گردشگری و توریسم

توسعه پایدار مبتنی بر یافته های میراث فرهنگی است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید محمد بهشتی روز یکشنبه در نشست خبری دومین همایش ملی میراث فرهنگی توسعه پایدار در محل این پژوهشگاه اظهار داشت: مهمترین چالش اروپا بعد از جنگ جهانی دوم برای بازسازی، مساله حفاظت از میراث فرهنگی بود و کسانی که در آن زمان توسعه را برعهده داشتند به اشتباه، حفاظت از میراث و محیط زیست را مختل توسعه می دانستند.
وی افزود: آنها دریافتند که این تصور اشتباهی بوده اما جریان توسعه در کشور ما هنوز هم میراث فرهنگی و محیط زیست را به دو عنوان دو عامل مخل توسعه می بیند از همین رو شاهد تخریب های زیادی در بافتها و محوطه های تاریخی به بهانه توسعه هستیم.
رئیس شورای سیاستگذاری میراث فرهنگی توسعه پایدار تاکید کرد: از برنامه سوم توسعه کشور که میراث فرهنگی در برنامه قرار گرفت تلاش شد بین میراث و توسعه یک نسبت متعادل و متوازن باشد و بندهایی نیز در برنامه چهارم قرار گرفت اما به طور کامل به اجرا در نیامد با این حال شاهد یک تغییر رویکرد اسنادی در این زمینه بوده ایم.
بهشتی گفت: تصور غالب آن موقع این بود که در بهترین حالت، توسعه و میراث حسن همجواری داشته باشند یعنی کاری به کار هم نداشته باشند اما تجربه جهانی نشان داد که توسعه پایدار بر پایه های میراث فرهنگی استوار است.
او گفت: یونسکو در مجموعه مطالعاتش در زمان دبیرکلی «خاور پرز دکوئیار» در سازمان ملل متحد (1982 تا 1991) به این نکته مهم دست یافت که مبدا توسعه باید فرهنگ باشد و اینکه نسبت توسعه با فرهنگ مهم تر از نسبتش با بهداشت، صنعت و دیگر بخشهاست که البته سهم این مساله برای متخصصان و برنامه ریزان ما که میراث فرهنگی را به عادت، مزاحم توسعه می دانند سخت است.
بهشتی اضافه کرد: برای همین منظور در سال 1394 با همکاری سازمان برنامه و بودجه و دیگر مسئولان، این همایش را به عنوان یک فتح باب برای ایجاد تلقی و رویکرد جدید در توسعه پایدار برگزار کردیم تا این موضوع جا افتاده و حساسیتها کمتر شود.
وی تصریح کرد: برای روشن کردن اذهان، مباحث این همایش را از موضوعات ملتهب محسوس مانند چالش تحولات اقلیمی، آب و فناوری آغاز کردیم که دوره اول آن نیز نسبتا موفق بود.
رئیس شورای سیاستگذاری همایش میراث فرهنگی توسعه پایدار گفت: با توجه به شرایط کنونی که وضعیت نامطلوب زیست محیطی کشور ما را در یک دوراهی ناگزیر قرار داده که یا از شیوه زیست اهالی گذشته این سرزمین درس بگیریم و از میراث زیست آنها برای عبور از جابجایی عظیم جمعیت، خشکیدن سرزمین و دیگر مشکلات، استفاده کنیم یا با بی توجهی به آن دچار خسران شویم انتظار داریم که در دور دوم واکنش مثبت بیشتری را داشته باشیم.
بهشتی گفت: شاهدیم که با تکنولوژی گران قیمت، توسعه ما فقط ناپایدار و موقت است و دوران هزینه کردن بوالهوسانه برای خرید محصولات گران برای زندگی در این سرزمین سپری شده است و ما باید شیوه زیست خود را در این سرزمین به دست آوریم و این نسیان را با مطالعه جدی دوباره احیا کنیم تا با کیفیت مطلوب زندگی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: از دوره صفویه به بعد، ما شاهد سفر افراد مختلف اروپایی به ایران هستیم که بسیاری از آنها در سفرنامه هایشان از ایران دو چیز مشترک نوشته اند؛ اول اینکه ابراز شگفتی کردند که چرا ایرانی ها این سرزمین را برای زندگی انتخاب کرده اند چون با معیارهای آنها ایران، قابل زیست نبوده است دوم اینکه متعجب بودند که چطور اصفهان، شیراز و برخی شهرهای ما این همه زیبا هستند.
بهشتی یادآور شد: این شواهد نشان می دهد که ما راز چگونه زیستن در این سرزمین را پیدا کرده بودیم و در یک قرن اخیر آنها را فراموش کرده ایم و باید با بازشناسی توسط همایش های اینچنینی، نسبت جدید بین میراث فرهنگی و امر توسعه را دریابیم و از آن برای زندگی بهتر و عبور از چالشها در این سرزمین بهره مند شویم.
به گزارش ایرنا، نخستین همایش ملی میراث فرهنگی توسعه پایدار، بهمن 94 برگزار شد و دومین همایش در 15 و 16 مهرماه امسال با 8 محور میراث فرهنگی توسعه پایدار، آمایش سرزمینی، راه و شهرسازی، مدیریت آب، هویت گردشگری، نوآوری و فناوری در سالن همایش های موزه ملی برگزار خواهد شد.
تاکنون 133 مقاله علمی در محورهای تعیین شده به دبیرخانه همایش ارسال و در هشت کارگروه تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است.
فراهنگ **1085**3079** 1055

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


توسعه پايدار