گردشگری و توریسم

آوازه جهانی کهن دیار دیرپا

به گزارش ایرنا، البرز را «ایران کوچک » نامند، دیاری که مفتخر به میزبانی عصاره ایرانیان است و پژواک نامش با شعاع نورخورشید کرانه ها را در نوردیده و آن سوی جهان یعنی ینگه دنیا ، تمدن ایران و ایرانی را معرفی می کند.
خشت 9 هزار ساله تپه ازبکی شهرستان نظرآباد استان البرز در سازمان ملل نمونه ای از صدها اثر تاریخی ، فرهنگی و اجتماعی این کهن دیار دیرپاست که آن را معرف و شناسنامه تمدن ایرانی می دانند.
ایران کوچک با اینکه از مشکلات مختلف مستثنی نیست اما داشته هایش موجب مباهات برای کشور و منطقه است ، دیاری سرسبز و خوش آب و هوا که البته از ترکش خشکسالی ها و مشکلات دیگر در امان نمانده لیکن ثروت های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، علمی و … آن آنقدر فراوان است که می تواند همه کاستی را کنار بزند و سیمای زیبا رو و سرسبز خود را به نمایش بگذارد.
** تاریخچه تاسیس البرز
البرز سی و یکمین استان ایران است که در نشست 12 بهمن ماه 1388 هیات دولت لایحه تأسیس این استان تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد.
در ادامه با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی خرداد ماه سال 89 به طور رسمی شکل گرفت و کلانشهر کرج مرکز آن شد.
کرج با جمعیتی بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر ، چهارمین شهر پرجمعیت ایران پس از شهرهای تهران، مشهد و اصفهان محسوب می‌ شود.
نام استان از رشته‌کوه البرز گرفته شده‌است که بخش مهمی از آن از شمال این استان می‌گذرد.
عیسی فرهادی نخستین استاندار البرز در تاریخ 22 شهریور 1389 با حضور وزیروقت کشور معرفی و استانداری البرز به طور رسمی شروع به فعالیت کرد و پس از وی چهار نفر دیگر سکان استانداری را به دست گرفتند که اکنون محمدعلی نجفی این مسئولیت را عهده دار است.
** موقعیت جغرافیایی
البرز از شمال به استان مازندران ، شمال غرب و غرب با استان قزوین ، از جنوب با استان های مرکزی و قم و از شرق و شمال شرق با استان تهران همجوار است.
این استان دارای 6 شهرستان کرج ، ساوجبلاغ ، نظرآباد ، اشتهارد ، فردیس و طالقان است که 16 شهر و 277 روستا در خود جای داده است.
** داشته های تاریخی ، فرهنگی و علمی البرز
البرز همانطور که اشاره شد دارای داشته های تاریخی ، فرهنگی و علمی فراوانی است از مجموعه های تاریخی 9 هزار ساله مانند تپه های تاریخی ازبکی، ینگی امام و صدها اثر دیگر تا مراکز فرهنگی دانشگاهی و علمی تحقیقاتی کشوری ازجمله ثروت های این را تشکیل می دهند.
وجود حدود 550 اثر تاریخی و طبیعی ارزشمند که 271 اثر آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ، بیانگرغنای تاریخی این کهن دیار دیرپا است.
باغ تاریخی سیب مهرشهر به وسعت حدود 300 هکتار، مجموعه کاخ تاریخی مروارید به وسعت 111 هکتار، کاروانسرای شاه عباسی کرج ، کاخ ناصری شهرستانک و چندین بقعه تاریخی مذهبی مانند بقعه متبرکه امامزاده حسن (ع ) ، امامزاده طاهر (ع ) و امامزاده محمد(ع ) کرج از آثار ارزشمند تاریخی فرهنگی این استان محسوب می شوند.
