گردشگری و توریسم

خدمات به گردشگران با مدیریت بهتر- محمد باقر کشفی

برای جذب گردشگر کارهای تبلیغی مختلف و متنوعی از سوی دستگاه ها و سازمان های مختلف صورت می گیرد، در قالب این تبلیغات مردم تشویق می شوند که از نقاط دیدنی، مکان های تاریخی، موقعیت های اقلیمی خاص، آثار باستانی و سایر جاذبه های سیاحتی، زیارتی، تفریحی و تجاری دیدن کنند.
با سفر گردشگران به یک استان، شهر و یا روستا، آنها با زیبایی ها و توانمندهای آن منطقه آشنا می شوند و در فضایی متنوع و مفرح، اوقات فراغت خود را سپری می کنند. حضور گردشگران، موجب رونق اقتصادی و درآمدزایی برای مردم منطقه ای می شود که گردشگران به آن سفر می کنند.
در برخی مقاطع سال، تعطیلات چند روزه ای به مناسبت های خاص در تقویم وجود دارد که مردم از این فرصت فراغت ایجاد شده جهت سفر به مکان های تفریحی و گردشگری در شهرها و روستاهای مختلف استفاده می کنند تا بتوانند از این روزها بهره مناسبی ببرند.
اما از سوی دیگر دیده می شود که متناسب با حجم گسترده مسافران که در تعطیلات به مناطق مختلف سفر می کنند، زیرساخت ها و امکانات مناسبی توسط متولیان و مسوولان مرتبط پیش بینی و فراهم نشده که این امر موجب سرگردانی و نارضایتی مسافران و گردشگرانی می شود که با امید بسیاری برای تفریح و گذران اوقات فراغت به یک منطقه سفر کرده اند.
منظور از فراهم کردن زیرساخت و امکانات در این نوشتار، انجام کارهای کم هزینه و زودبازده است که می تواند به سرعت زمینه مناسب جهت رضایتمندی گردشگران را ایجاد کند.
از جمله این امکانات می توان به نصب تابلوهای راهنمایی برای هدایت مسافران به سمت مقصد مورد نظر، نظافت سرویس های بهداشتی، در نظر گرفتن پارکینگ برای مسافران، فراهم کردن وسایل نقلیه و محل مناسب برای اسکان و استقرار گردشگران اشاره نمود که در حال حاضر شاهد هستیم در این زمینه ها امکانات مناسبی وجود ندارد.
در این ایام دستگاه های اجرایی مرتبط همواره دچار غافلگیری می شوند و از آمادگی لازم برای پذیرش گردشگران برخوردار نیستند که موجب می شود خانواده ها و گردشگران به رنج و زحمت بیفتند.
کمبود و گرانی کالاها و اجناس مورد نیاز مردم، نظارت نداشتن بر فروش کالاها و همچنین نظارت نکردن بر مجموعه های خدمات رسان به گردشگران از جمله دیگر اشکالاتی است که در ایام حضور گسترده گردشگران قابل مشاهده است.
بخش عمده ای از این مشکلات در روزهای تعطیل اخیر در شهرهای مختلف استان که با حجم گسترده مسافر مواجه بودند، دیده شد و مردم به دلیل این شرایط، اظهار نارضایتی و گلایه داشتند، رعایت نکردن نظافت و پاکیزگی به ویژه در سرویس های بهداشتی اماکن عمومی و همچنین سواحل از جمله معضلات موجود در این استان بود.
خروجی چنین وضعیتی این است که گردشگران با خاطره خوشی این استان ترک نمی کنند و این خود می تواند یک ضد تبلیغ بزرگ برای استان باشد. این در حالی است که می توان با مدیریت مناسب و به کارگیری ذوق و سلیقه بیشتر این مشکلات را مرتفع کرد.
افزایش نظارت بر بازار، نظافت و پاکیزگی محیط به ویژه سواحل و سرویس های بهداشتی از کارهای کم هزینه و زودبازده است که می توان با مدیریت مناسب و به کارگیری ظرفیت های موجود به سرعت آنها را انجام داد تا در ایام حضور گسترده گردشگران با مشکل مواجه نشویم.
گردشگری از مهمترین ظرفیت ها برای سرمایه گذاری های بزرگ و ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال در استان هرمزگان می باشد اما لازمه رسیدن به این اهداف، ایجاد امکانات و زیرساخت ها در راستای ایجاد رضایتمندی برای گردشگران است.
*مشاور عالی و رییس گروه مشاوران استاندار هرمزگان

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


خدمات به گردشگران


ياد داشت