گردشگری و توریسم

کاروانسرا ظرفیت پنهان دارالمرحمه ایران -محمد رضا یوسف نژاد*

استان سمنان که به دلیل برخورداری از کاروانسراهای متعدد و تردد سالانه میلیون ها زائر امام رضا(ع) از این منطقه، این روزها به احیای بناهای تاریخی به عنوان ظرفیت مغفول برای توسعه گردشگری نیاز دارد.
آثار تاریخی جزو شناسنامه ایرانیان است و کاروانسرهای استان سمنان اکنون در معرض بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان و زلزله قرار دارد که اگر برای بازسازی و مرمت این ابنیه های تاریخی اقدام موثری صورت نگیرد، کنایه بی غیرتی آیندگان برای ما خواهد بود.
به باور کارشناسان، کاروانسرا بزرگ ترین ساختمان های تمدن اسلامی است و اوج ساخت و توسعه این بناهای تاریخی برای اقامت زائران و مسافران در راه مانده در دوره صفویه در ایران بوده است.
اکنون در استان سمنان 27 کاروانسرا شناسایی شده است که تنها چهار کاروانسرا تحت مالکیت اداره کل میراث فرهنگی است و باقی آن در اختیار دیگر نهادهاست و بازسازی تمام این بناهای تاریخی همدلی و مشارکت نهادهای مربوط را می طلبد.
اتخاذ رویکرد منسجم برای بازسازی کاروانسرهای استان سمنان می تواند در کوتاه مدت به عنوان شناسنامه تاریخی و نماد باور دینی مردم این دیار به توسعه اقتصادی این منطقه از کشور منجر شود.
باید پذیرفت در استان 702 هزار نفری سمنان که سالانه دستکم 20 میلیون مسافر از محورهای ارتباطی آن تردد می کنند ظرفیت های مغفولی برای افزایش اشتغال وجود دارد که تاکنون از آن بهره چندانی نبردیم.
علاوه بر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله که خشت به خشت کاروانسراهای استان سمنان را تهدید می کند، افراد سودجو برای یافتن گنج این نماد تاریخی را تخریب می کنند که باید نهادهای مربوط برای رفع این چالش اقدام کنند.
میراث فرهنگی با همکاری نهادهای قضایی و انتظامی باید در کمترین زمان ممکن برای جلوگیری از تخریب کاروانسرهای استان سمنان چاره کنند و ادامه این روند همه ما را در برابر آه و ناله آیندگان منزوی و خجالت زده می کند.
باید این مقوله مهم را پذیرفت که نمی توان نسبت به تخریب تدریجی هویت تاریخی استان سمنان بی تفاوت بود و اگرچه میراث فرهنگی چهار کاروانسرای تحت مالکیت خود را مرمت کرده است اما دیگر کاروانسراهای این دیار نیازمند احیاء است.
کارشناسان می گویند بعضی از کاروانسراهای این منطقه از کشور وقفی است و احیای آنها نیازمند همدلی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و واگذاری به بخش خصوصی است.
کاروانسراها، حلقه مفقوده در توسعه بخش گردشگری در استان سمنان است و با احیاء، ترمیم و بازسازی زیرساخت ها می توان گامی مهم و اساسی برای کاهش آمار بیکاری برداشت.
برای احیای نماد استان سمنان باید با چنگ و دندان آثار تاریخی این دیار را حفظ کرد و نمی توان با بی تفاوتی نسبت به این بناها شاهد زوال تدریجی هویت مردم این منطقه از کشور باشیم.
*خبرنگار ایرنا

انتهای پیام /*


فرهنگي


كاروانسرا


گردشگري


اشتغال