در کنار این آثار ، جاذبه های طبیعی البرز مانند جاده کرج – چالوس، کوه های طالقان ، چندین غارطبیعی مانند غار یخ مراد ، تعدادزیادی روستای سرسبز و هدف گردشگری همچون روستای برغان و روستاهای حاشیه سد کرج موجب شده تا در طول سال جذابیت این دیار تمام ناشدنی باشد هرچند که از ظرفیت ها و آثارموجود برای رونق اقتصادی منطقه بهره کافی گرفته نشده است.
موسسه تحقیقاتی و 93 ساله رازی به عنوان مادر واکسن ایران و خاورمیانه ، موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر، بانک ملی ژن گیاهی ایران ، موسسه بیوتکنولوژِی، موسسه تحقیقات علوم دامی، پژوهشگاه مواد وانرژی ایران، شرکت های تحقیقاتی تولیدی و صنعتی مپنا ، مرکز پژوهش ها و تربیت مربی سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران و دانشگاه 95 ساله خوارزمی ( تربیت معلم ) از مهم ترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور هستند که البرز افتخار میزبانی آن ها را دارد.
در این میان نام نخستین مرکز آموزش کشاورزی ایران یعنی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران که بیش از یک قرن قدمت دارد بر تارک البرز می درخشد مرکزی که از تاریخچه علمی و فرهنگ غنی البرز و ایران حکایت ها درآن نهفته است.
اکنون این استان با داشتن بیش از 50 مرکز علمی ، تحقیقاتی و دانشگاهی دارای حدود پنج هزار عضو هیات علمی و 120 هزار دانشجوی مقاطع مختلف تحصیلی است.
در کنار این مراکز وجود بیش از 2 هزار کد مدرسه با 442 هزارو500 هزار دانش آموز از ثروت های انسانی
وعلمی فرهنگی برای سکانداری فردای این دیار است.
** نقش تاریخی البرزی درتحول نظام آموزشی ایران
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرزمی گوید: بررسی های علمی نشان می دهد که شخصیت های تاریخی و فرهنگی این استان نقش موثرتاریخی در ایجاد تحول نظام آموزش ایران داشته اند.
حجت الاسلام فخرالدین صابری افزود: طبق این یافته ها، میرزا حسن رشدیه یکی از شاگردان شیخ هادی نجم آبادی از اهالی شهرستان نظرآباد استان البرز از پایه گذاران آموزش نوین در قالب مدارس و دانشگاه ها در ایران بوده است .
وی ادامه داد: این فرد با دستور شیخ هادی نجم آبادی اقدام به ایجاد مدارس جدید در کنار مکتب خانه ها در شهرهایی مانند تبریز، تهران، مشهد و قم کرد که مورد هجمه ناجوانمردانه متصدیان مکتب دار قرار گرفت.
صابری بیان داشت: در بعد سیاسی در عزت استقلال کشور ایران ،حشمت طالقانی از یاران میرزا کوچک خان در صف مبارزه با استعمار گران قرار داشته است.
مدیر کل میراث فرهنگی البرز با بیان اینکه آیت الله طالقانی شخصیت برجسته کشور از جمله کسانی است که سال ها برای استقلال کشور مبارزه کرد، گفت: این شخصیت برجسته سال ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل استعمارگران ایستاد.
صابری اظهارداشت: این استان به خاطر داشتن موسسات تحقیقاتی در تولید واکسن ، اصلاح بذر و موقعیت کشاورزی شهرت جهانی دارد.
وی از جاذبه های طبیعی به عنوان میراث طبیعی استان البرز نام برد و گفت: البرز تنها استانی است که موقعیت قشلاقی کویری، گرمسیری و ییلاقی کوهستانی مانند جاده طالقان و جاده کرج – چالوس دارد.
وی افزود: زیباترین گردنه های رنگی در شهرستان نظرآباد و رصد ستارگان در کویر اشتهارد، تالاب صالحیه در نظرآباد ، خانه آیت الله طالقانی در گلیرد طالقان ، ینگی امام ، کاروانسرای شاه عباسی ، کاخ سلیمانیه در دانشکده کشاورزی مربوط به قاجاریه و باغ حدود300 هکتاری سیب از جاذبه های تاریخی و طبیعی استان هستند.
