گردشگری و توریسم

ساماندهی دولتخانه صفوی در بن بست اختلافات

به گزارش ایرنا، دولتخانه صفوی قزوین از ارزشمندترین مجموعه های تاریخی کشور به شمار می رود، این مکان که در مرکز شهر قزوین و در میان باغی که در زمان صفویه ایجاد شده قرار دارد، در روزگاران قدیم ( قرن نهم هجری ) مقر حکومت شاه طهماسب صفوی و قلب دیوان سالاری ایران بوده است.
سردرب عالی قاپو به همراه عمارت (کاخ) چهلستون که بعدها الهام بخش ساخت عالی قاپو و چهلستون در اصفهان شد از آثار باقی مانده در این مجموعه تاریخی و از یادگاران پایتختی قزوین به شمار می روند که همه ساله مورد بازدید حجم انبوه و قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرند.
گراند هتل اولین هتل مدرن ایران از بناهای دوره قاجاری، مدرسه امید نخستین مدرسه مدرن قزوین و همچنین بقعه تاریخی چهار انبیاء (مدفن چهارتن از پیامبران الهی) نیز در دل این مجموعه تاریخی قرار گرفته اند.
به دلیل اهمیت این مجموعه و نقش آن در معرفی تاریخ و هویت شهر قزوین و همچنین تاثیر آن در حوزه گردشگری، ساماندهی این مجموعه از سالها قبل در دستور کار مسئولان قرار داشت.
ساماندهی و احیای مجموعه دولتخانه صفوی همچنین یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 82 به قزوین بود.
با همه این اوصاف به دلیل اختلافات پیش آمده بین دستگاه های اجرایی مانند میراث فرهنگی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش بر سر آزادسازی اراضی مربوط به این مجموعه و همچنین نبود عزم جدی از سوی دستگاه های بالادستی برای حل این موضوع طرح احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی پس از سال ها بر زمین باقی مانده و عملا در بن بست قرار گرفته است.

** دستگاه ورزش و آموزش و پرورش مانع اجرای طرح ساماندهی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در گفت و گو با ایرنا پیرامون آخرین وضعیت طرح احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی گفت: این طرح تا شاهد آزادسازی اراضی مربوطه از سوی دستگاه ورزش و آموزش و پرورش نباشد قابلیت اجرا ندارد.
محمد علی حضرتی ها اظهار داشت: در کاوش های باستان شناسی این مجموعه در سال جاری به آثاری از دوره قاجار برخورد کرده ایم و پیش بینی می کنیم به سازه های معماری مربوط به دوره صفوی نیز برخورد کنیم اما به دلیل اینکه ادامه فعالیت باستان شناسی در این مجموعه واقع در زیر زمین در پی ساختمان های مربوط به ادارات کل آموزش و پرورش (دبیرستان پاسداران) و ورزش و جوانان (مجموعه تحتی) قرار دارد، عملا ادامه کار امکان پذیر نیست.
این مسئول گفت: به نظر می رسد به یک چهارم آثار بدست آمده ناشی از مطالعات و کاوش های باستان شناسی در این مجموعه دست پیدا کردیم و سایر آنها در زیر ساختمان های با کاربری آموزشی و ورزشی مدفون هستند.
وی اظهار داشت: برای ساماندهی و احیای دولتخانه صفوی باید همراه با اطلاعات دقیق از بناهای فعلی و گذشته آن، طرح و پلان کاملی از این مجموعه داشته باشیم و به همین دلیل مطالعات باستان شناسی در این مکان نیز دنبال شده است اما عملا با وجود فضاهای متعلق به آموزش و پرورش و ورزش و جوانان ادامه کار ممکن نیست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: ساماندهی و احیای دولتخانه صفوی قزوین از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب است و پیش از این مقرر شده بود تا دبیرستان پاسداران و مجموعه ورزشی تختی به همراه فضای اداری مخابرات و پست برای اجرای این طرح تخلیه و تخریب شوند که تنها ساختمان پست تخریب شده و بخشی از مجموعه تختی (زمین چمن) به میراث واگذار شده است.
وی با بیان اینکه زمین و فضای معوض برای دبیرستان پاسداران به آموزش و پرورش پیشنهاد شد و آنها پذیرفتند اما در ادامه به مخالفت پرداختند و از تخلیه فضای فعلی امتناع کردند، اظهار داشت: در خصوص مجموعه تختی نیز زمین هایی به اداره کل ورزش و جوانان واگذار شده است اما این دستگاه اصرار دارد که فضایی در نزدیک دولتخانه صفوی در اختیار داشته باشد که این موضوع میسر نیست.
حضرتی ها در خصوص درخواست های دستگاه آموزش و پرورش و ورزش و جوانان قزوین برای تخلیه از مکان های یاد شده، گفت: این درخواست ها باید متناسب با واقعیت های موجود بوده و قابل اجرا باشند.
وی با بیان اینکه نباید تعصبات دستگاهی موجب معطل ماندن یک طرح بزرگ ملی که منافع یک شهر و شهروندان در گرو اجرای آن است شود، اظهار داشت: متاسفانه مدیریت قبلی آموزش و پرورش، دبیرستان پاسداران را مانند ملک خود می دانست و اذعان می کرد تا زمانی که مدیر است این فضا را تخلیه نکرده و در اختیار میراث قرار نمی دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه عدم تخلیه ساختمان های یاد شده از سوی دستگاه ورزش و آموزش و پرورش مانعی بر سر راه اجرای طرح احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی است، گفت: نمی توانیم در خصوص رونق و اهمیت گردشگری شعار دهیم اما در عمل خلاف آن کار کنیم.

