گردشگری و توریسم

ارزیابی ثبت جهانی جنگل های هیرکانی از فردا آغاز می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، جنگل‌های مختلط پهن برگی که در حاشیه جنوبی دریای خزر به جنگل‌های هیرکانی شناخته شده‌اند، این جنگل های باستانی و حیرت آور 40 میلیون ساله اند که به گفته طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی وسعتی دو میلیون هکتاری دارد.
قدمت بیش از 40 میلیون ساله جنگل‌های هیرکانی که جزو بقایای دوران سوم زمین‌شناسی است از یک سو و وجود 80 گونه گیاهان چوبی به همراه گونه‌های گیاهی بسیار نادری همچون راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار از سوی دیگر، این منطقه را تبدیل به موزه زنده کرده است.

**نمایشگاه عکس ‘هیرکانی: سبز ازلی’

به همین مناسبت نخستین نمایشگاه عکس «ثبت جهانی جنگل های هیرکانی» شامل 23 قطعه عکس منتخب برای به تصویر کشیدن وجوه مختلف جنگل‌های هیرکانی حوزه دریای خزر در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، ویژگی‌های طبیعی و طبیعت بکر هیرکان، تنوع گونه حیوانات، پرندگان خاص و گونه‌های گیاهی این منطقه در تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران عصر امروز دوشنبه 30 مهر تا هشتم آبان گشایش یافت.
این نمایشگاه به عنوان یک اقدام ملی برای ثبت داشته های معنوی کشور با هدف معرفی جاذبه های هیرکانی و بیان دلایل ثبت این جنگل ها برای هیأت اعزامی یونسکو به ایران با همکاری کمیسیون ملی یونسکو- ایران، انجمن سینمای جوان ایران و مجموعه نیاوران طی روزهای برپایی از ساعت 8 صبح تا 16 میزبان علاقه مندان است.
ارتقای آگاهی‌های عمومی و جوامع محلی به منظور اهمیت حفظ جنگل‌های هیرکانی، ایجاد همبستگی ملی در امر حفظ و نگهداری منابع ملی، توجه به مقوله‌های زیست محیطی و منابع طبیعی، اهمیت حمایت از منابع طبیعی ایران، ثبت مناظر بکر و تنوع زیستی مناطق جنگلی هیرکان و ضرورت مشارکت جوامع محلی در مدیریت جنگل‌ها از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
ادامه دارد…
فراهنگ9012 ** 1418

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


هیرکانی


ثبت جهانی