گردشگری و توریسم

موزه ها سنگر مقاومت در برابر جهانی شدن هستند

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا،حجت الله ایوبی در آیین گشایش چهل و یکمین سمپوزیوم جهانی ایکوفوم در موزه ملی افزود: برخی معتقدند رفتن به موزه ها درجا زدن در گذشته و به تعبیر ایرانی ها زیارت اهل قبور است اما من معتقدم این گونه نیست.
ایوبی خاطرنشان کرد: موزه یعنی تلاقی بین دیروز و فردا و پلی بین گذشته و آینده است که حاوی خلاقیت نوآوری و ابتکار است .
وی ادامه داد: آفرینش خلاقیت و نوآوری در خلاء امکان پذیر نیست و رویش خاک حاصل خیز می خواهد، خاک یعنی تاریخ که برای درست شدن آن صدها سال زمان باید بگذرد .
دبیر کمیسیون ملی یونسکو ایران تاکید کرد: خاک ایران در فرهنگ و هنر حاصلخیز است و برای همین است که امروز ایرانی ها در نقاشی مدرن، گرافیک ، کاریکاتور و به ویژه سینما شناخته شده اند .
ایوبی تصریح کرد: ایران کشور سینماست و به تعبیر دبیر سابق جشنواره کن، سینما در خون ایرانی هاست .
وی گفت: آری هنر و فرهنگ در خون ایرانی هاست کشوری که هزاران سال هنر کتابت ، خوش نویسی، نگارگری و چند هزار سال تمدن و تاریخ دارد .
به گفته ایوبی،موزه و تقدس عنوان جذابی است و تقدس را می شود به دو گونه معنا کرد یک معنا همان تقدس های معنوی است که بخشی از موزه های جهان نتیجه خلق مذاهب هستند.
او ادامه داد: نگاه دیگر به تقدس ، همان معنایی است که جامعه شناس فرانسوی مطرح کرد یعنی هر چیزی که به آسانی در دسترس نیست و برای دیدن و ارتباط با او باید مراسم و آیینی داشت،مقدس است نه فقط مذهبی .
ایویی اظهار کرد: با این نگاه موزه داران قداست را خلق می کنند اشیای ایرانی افتاده در بیابان را کشف می کنند این ها را به یک مکان خاص و زیبا به نام موزه می آورند به آن نور می تابانند، به این جسم بی جان، روح می بخشند و قداست می آفریند زیرا برای دیدن آنها باید بلیت خرید ، گوشی در گوش گذاشت و کارهایی انجام داد .
وی اضافه کرد: فعالیت های ما نیز در یونسکو به مانند موزه ها براساس تنوع فرهنگی است ،موزه ها حافظ تنوع فرهنگی هستند از این جهت بسیار ارزشمند و قداست آفرین هستند .
ایوبی خطاب به موزه داران ادامه داد: ایران کار آسان تری نسبت به شما دارد شما اشیا را در موزه قرار می دهید اما ما به اندازه ای تاریخ داریم که اعلام می کنیم شهری به بزرگی یزد میراث فرهنگی است یا محور بیشابور برای همین رفت وآمد و زندگی در این شهر باید با آداب و ادبی همراه باشد .
وی خاطر نشان کرد: موزه داران سرمایه آفرین هستند زیرا وقتی به معرفی یک شی یا مفهوم می پردازند آن به یک سرمایه ملی و جهانی تبدیل می شود از این رو شما حافظان تاریخ جهان و سنگربانان تنوع فرهنگی هستید .
** بهشتی: ایرانیان از دیرباز به دنبال آسمان اشیاء بوده اند
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: موزه به شکل امروزی یک پدیده مدرن است اما از آغاز انتخاب این عنوان که به اسطوره ای به یونان باستان برمی گردد تلاش شد که این موضوع را به ریشه های دور پیوند بزنند.
سید محمد بهشتی افزود: در همه فرهنگ ها هر چیزی زمین و آسمانی دارد و آسمان هر چیز وجه قدسی آن است و زمین آن بخش مستهلک و مستعمل است که عمر کوتاهی دارد.
وی ادامه داد: در اروپای قدیم هیچ چیز غیر مقدسی وجود نداشت در ایران ما نیز برای نمونه ما آیین فتوت داریم که برای همه پیشه ها وجه قدسی تعریف شده و مقتدایی دارند.
بهشتی گفت: ایرانی ها از دیرباز به وجه آسمانی هر چیز بیشتر توجه داشته اند تا وجه کاربردی آن برای نمونه خانه بروجردی ها و حمام گنجعلی خان هر کدام از نظر کاربرد امروزی نقصی ندارند اما از نظر قدسی و آسمانی فیل ما را به یاد هندوستان می اندازند .
بهشتی تاکید کرد: مردم ما قبل از دوره مدرن از هر شی و فعلی به دنبال فتح آسمان بوده اند .
وی تصریح کرد : به نظر می رسد موزه ها که وظیفه آنها یادآوری آسمان هر چیزی بود خود به نیسان تبدیل شده اند یعنی موزه ای که باید یادخانه باشد و هستی کیستی ما را به یاد آورد وظیفه اش یاد آوری زمین اشیا شده است .
وی یادآور شد: برای همین عموم موزه های فعلی، زمین اشیا را به ما توضیح می دهد نه آسمان آن را .
وی گفت: ما در مواجهه با مسجد شیخ لطف الله، خانه عامری ها و حمام گنجعلی خان بیشتر به تعریف حقیقت موزه نزدیک می شویم تا موزه های مرسوم جهان زیرا آنها به ما اطلاعات در مورد اشیا نمی دهند بلکه به مفهوم دقیق موزه ما را به یاد آسمان ، کیستی ، چیستی و ماموریت انسان می اندازند .

