گردشگری و توریسم

سه یخچال تاریخی شهرستان اسلامشهر مرمت شد

حمید کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات مطالعات و مرمت این آثار قاجاری از 6 ماه گذشته آغاز و با صرف 300میلیون تومان به انجام رسید.
رئیس اداره میراث فرهنگی رباط کریم تصریح کرد: یکی از اهداف مهم این نهاد مرمت بناهای تاریخی و ارزشمند این منطقه بوده تا بتواند از تخریب آنها جلوگیری کند.
وی به پایان عملیات مرمت آسیاب بادی رباط کریم( دوره قاجاری در جنوب شرقی محله بازارک این شهر) اشاره کرد و گفت: عملیات مرمتی این اثر تاریخی در بازه زمانی 6 ماهه و با هزینه 200 میلیون تومانی انجام شد.
کریمی از مرمت 9 اثر تاریخی و فرهنگی جنوب غرب تهران در آینده نزدیک خبر داد و افزود: برای این آثار تاریخی 11 میلیارد تومان اعتبار درخواست شده و موافقت اولیه اصولی آنها صورت گرفت.
به گفته کریمی به محض تخصیص اعتبارات تا پایان برنامه ششم توسعه، این آثار مرمت می شوند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رباط کریم، اسلامشهر و بهارستان تصریح کرد: 9 اثر تاریخی منطقه شامل قلعه سنگی، کاروانسرای حاج کمال، پل بازار رباط کریم، قلعه روستای آدران، خانه تاریخی روستای آدران، خانه روستای زمان آباد رباط کریم، یخچال های دوقلو رباط کریم و یخچال روستای حکیم آباد رباط کریم می باشد.

*450فقره وام مشاغل خانگی پرداخت شد
کریمی ادامه داد: در 6 ماهه نخست امسال 450فقره وام 10میلیون تومانی مشاغل خانگی(کارمزد 4درصد و پرداخت 60ماهه)در جهت رونق رشته های صنایع دستی پرداخت شد.
وی با بیان اینکه سال گذشته نیز 500 وام اشتغال زایی در این سه شهرستان پرداخت شد خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای نیمه دوم امسال 450 درخواست وام به بانک های عامل ارسال شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان رباط کریم ادامه داد: در 6ماهه نخست امسال 12موافقت اصولی بوم گردی در این منطقه صادر و همچنین 11 تقاضای دیگر ثبت شد.
وی تصریح کرد: همچنین با همکاری بخش خصوصی یک هتل 5ستاره با ظرفیت 200 تخت در رباط کریم افتتاح شد که در بازه زمانی 12 تا 18 ماهه یک هتل پنج ستاره و سه ستاره در شهرستان بهارستان و اسلامشهرساخته خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی رباط کریم اظهار داشت: در حال حاضر یک هتل آپارتمان در پرند، یک مهمانپذیر در بهارستان، یک هتل 5 ستاره در رباط کریم دایر است.
کریمی بدون ذکر تعداد ورودی گردشگران خارجی به این منطقه گفت: در بخش ورودی گردشگران خارجی نسبت به سال گذشته 25 درصد رشد شاهد بودیم.
وی تصریح کرد: گردشگران خارجی شهرستان های جنوب غرب تهران از کشور های گرجستان، ارمنستان، روسیه، آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، مغولستان، عراق، ترکیه، آلمان، فرانسه و ایتالیا هستند.

*گمانه زنی 3 تپه و محوطه تاریخی در شهرستان های جنوب غرب تهران
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رباط کریم، بهارستان و اسلامشهر گفت: گمانه زنی یک تپه و 2 محوطه تاریخی در شهر پرند، نسیم شهر و رباط کریم توسط کارشناسان میراث فرهنگی انجام که مدارک و نقشه های آنها با همکاری شهرداری برای ثبت ملی در حال تکمیل است.
کریمی با بیان اینکه با متخلفان تعرض به حریم آثار و بناهای تاریخی برخورد جدی خواهد شد افزود: در سال جاری هیچ گونه تخلف به حریم بناها در این شهرستان ها گزارش نشده است.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون 95 بنا و محوطه تاریخی در شهرستان های رباط کریم، بهارستان و اسلامشهر شناسایی شده که از این تعداد 35 اثر ثبت ملی و مابقی واجد ارزش به حساب می آیند.
تهرام/7247/1539

انتهای پیام /*


فرهنگي


شهرستان اسلامشهر


مرمت بناهاي تاريخي