استان البرز با توجه به وسعت کم دارای ظرفیت های فرهنگی، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی بسیاری است .
در بخش داشته های فرهنگی البرز وجود شخصیت های فرهنگی و مذهبی مانند مرحوم آیت الله طالقانی ، مرحوم جلال آل احمد ، مرحوم آیت الله اشتهاردی و ده ها شخصیت دیگر بر غنای فرهنگی و تاریخ با عظمت این دیار افزوده است.
**ثروت های اقتصادی البرز
استان البرز دارای ثروت های اقتصادی کلانی است که می توان به فعالیت سه هزارو 500 واحد تولیدی و صنعتی با اشتغالزایی بیش از 130 هزار نفر اشاره کرد.
فعالیت هشت شهرک صنعتی دولتی و خصوصی از سرمایه های اقتصادی این استان است که با وجود تحریم ها و مشکلات دیگر صنعت این استان هر سال بیشتر از گذشته خودنمایی می کند.
صادراتی بودن بخشی از تولیدات صنایع البرز در شرایط تحریمی کشور بیانگر روحیه تلاش و خودباوری صنعتگرانی است که واژه «ما می توانیم » را عینیت بخشیده اند.
اگرچه کاستی ها و محدودیت های ناشی از اعمال تحریم های ظالمانه در بیشتر صنایع کشور مشهود است اما صنعتگران البرزی در این شرایط حساس توانسته اندحرکت چرخ تولید را استمرار بخشند.
نزدیکی به بازارهای هدف ، برخورداری از بزرگترین فرودگاه باری بین المللی کشور، نزدیکی به راه آهن و همسایگی با پایتخت بر مزیت های استان افزوده و زور کار و تلاش بر تحریم و فشار چربیده است.
به گفته رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان البرز، سال گذشته یکصد میلیون دلار انواع کالا از البرز به
کشورهای مختلف جهان صادر شد.
جهانگیر شاهمرادی افزود: عمده کالاهای صادر شده شامل مواد پلاستیکی، پوشاک، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، دارو و مواد شیمیایی و پتروشیمی بوده است.
وی اضافه کرد: این کالاها اغلب به عراق، افغانستان، عمان و کشورهای حاشیه خزر صادر شده است.
تولید بیش از 150 برند کالاهای ایرانی با کیفیت در البرز این استان را به بهشت تولیدات داخلی مبدل کرده که می تواند علاوه بر ایجاد شغل و رونق تولید در آن، نقش اساسی در حمایت از کالای ایرانی ایفا کند.
تشکیل ستاد راهبردی تحقق حمایت از کالای ایرانی در استان البرز نیز از سوی مسئولان استان با توجه به ظرفیت های موجود در استان صورت گرفته و قرار است فعالیت های خود را در این عرصه آغاز کند.
استان البرز علاوه بر ظرفیت توزیع کالاهای با کیفیت ایرانی در بازار داخلی، قابلیت های بسیاری برای صادرات این نوع کالاها به کشورهای دیگر دارد. ظرفیت البرز برای مبادلات تجاری و صنعتی با دیگر کشورها و تولید مشترک برندهای ایرانی و صادرات مثال زدنی است که باید از آن حداکثر بهره برداری را داشت.
صنایع مستقر در استان البرز توانسته اند طیف وسیعی از محصولات مورد نیاز کشور را تولید کنند و این توانمندی و ظرفیت باعث شده تا توقع از بخش صنعت در این استان بیش از گذشته باشد.
استاندارد سازی و معرفی برندهای ملی می توانند یکی از راه های گسترش صادرات و تولیدات مشترک با سرمایه گذاری خارجی باشد و شهرک های صنعتی مطرح در استان البرز می توانند فعالیت های وسیعی در این بخش را طراحی و اجرا کنند.
