اخبار گردشگری

دوسوم از حیات وحش جهان در 5 کشور متمرکز است

محققان دانشگاه کویینزلند استرالیا دریافتند حدود 70 درصد از حیات وحش جهان در پنج کشور آمریکا، کانادا، برزیل، استرالیا و روسیه متمرکز است.

در این تحقیقات مشخص شد بین سال های 1993 تا 2009 میلادی فعالیت های کشاورزی، معدن کاوی و شهرنشینی موجب ازبین رفتن زیستگاه های حیات وحش در مناطقی از زمین با وسعت بیش از کشور هند شده است.

در واقع صرف نظر از مناطقی در قاره آفریقا، دو سوم از حیات وحش زمین تنها در پنج کشور یافت می شود. بر اساس این تحقیقات 94 درصد از حیات وحش زمین در 24 کشور متمرکز شده و 70 درصد آن تنها در 5 کشور آمریکا، کانادا، برزیل، استرالیا و روسیه متمرکز است.

در حال حاضر بخشی از حیات وحش توسط قوانین کشورها مورد حمایت قرار گرفته است، اما در اغلب کشورها، قوانین و برنامه خاصی برای این امر وجود ندارد. در واقع هیچ تضمینی برای حمایت بلندمدت دولت ها، صنایع و جوامع بشری از حیات وحش زمین وجود ندارد.

به اعتقاد محققان کاهش سرعت یا جلوگیری از گسترش صنایع در زیستگاه های حیات وحش و تدوین سازوکارهایی برای بخش خصوصی به منظور حفاظت از محیط زیست به همراه توسعه و بهبود روش های مدیریت ماهیگیری می تواند در حفظ حیات وحش زمین موثر باشد.

بر اساس این تحقیقات حدود صد سال قبل تنها 15 درصد از سطح زمین توسط انسان ها مورد استفاده قرار می گرفت. اما اکنون بیش از 77 درصد سطح زمین و حدود 88 درصد از اقیانوس ها دستخوش تغییرات ناشی از فعالیت های انسانی شده اند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.