گردشگری و توریسم

مار غول پیکر متعلق به « قلعه دختر فیروزآباد » نیست

درنا شهبازی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی بررسی های کارشناسان میراث فرهنگی شهرستان فیروزآباد، مشخص شد که کلیپ منتشر شده متعلق به قلعه دختر نیست.
وی گفت: برای اطمینان بیشتر از صحت این کلیپ، سه شنبه استعلام شفاهی در این زمینه از رییس اداره حفاظت از محیط زیست فیروزآباد گرفته شد.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فیروزآباد اظهار داشت: بررسی انواع مورچه هایی که در این فیلم و در اطراف مار دیده می شوند، نشان می دهد که این تصاویر متعلق به منطقه قلعه دختر و شهرستان فیروزآباد نیست.
وی ادامه داد: احتمال دارد منتشرکنندگان این کلیپ با بزرگنمایی درصدد ناامن جلوه دادن منطقه قلعه دختر فیروزآباد داشته باشند در صورتی که نگهبانان محیط زیست و یگان حفاظت میراث فرهنگی این شهرستان به صورت شبانه روزی در این محل گشت زنی می کنند تا محیطی امن برای بازدید کنندگان از این اثر تاریخی ارزشمند فراهم آورند.
فیلمی در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شد که یک مار آتشین رنگ را نشان می داد. در توضیح این کلیپ آمده بود که این فیلم متعلق به منطقه قلعه دختر فیروزآباد است.

**کوزه های تاریخی که با شایعه از سکه پر شد
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فیروزآباد در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار داشت: مدتی قبل در پی حفاری فاضلاب واقع در خیابان آزادی جنوبی فیروزآباد دو کوزه شکسته متعلق به دوره ساسانی مشاهده شد که ماموران نیروی انتظامی و میراث فرهنگی در محل حاضر شدند و این دو کوزه را برای بررسی و حفاظت به اداره میراث فرهنگی این شهرستان منتقل کردند.
شهبازی افزود: در پی این رخداد شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد که دو کوزه پیدا شده پر از سکه های طلا بوده اند که این مساله کذب است.
وی ادامه داد: مردم نباید به شایعات فضای مجازی توجه کنند و اخبار صحیح را تنها از مبادی رسمی پیگیری و دنبال کنند.
قلعه دختر محوطه ای باستانی متعلق به دوره ساسانیان و در 6 کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز و در دامنه کوهی مشرف به این جاده قرار دارد.
قلعه دختر فیروزآباد در اسفند 1315 با شماره 269 در فهرست میراث ملی ثبت شد. این اثر تاریخی تیرماه 1397 به همراه شمار دیگری از آثار تاریخی محور ساسانی در استان فارس در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
فیروزآباد در حدود 90 کیلومتری جنوب شیراز است.
9873 /1876/ 2027

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مار غول پیکر


قلعه دختر فیروزآباد