مسئولان استان البرز همواره تاکید کرده اند که توجه بیشتر به این استان پرظرفیت می تواند زمینه بهبود مطلوب فضای کسب و کار و تولید را در کشور فراهم آورد و حضور این برندهای معتبر نیز گواه این مدعاست که سرمایه گذاری بیشتر در البرز ارزش اقتصادی بالایی خواهد داشت.
برندهای مستقر در استان البرز از صنعت، کشاورزی، صنایع دارویی و غذایی و دیگر بخش ها را در بر می گیرد و این تنوع تولیدات و برندها خود مزیتی برای تامین کالاهای مورد نیاز در کشور و رقابت در بازارهای جهانی است.
علاوه بر استقرار واحدهای صنعتی، مراکز و موسسات علمی و پژوهشی متعدد که هر کدام در حوزه فعالیت خود برندی معتبری در کشور محسوب می شوند نیز ظرفیت بالایی در البرز برای تولید محصولات فناورانه و دانش بنیان فراهم آورده و حمایت و توسعه این مراکز می تواند استان را به قطب علم، تحقیقات و صنعت مبدل کند.
** اراضی کشاورزی و باغی
همچنین وجود 65 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی حاصلخیز از ثروت ها و داشته های استان البرز محسوب می شود.
نزدیک به 2.5 درصد محصولات کشاورزی کشور در استان البرز تولید می شود و این استان ظرفیت بالقوه ای برای گسترش صادرات این نوع محصولات به خارج دارد اما مشکلاتی در این مسیر وجود دارد.
در این میان محصولات تولیدشده در استان البرز به خصوص سبزی و صیفی، بعضی از محصولات باغی و همچنین محصولات دامی و آبزیان مشتریان خود را در منطقه و بعضی از کشورهای اروپایی پیدا کرده است.
سالانه بیش از یکصد هزار تن انواع محصولات کشاورزی البرز به خارج از کشور صادر می شود .
رحیم بنامولایی رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و کشاورزی البرز می گوید: در فصول بهار و تابستان میوه هایی همچون شلیل، هلو و گیلاس تولیدی کشاورزان استان و در فصل زمستان و پاییز محصول سیب و همچنین گل و گیاه قابلیت صادرات خوبی دارند ولی یکی از مشکلات اصلی کشاورزان استان با توجه به اینکه نگاه کشاورزی به سوی کشت گلخانه ای است، کمبود آب است.
وی ادامه داد: صادرات البرز از مبادی مختلفی خروج انجام می شود ، بخشی از گمرکات تهران و شهریار، بخشی از گمرکات بوشهر و شهید رجایی بندرعباس و بخشی نیز از گمرک پیام البرزصادر می شود.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز، سالانه یک میلیون و 800 هزار تن محصولات زراعی ، باغی و دامی دراین استان تولید می شود.
سید مجید موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اراضی قابل کشت استان را ۶۵ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: اراضی زیرکشت محصولات زراعی استان 38 هزارو241 هکتار و اراضی باغی 24 هزارو 141 هکتار است که سالانه حدود ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات زراعی شامل: گندم ، جو ، کلزا ، ذرت علوفه ای ، یونجه و انواع سبزی و صیفی- و ۵۲۱ هزار تن انواع محصولات باغی از جمله هلو ، شلیل ، انواع آلو ، سیب ، آلبالو ، گیلاس ، گردو و محصولات گلخانه‌ای در این اراضی تولید داریم..
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به تولید حدود ۱,۸ درصد از محصولات زراعی و باغی کشور در استان به توانمندی ها و ویژگی‌های کشاورزی پرداخت و افزود: کسب اولین رتبه متوسط عملکرد محصول گندم، جو ، کلزا و دومین رتبه متوسط عملکرد پنبه از تلاش‌های کشاورزان خستگی ناپذیر در این منطقه است.