** شرط همکاری اداره کل ورزش، تحویل سالن مناسب
در آن سمت ماجرا، مدیرکل ورزش و جوانان قزوین که دستگاه مربوط به وی یک طرف داستان ساماندهی و احیای دولتخانه صفوی است نظرات متفاوتی دارد و می گوید که آمادگی همکاری برای اجرا این طرح به شرط تامین فضاهای مورد نیاز است.
مدیرکل ورزش و جوانان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون صحبت های مطرح شده در خصوص عدم همکاری دستگاه ورزش در خصوص اجرای طرح دولتخانه صفوی، گفت: برای انجام این طرح بزرگ مقاومت نکرده و مانعی ایجاد نمی کنیم اما در این خصوص هنوز تعهدات میراث و تعهداتی که باید در مورد دستگاه ورزش عملیاتی شود، محقق نشده است.
عباس علایی مقدم اظهار داشت: نمی توانیم ورزشگاهی که محل تمرینات ورزشکاران بویژه در بخش های جنوبی و حاشیه ای شهر است و ده ها سال محل شکوفایی و رشد قهرمانان ملی و همچنین مکانی برای استقرار هیات های ورزشی استان است را در ازای تحویل یک زمین در شمال شهر رها و تخلیه کنیم.
وی با بیان اینکه جامعه ورزش از دستگاه متولی خود انتظار دارد، اضافه کرد: وقتی در دیگر نقاط شهر قزوین سالن و زمین داریم طبیعتا نیازی به داشتن فضا و زمین در همان مناطق نداریم و وقتی مجموعه خود در جنوب شهر را رها کنیم ورزشکاران ما باید در کجا تمرینات خود را دنبال کنند؟
مدیرکل ورزش و جوانان قزوین گفت: سیاست کلی نظام و دولت رسیدگی به مناطق کم برخوردار شهرها و روستاها و توسعه امکانات در آنهاست آنوقت با تخلیه مجموعه ورزشی تختی و عدم پیش بینی فضای مناسب در محدوده جنوب شهر قزوین به نوعی ظلم به جوانان و نوجوانان و مردم ساکن این نقاط محسوب می شود.
وی با بیان اینکه در جهت همکاری با اجرای این طرح زمین چمن مجموعه تختی مدتهاست که در اختیار میراث فرهنگی قرار داده شده است، اظهار داشت: در گذشته مقرر بود در ازای تحویل سالن ها و فضاهای مجموعه تختی به ما سالن معوض بدهند در صورتی که چنین اتفاقی رقم نخورده است بنابراین نمی توانیم بدون فضای معوض ورزشکاران خود را سرگردان کرده و دفاتر هیات های ورزشی استان را تعطیل کنیم.

