گردشگری و توریسم

جلو تخلف شورای فنی و اداره کل میراث استان تهران را بگیرید

به گزارش ایرنا حجت نظری روز سه شنبه در یکصد و سومین جلسه شورای شهر افزود: شورای فنی و معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران دو مجوز خارج از ضوابط حریم جهانی کاخ گلستان را در سال 95 صادر کرده است.
وی گفت: این مجوزها در محدوده ارگ تاریخی تهران در مجاورت ساختمان شمس العماره و سردر باب عالی کاخ موزه جهانی گلستان به شماره 1422 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
نظری گفت: در دوره های گذشته شاهد بودیم با وجود قرارگیری کاخ موزه جهانی گلستان در محدوده ثبتی مجموعه ارگ تاریخی و بازار تهران حریم این دو مجموعه، حریم کاخ جهانی گلستان توسط سرای موسوم به دلگشا شکسته و باعث شد این اثر که تازه در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده بود در فهرست میراث در خطر جهانی قرار گیرد.
وی افزود: اخیرا موضوع سرای سیگارچی نیز مطرح شد که با تذکر صورت گرفته توسط بنده و پیگیری رئیس سازمان میراث فرهنگی، جلو این کار گرفته شد ولی در اقدامی شگرف دو مجوز دیگر نیز در این محدوده صادر شده است.
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در مجوز اولیه صادر شده توسط شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران که بزرگان این حوزه از پژوهشگاه میراث فرهنگی و کمیته ملی ایکوموس ایران هستند به بنای تجاری با کاربری رستوران در حریم بلافصل کاخ موزه جهانی گلستان در خیابان ناصرخسرو و دیوار به دیوار شمس العماره، مجوز تخریب و نوسازی با ارتفاع 10 و نیم متر با 2 طبقه زیر زمین داده شده است.
وی عنوان کرد: مجوز این حد ارتفاع درحالی داده می‌شود که براساس ضوابط حریم کاخ جهانی گلستان اجازه ساخت و ساز در حریم بلافصل و درجه یک تا بیش از 7 و نیم متر وجود ندارد و مجوز صادر شده خارج از حیطه اختیارات قانونی شورای فنی استان تهران بوده است.
نظری گفت: از سویی دیگر در صدور پروانه زیرزمین خلاف محرز است و ساختمان کاخ را به خطر می‌اندازد.
به گفته این عضو شورا به نظر می‌رسد مالک نیز تخلفی مضاعف کرده و فونداسیون کار شده در بنا، ارتفاعی 12 و نیم متری دارد که 2متر از مجوز خلاف داده شده هم فراتر رفته و این به عنوان تخلفی مضاعف محسوب می شود.
وی افزود: گویا مالک به خود کاخ گلستان نیز تعرض کرده است که این موضوع توسط معاونت حقوقی سازمان میراث فرهنگی در دست بررسی است تا درصورت احراز از مالک شکایت شود.
نظری همچنین گفت: معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به بنایی با کاربری بانک در نبش کوچه تکیه دولت اجازه تخریب و نوسازی 10 و نیم متر ارتفاع با دو طبقه زیرزمین را بررسی و تایید اولیه کرده است.
وی با بیان اینکه این اتفاق نیز خلاف است، افزود: این بنا در حریم درجه یک کاخ گلستان قرار دارد و معاونت میراث فرهنگی استان تهران اجازه صدور مجوز برای این حد ارتفاع و صدور مجوز ساخت زیرزمین را ندارد.
وی گفت: از آنجاکه هنوز این مجوزها به صدور پروانه‌ منجر نشده می‌توان تا قبل از اینکه حقی برای مالک ایجاد شود، از صدور پروانه توسط شهرداری جلوگیری کرد.
این عضو شورای شهر تهران از معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست نسبت به این تخلفات محرز ورود کنند و جلو این‌گونه تخلفات شورای فنی و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران را بگیرد.

**به کتاب و کتابخوانی اهمیت داده نشد
وی در تذکر دیگری با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی گفت: متاسفانه باوجود آنکه یکی از اصلی‌ترین رویکردهای مدیریت شهری در دوره جدید توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی است، اما به نظر می‌رسد به مساله کتاب و کتاب‌خوانی آن‌طور که باید اهمیت داده نشده است.
نظری افزود: اگر به خاطر داشته باشید، سال‌ها قبل در برخی از اتوبوس‌های شرکت واحد کتاب‌هایی برای مطالعه شهروندان قرار داده شده بود اما خیلی زود چنین اقدامی متوقف شد.
این عضو شورای شهر ادامه داد: لازم است معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، سازمان اتوبوس‌رانی و نیز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نسبت به تامین کتاب‌هایی در قطع جیبی و با صفحات کم که مناسب مطالعه در زمان کوتاه است اقدام کند و دوباره این کتاب‌ها در فضاهایی مانند اتوبوس‌های شهری قرار داده شود.
نظری یادآور شد: می‌توان به تولید اپلیکشین‌هایی برای ارایه کتاب‌های صوتی نیز اندیشید.
وی اظهار داشت: این اقدامات می‌تواند در افزایش سرانه مطالعه، نقشی اساسی ایفا کند.
نظری خاطر نشان کرد: متاسفانه در فضاهای شهری و عمومی نیز توجه جدی به کتاب و کتابخوانی صورت نگرفته است، به همین دلیل لازم است که سازمان زیباسازی شهرداری تهران در فضاهای شهری همچون تابلوهای تبلیغاتی و سایر فرصت‌های تبلیغی، اقدام به معرفی کتاب‌های مختلف کند و برای توسعه فرهنگ کتابخوانی نیز به ناشران تخفیف داده شود تا آنها بتوانند در فضاهایی همچون مترو، پارک‌ها، خیابان‌ها و سایر فضاها و اماکن، با تعرفه‌ای ارزان‌تر کتاب‌های خود را تبلیغ کنند.
تهرام/7244/ 1539 /

انتهای پیام /*


اجتماعی


شورای شهر


ساخت و ساز


بازار تهران