موسوی خاطرنشان‌کرد: سالانه حدود ۴۵۳ هزار تن انواع محصولات دامی شامل شیر ، گوشت قرمز ، مرغ، تخم مرغ ، ماهی و عسل برای تامین نیازهای مشتریان تهران و البرز تولید می‌شود که در مجموع تولیدات سالانه زراعی ، باغی و دامی استان بالغ بر یک میلیون و 800 هزار تن است.
وی افزود: تولید بیش از ۹۰ هزار تن تخم مرغ (چهارمین تولید کننده تخم مرغ در کشور)، نهمین تولید کننده شیر خام کشور و استقرار بزرگترین واحدهای گاو شیری در استان، وجود پتانسیل ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی برای تنظیم بازار با ظرفیت ۶ سردخانه (۳۵ هزار تن در استان )، استقرار ۱۳۵ هکتار نهالستان با تولید بیش از ۱۴ میلیون نهال در سال ، وجود ۲۱۳ هکتار گلخانه سبزی و صیفی و گیاهان زینتی، استقرار بیش از ۶۰ واحد فعال صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی از دیگر ظرفیت ها در حوزه کشاورزی استان البرز است.
وی گفت: با توجه به تنوع شرایط اقلیمی، وجود اراضی مستعد کشاورزی و راه‌های ارتباطی مناسب زمینی و هوایی، استقرار مراکز علمی و آموزشی و تحقیقاتی ملی کشاورزی و دامپروری، بهره‌مندی از کشاورزان و بهره برداران با آگاهی فنی و تخصص بالا ، وجود تشکل های تخصصی ، فراهم بودن بستر آگرو توریسم ، وجود صادر کنندگان با سابقه و استقرار مزارع متعدد مرغ مادر از دیگر مزیت های استان البرز در زمینه کشاورزی است .
وی با اشاره به برنامه های سازمان جهاد استان افزود: توجه به برنامه های افزایش بهره وری دربخش آب کشاورزی ، توجه به اشتغال فراگیر و توسعه پایدار روستایی در بخش کشاورزی ، توسعه کشت گیاهان دارویی و گلخانه ای ، توسعه امر مکانیزاسیون ، توجه به تولید محصولات سالم با استفاده انواع مبارزات بیولوژیک و غیر شیمیایی توسعه باغات با انواع گونه های پر بازده و مقاوم به خشکی خصوصا اراضی شیبدار از جمله فعالیت‌های اجرایی، ترویجی است ‌‌که امیدواریم با همت مسئولان و کشاورزان عزیز تحقق یابد.
** داشته های ورزشی و اجتماعی البرز
استان البرز با برخورداری از حدود 130 هزار ورزشکار سازمان یافته یکی از کانون های قهرمان پروری کشور است و قهرمانان این استان در رشته های مختلف ورزشی توانسته اند در سطوح جهانی ، بین المللی و کشوری برای ایران و البرز افتخارآفرینی کنند.
بسیاری از ورزشکاران این استان در ترکیب تیم های اعزامی کشور به مسابقات بین المللی و جهانی هستند و همواره با کسب مدال های رنگارنگ پرچم پرافتخار ایران اسلامی را در میدان های مبارزه برافراشته اند.
در جدید ترین رویدادهای ورزشی که در اندونزی و آرژانتین در حال برگزاری است بیشتر مدال آوران ایرانی از البرز بوده اند که نام این ورزشکاران همچون ستارگانی بر تارک جهان می درخشند.
قهرمانی و روحیه دولارمردی البرزی ها را باید در قهرمانان جبهه و جنگ دید ، مردمی که لشکر سیدالشهدا (ع) در هشت سال دفاع مقدس تشکیل دادند و حدود پنج هزار و 250 تن از بهترین عزیزان خود را به آرمان های والا و میهن اسلامی تقدیم کردند و در دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت (ع ) نیز کم نگذاشتند.

** تاکید استاندار بر دیرینگی البرز
استاندار البرزمی گوید: این استان با برخورداری از ظرفیت های فراوان ، دارای تاریخچه فرهنگی 9 هزار ساله است.
