختن به هنر، معماری، مشاهیر، ارزش ها، آیین های مذهبی، کتاب ها و آثار، موسیقی و همچنین ایثارگری ها و شهادت و هر آنچه که بیانگر عظمت فرهنگی و تاریخی این دیار است در این فرصت پرداخته شود.
رییس حوزه هنری استان اصفهان ادامه داد : بر این اساس این نهاد نیز برنامه هایی در راستای تبیین فرهنگ و هنر اصفهان در دستور کار خود قرار داده است.
وی این برنامه ها را در دو قالب نمایشگاهی و کارگاهی و در زمینه رشته‌های مختلف هنری از جمله گرافیک، نگارگری، نقاشی، شعر و… ذکر کرد و گفت: برنامه روز اصفهان در عمارت سعدی حوزه هنری استان با رونمایی از پوستر جشنواره مردمی آواز ‘خواجو خوانی’ امروز آغاز می شود.
احمدی فر، امضای سند همکاری برای آغاز دوسالانه نگارگری اصفهان و همچنین اجرای کنسرت سنتی مجذوب و برگزاری نمایشگاه پوسترهای تلالو مطلا را از دیگر برنامه های روز اصفهان حوزه هنری در تالار سعدی برشمرد.
وی اضافه کرد ذ: همچنین نمایشگاه نقاشی توانخواهان اصفهان با عنوان ‘آسوده مأوی’ به همراه نشست شعرای پیشکسوت اصفهان نیز در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.
رییس حوزه هنری اصفهان تاکید کرد: در تمام برنامه های ترتیب داده شده سعی بر توجه به بُعد هویتی اصفهان است زیرا این حقی است که باید برای دیار نصف جهان ادا شود.
به گزاش ایرنا، جمعی از اصفهان شناسان و بزرگان اصفهان، پیشنهاد این نام گذاری را در سال ٨4 مطرح و مستندات تاریخی خود را ارائه کرده بودند.
بر اساس این مستندات، طالع بنیان شهر اسطوره ای اصفهان در ماه آذر (قوس) دیده شده و در بسیاری از متون کهن خشت اول شهر اصفهان را در ماه آذر گذاشتند و برج قوس را طالع اصفهان انتخاب کردند.
بر این اساس با تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان، اول آذرماه به عنوان روز نکوداشت اصفهان و همچنین نگاره تاریخی منقوش بر کاشی کاری های سردر بازار قیصریه (قوس آذر) که با اقتباس از صورت فلکی برج قوس طراحی شده به عنوان نماد اصفهان، انتخاب شد.
/6026/6994

انتهای پیام /*


فرهنگي


روز


اصفهان


فرهنگ و هنر