** محیط طباطبایی: ایران سرزمین هم زیستی ادیان و تقدس است
رییس ایکوم ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از دلایل انتخاب عنوان ‘تقدس و موزه’ برای سمپوزیوم ایران این است که ایران یک سرزمین مقدس نه فقط برای مسلمانان شیعه بلکه برای همه ادیان و مذاهب مختلف است .
سید احمد محیط طباطبایی تصریح کرد: در ایران بیش از 300 کلیسا داریم و ادیان مختلف به خوبی در کنار هم زیسته اند .
وی تصریح کرد: برای نمونه در خیابان موزه ملی ( 30 تیر) شاهد حضور بسیاری از پیروان ادیان، موزه ها و مراکز مذهبی هستیم به طوری که موزه های ارامنه، زرتشتیان، معابر مسیحییان و کلیمیان و انواع موزه های غیر شی محور بر اساس یک درون مایه فکری در یکجا قرار دارد .
محیط ادامه داد: بیش از 67 فعال موزه و موزه دار ایرانی و بیش از 37 مهمان خارجی در این دوره حضور دارند.
وی یادآور شد: هدف نهایی این مراسم رسیدن به یک همگرایی و صلح است که در سایه تعریف جدیدتری از موزه ها و تعامل آنها با هم ایجاد خواهد شد.
محیط یاد آور شد: تهران میزبان شایسته ای برای تساهل ، تسامح و همزیستی میان اقوام فرهنگ ها و مذاهب است .

** نوکنده: موزه موجب صلح است
مدیر موزه ملی ایران در سخنانی افزود: نتیجه این سپموزیوم می تواند به شناخت بیشتر موزه ها و تعریف جدیدی از موزه منجر شود .
جبرئیل نوکنده افزود: موزه ها و موزه داران و علاقه مندان به موزه موجبات ایجاد صلح در جهان را با گفت و گوی فرهنگی فراهم می کنند.
به گزارش ایرنا، چهل و یکمین سمپوزیوم سالانه ایکوفوم با دستور کارموزه شناسی و تقدس》از 23 الی 27 مهرماه در سالن همایش های ملی برگزار می شود.
ایکوفوم مهمترین کمیته از ایکوم《شورای بین المللی موزه ها》است که وظیفه موزه شناسی و بازتعریف مفهوم موزه را برعهده دارد.
سال گذشته این اجلاس در کشور کوبا برگزار شد.
انتخاب ایران برای اولین میزبانی ایکوفوم با مفهوم تقدس و صلح به مناسبت وجود 6 کلیسا، کنیسه، مسجد و معبد متعلق به کره ای ها، ارامنه، زرتشتیان و مسلمانان در کنار هم واقع در خیابان 30 تیر تهران بوده است.
فراهنگ **1085** 3079** 1701

انتهای پیام /*


فرهنگی


ملی


یونسکو