گردشگری و توریسم

پرونده ثبت جهانی مبل و منبت ملایر به جریان افتاد

محمد کاظمی دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، ثبت جهانی مبل و منبت ملایر را از مهمترین مطالبه های مردم این شهرستان دانست و برای شتاب بخشیدن به این اقدام جهانی، خواستار همراهی و تلاش مضاعف دست اندر کاران امر شد.
وی با بیان اینکه شتاب بخشیدن در تحقق ثبت جهانی مبل و منبت، جایگاه ملایر در منطقه و کشور را بیشتر از گذشته برجسته می کند، افزود: نیاز است رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز توجه ویژه به این امر داشته باشد.
کاظمی تاکید کرد: در این نشست مقرر شد معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور به منظور بررسی پرونده ثبت جهانی مبل و منبت ملایر در آینده ای نزدیک به این شهرستان سفر کند.
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم ادامه داد: در این سفر علاوه بر بررسی ظرفیت ها و افزایش هماهنگی بین بخش های مرتبط بویژه انجمن مبل و منبت و شهرداری، مقرر شد مقدمات لازم برای دعوت از کارشناسان مراجع بین المللی با هدف ثبت جهانی منبت ملایر فراهم شود.
کاظمی همچنین استفاده از بسترهای گردشگری بویژه ظرفیت هایی همچون مبل و منبت را از ضرورت های کنونی اقتصادی کشور دانست و گفت: ملایر یکی از مستعدترین مناطق برای رونق اقتصاد گردشگری در کشور است.
نماینده مردم ملایر در مجلس دهم با اشاره به قول مساعد معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت جهانی مبل و منبت ملایر ادامه داد: دکتر مونسان در این نشست تاکید کرد اقدامات لازم برای ثبت جهانی این صنعت انجام می شود.
کاظمی اظهار داشت: به گفته مونسان، ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت و آباده به عنوان شهر ملی منبت سنتی و ظریف کشور به ثبت رسیده است و این 2 امر از یکدیگر مجزا هستند.

**ثبت جهانی مبل و منبت، مطالبه ملایری ها
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره ضمن ابراز گلایه از نوع اتخاذ تصمیم سازمان میراث فرهنگی کشور در ثبت ملی منبت آباده گفت: سال 96 صنعت مبل و منبت ملایر به ثبت رسید و این حق مردم این شهرستان بود که ثبت جهانی این صنعت نیز در دستور کار قرار گیرد.
حجت الاسلام احد آزادیخواه ثبت جهانی صنعت مبل و منبت را مطالبه جدی شهروندان ملایر دانست و افزود: با نگاه ویژه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، این خواسته به حق مردم ملایر باید محقق شود.
وی ادامه داد: در این نشست معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور علت آماده نبودن ثبت جهانی منبت ملایر را چهار ایراد مهم نبود نمادی از منبت در هیچکدام از میادین شهر، نقش کمرنگ بانوان در این صنعت، افزایش تعداد دستگاه های سی ان سی، ایرانی نبودن بسیاری از طراحی ها و الگو گرفتن از طراحی های وارداتی عنوان کرد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم رفع این چهار ایراد اساسی را طبق تاکیدات معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور، لازمه به جریان افتادن ثبت جهانی مبل و منبت ملایر برشمرد.
حجت الاسلام آزادیخواه تاکید کرد: بخشی از این ایرادها متوجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان است که در این زمینه به جد وارد عمل نشده است.
وی همچنین ملایر را شهری نزدیک به مرکز کشور، دارای آب و هوایی مساعد با زیرساخت های میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری فراوان و در آستانه جهانی شدن انگور دانست و بیان کرد: این شهرستان با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط و فعالان این صنعت، برای ثبت جهانی منبت آماده است.
حجت الاسلام آزادیخواه خاطرنشان کرد: در این نشست مقرر شد پرونده ثبت جهانی مبل و منبت ملایر دوباره فعال شود و بزودی معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور برای پیگیری های بعدی به ملایر سفر کند.
به گزارش ایرنا، اردیبهشت ماه سال گذشته ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت به ثبت رسید؛ در حالیکه به تازگی آباده یکی از شهرستان های استان فارس نیز به عنوان شهر ملی منبت سنتی به ثبت رسیده است که اعتراض هایی را از سوی مسئولان و نمایندگان ملایر به دنبال داشت.
به همین منظور نمایندگان مردم ملایر و نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه هفتم آبان ماه به منظور بررسی ثبت ملی منبت این 2 شهر و چگونگی روند پیگیری ثبت جهانی منبت ملایر با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور دیدار کردند.
ملایر بیش از 70 درصد از تولیدات مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده است.
7528*2090

انتهای پیام /*


فرهنگي


ثبت جهاني منبت ملاير


مونسان


نماينده ملاير