گردشگری و توریسم

وضعیت کنونی کاروانسرای شاه عباسی مطلوب نیست

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حشمت الله رضایی روز پنجشنبه در جلسه تعیین تکلیف کاروان سرای شاه عباسی قصرشیرین در محل فرمانداری افزود: زیبنده این اثر تاریخی نیست که بعد از زلزله تاکنون رها شده از این رو یکی از مطالبه ها و خواسته های مردم ساماندهی و مرمت این اثر تاریخی به عنوان هویت گذشتگان ما است.
وی اظهار داشت: هم اکنون اداره اوقاف و امور خیریه به عنوان مالک این موقوفه سرا و اثر تاریخی موظف است که با نظارت میراث فرهنگی نسبت به ساماندهی این اثر اقدام کند زیرا با توجه به فصل زمستان و بارش باران امکان ریزش دیوار بیرونی این اثر و تهدید جانی برای شهروندان وجود دارد.
این مجموعه در فاصله 20 کیلومتری مرز مشترک ایران و عراق در شهرستان مرزی قصرشیرین واقع شده است و معماری آن به سبک هنر ایرانی و اسلامی است، این کاروانسرا در زمان شاه عباس صفوی بر سر راه زایران عتبات عالیات و کربلای معلا با طول و عرض 60 متر و ارتفاع پنج متر از داخل در زمینی به مساحت سه هزار و 600 مترمربع ساخته شده است.
کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین به عنوان یک مکان تاریخی و فرهنگی، از 28 مهر سال 87 با تصمیم استاندار وقت کرمانشاه و مسئولان محلی به مکانی برای عرضه کالاهای وارداتی و داخلی از جمله فروش محصولات صوتی و تصویری و لوزام خانگی وارداتی از بازارچه مرزی پرویزخان، تبدیل شده است.
هم اینک 250 غرفه در محل این کاروانسرا ایجاد شده و به فروش و عرضه کالاهای خارجی و داخلی مبادرت می کنند ضمن اینکه این غرفه داران با اداره اوقاف و امور خیریه قرارداد اجاره منعقد کرده و به اوقاف اجاره پرداخت می کنند.
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقد است این کاروانسرا یک اثر تاریخی است و برای بازسازی آن هزینه زیادی صرف شده بنابراین نباید مورد تخریب واقع شود ولی حضور غرفه داران و کاربری فعلی آن موجب شده به بخشی از این اثر تاریخی خسارت هایی وارد شود.
این موضوع هم اینک به مناقشه ای میان اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل شده و هر یک از طرفین خود را در این خصوص محق تر از دیگری می داند.
شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه واقع است که 98 اثر تاریخی در این شهر وجود دارد و از این تعداد حدود 30 اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.
3012/8066

انتهای پیام /*


اجتماعي


كاروانسراي شاه عباسي


جلسه سامان دهي


قصرشيرين