** عدم اجرای تعهدات واگذاری فضای مناسب به آموزش و پرورش
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش قزوین نیز نظراتی مشابه مدیرکل ورزش و جوانان دارد.
مرتضی سمیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص گفت: برای تخلیه دبیرستان پاسداران که خود به نوعی میراث آموزشی قزوین محسوب می شود، مقرر بود فضای مناسب دیگری در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد و در این خصوص فضاهایی نیز معرفی شد که مناسب و استاندارد نبودند.
وی اظهار داشت: دبیرستان پاسداران یک مدرسه معمولی نبوده و از قدیمی ترین دبیرستان های قزوین بوده و یکی از بهترین فضاهای آموزشی این شهر از گذشته تاکنون به شمار می رود که خیلی از مدیران از این محل فارغ التحصیل شده اند بنابراین اگر بناست این مکان تخلیه و تخریب شود باید جایگزین مناسبی وجود داشته باشد تا آموزش و پرورش برای پاسخگویی به نیاز تحصیلی دانش آموزان با مشکل مواجه نشود.

**طرح دولتخانه صفوی تصمیم جدید می طلبد
مدیرکل فنی استانداری قزوین معتقد است با توجه به وضعیت موجود باید راهکار و تصمیم جدیدی برای این طرح اتخاذ شود.
پیمان پیرمرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح دولتخانه صفوی گفت: استانداری متولی اجرای طرح نیست بلکه هماهنگی و نظارت در امور مربوط به آنرا عهده دار است.
وی افزود: استانداری از خود زمینی برای ارایه به دستگاه ها به عنوان معوض ندارد و این موضوع در اختیار اداره کل راه و شهرسازی است.
مدیرکل فنی استانداری قزوین اظهار داشت: متاسفانه به دلیل اختلافات بین دستگاهی در خصوص آزادسازی اراضی و نحوه ارایه زمین و فضای معوض، اجرای این طرح به درازا انجامیده و به نظر می رس باید در خصوص وضعیت پیش آمده یک راهکار و تصمیم جدید اتخاذ شود.

** طرح ساماندهی دولتخانه صفوی باید به مدیریت شهری واگذار شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین راهکار خروج این طرح از بن بست و اجرایی شدن آنرا مشارکت شهرداری و بخش خصوصی در اجرا می داند.
علی فرخزاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون این طرح گفت: تاکنون به دلیل اختلافات بین دستگاهی پیشبرد خاصی در اجرای ساماندهی و احیای دولتخانه صفوی شاهد نبوده ایم.
این مسئول اظهار داشت: به نظر می رسد در شرایط موجود باید بدنبال راهکار مناسبی برای اجرای این طرح باشیم و خروج آن از بن بست باشیم.
وی اظهار داشت: از آنجا که شهرداری قدرت اجرایی و مالی مناسبی دارد به نظر می رسد بهترین گزینه در شرایط موجود برای اجرا و پیشبرد این طرح واگذاری به شهرداری است که البته در گذشته نیز توسط این نهاد و بانک شهر اعلام آمادگی شد که این موضوع از سوی میراث فرهنگی مورد مخالفت قرار گرفت.
این مسئول گفت: با اجرای این طرح توسط شهرداری، میراث فرهنگی می تواند نقش ناظر و حاکمیتی خود را ایفا کند.
3013/1352

انتهای پیام /*


فرهنگي


مراث فرهنگي


دولتخانه صفوي


قزوين