محمد علی نجفی روز شنبه در آئین روز ملی البرز شناسی که در باشگاه میلاد کرج برگزار شد، افزود: خشت 9 هزار ساله تپه تاریخی ازبکی به عنوان نماد تاریخی البرز در سازمان ملل متحد نگهداری می شود.
وی با اشاره به حضور فرهیختگان در استان البرز گفت: باید از این حضور برای پیشبرد برنامه های مختلف استان استفاده کرد.
نجفی بیان داشت: استان البرز در حوزه گردشگری ظرفیت های فراوانی دارد و باید در نشست ها و همایش ها این ظرفیت ها را معرفی کرد.
استاندار البرز گفت: سدهای زیبای کرج و طالقان ، جاده کرج – چالوس و ده ها اثر تاریخی و طبیعی از جاذبه های استان البرز هستند و باید تنگناهای گردشگری البرز را مرتفع کرد.
وی بیان داشت : در مباحث اقتصادی ، آلودگی های زیست محیطی ناشی از ترافیک جاده ها و سایر بخش های مرتبط با حوزه گردشگری نیازمند واکاوی و تلاش بیشتر در البرز هستیم.
نجفی با اشاره به فعالیت بیش از سه هزار و 500 واحد صنعتی در البرز گفت: امروز به رغم تحریم ها ، شاهد فعالیت ها و جهش عظیمی در این بخش هستیم .
استاندار البرز افزود: اکنون در بخش های مختلف مانند حوزه شهری، روستایی و اقتصادی مشکل داریم و باید بدانیم تکالیف دررابطه با بهبود و رفاه انجام دهیم .
** نکته پایانی
همانطور که اشاره شد البرز به لحاظ تاریخی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی دارای ظرفیت بالا و غنی است که پس از انعقاد قرارداد برجام و با حمایت دولت تدبیر و امید، گام های بلندی برای توسعه این استان نوپا برداشته شده است.
حضور چندین هیات تجاری و اقتصادی خارجی در استان البرز و شکل گیری سرمایه گذارخارجی در این استان بیانگر اهمیت همه جانبه ایران کوچک است.
این استان با برخورداری از شبکه حمل و نقل باری و مسافری هوایی ، زمینی و ریلی از مناطق مستعد ایران به شمار می رود .
راه اندازی بخش مسافری فرودگاه بین المللی پیام البرز در 23 شهریورماه امسال ، فعالیت خط متروی تهران – کرج و گسترش آن در سطح استان ، عبور خط ریلی تهران – تبریز از البرز ، وجود جاده های گردشگری پر ترافیک ، صنایع کوچک وبزرگ ، کشاورزی پر رونق و تنوع کمی و کیفی جمعیت از سرمایه های اقتصادی و اجتماعی این استان به شمار می رود.
البرز که نام ایران کوچک را به واسطه عصاره اقوام ایرانی از سوی مقام معظم رهبری به هدیه برده، امروز با وجود بسیاری از مشکلات برای تبدیل شدن به یک استان نمونه و الگو گام برمی دارد.
ظرفیت های علمی، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی این زمینه را به وجود آورده تا در گستره کوچک البرز، گام های بلند برای افراشتن پرچم افتخار ایران اسلامی برداشته شود واقوام ایرانی ساکن این خطه الگوی وصف ناپذیری از وحدت و یکپارچگی به نمایش گذاشته اند.
«البرز پنجمین استان کشور است که موفق به نامگذاری روز ملی شده است.»
«بیستم مهرماه روز ملی البرز نامگذاری شده لیکن امسال به واسطه تقارن آن با روز جمعه ، مراسم این روز به روز شنبه بیست ویکم مهرماه موکول شد.»
«از مجموع 31 استان کشور تاکنون 9 استان ، دارای روز ملی شده اند.»
7410/ 6155

انتهای پیام /*


فرهنگي


كهن ديار


روز ملي


البرز