گردشگری و توریسم

بناهای تاریخی ایران متاثر از تغییر اقلیم هستند

گارون آرون روز سه شنبه در حاشیه بازدید تعدادی از اعضای کمیته بین المللی ایسکارسا از بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی، در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشتر بناهای تاریخی نیازمند مراقبت در برابر تغییر اقلیم هستند.
وی خاطرنشان کرد: مشکل اساسی که اکنون در بناهای تاریخی ایران وجود دارد بروز تاثیرات خشکسالی و تغییر اقلیم است که ادامه دار خواهد بود.
رئیس کمیته بین المللی آنالیز و مرمت سازه های میراث معماری تاکید کرد: قبل از هر گونه اقدام مرمتی باید آزمایش دقیق خاک در بناهای تاریخی ایران انجام شود و در گام بعد باید رویکرد اجتماعی و آموزشی برای مراقبت از بناها در نظر گرفته شود.
وی در تعریف رویکرد آموزش اجتماعی، بیان کرد: این رویکرد این است که همه باید بدانند در یک کشتی زندگی می کنیم، برداشت های آب های زیرزمینی آسیب مشترک به همه امور و ابعاد زندگی اقتصادی و فرهنگی انسان وارد می کند.
آرون با اشاره به اینکه باید ابتدا مطالعات کامل از ترک ها و مشکلات سازه ای برای شناسایی منشا آن ها در بناهای تاریخی ایران انجام شود، ادامه داد: هر نوع مرمت بدون بررسی دقیق، حرکتی زیربنایی نیست و فقط نمادین و ظاهری خواهد بود.
وی تاکید کرد: بناهای مختلف ایران به دلیل قرارداشتن در شرایط متفاوت به ویژه با توجه به شرایط و موقعیت جفرافیایی به مراقبت متناسب نیاز دارند.
رئیس کمیته بین المللی آنالیز و مرمت سازه های میراث معماری اضافه کرد: آنچه در ایران واضح است این است که توجه به بناهای تاریخی در سال های اخیر رو به افزایش است و نحوه مرمت و بازسازی ها نشان از تحول در سال های اخیر در ایران دارد.
وی درباره نحوه مرمت و رسیدگی به بناهای تاریخی ایران، گفت: هر گونه مداخله در بناهای تاریخی باید بر اساس بررسی دقیق و بازشناسی های کارشناسانه باشد، در ایران باید بر پژوهش در مرمت بناهای تاریخی تمرکز بیشتری شود.
آرون با بیان اینکه ایران سرزمینی تاریخی و دارای بناهای منحصر به فردی در دنیاست، افزود: اگر بر روی این ظرفیت کار شود می تواند جاذبه بزرگی برای علاقه مندان به مباحث تاریخی و فرهنگی جهان باشد، لازمه این امر زمینه سازی برای حفاظت بهتر از بناهای تاریخی است.
وی اضافه کرد: تجربه جهانی که در کشورهای مهم تاریخی دنیا وجود دارد این است که تغییر کاربری خاص تمام بخش های تاریخی تنها به منظور توسعه گردشگری نباشد.
آرون تاکید کرد: فضاهایی مانند آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی که کمترشناخته شده هستند و جاذبه بیشتری دارند، باید بدون کاربری ویژه باقی بمانند و کار تبلیغاتی بر روی ارزش واقعی آن باشد.
رئیس کمیته بین المللی آنالیز و مرمت سازه های میراث معماری به همراه تعدادی از اعضای این کمیته، در سفری دو روزه از مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه علاءالدوله سمنانی بازدید کردند، توجه به مشکلات سازه ای پیش آمده در این بناهای به دلیل تغییر اقلیم و فرونشست زمین، و ارایه رویکرد و پیشنهاد راهکارهای مرمت، از اهداف این بازدیدها بود.
افت سطح آب های زیرمینی در استان سمنان به طور متوسط 70 سانتی متر عنوان شده است که به دلیل برداشت های بیش از حد مجاز و بیش از توان سفره های آب زیرزمینی است.
استان سمنان بیش از یکهزار بنای تاریخی، فرهنگی، معنوی و طبیعی شناسایی شده و حدود 700 اثر ثبت شده ملی دارد.
6103

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


بناها


تغيير اقليم