گردشگری و توریسم

شمار گردشگران خارجی کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافت

به گزارش ایرنا، محمود باقری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت روزجهانی جهانگردی افزود: تعداد گردشگران ورودی در 6 ماه نخست سال قبل به این استان 900 نفر بودند که در مدت مشابه امسال این آمار با 12 درصد کاهش به 770 نفر رسید.
وی یادآور شد: دلایل مختلفی از جمله وقوع حادثه ناگوار سقوط هواپیمای تهران- یاسوج در 29 بهمن سال قبل و به تبع آن مشکلات موجود در زمینه پروازهای فرودگاه یاسوج و همچنین وقوع زمین لرزه‌های پی در پی در اردیبهشت امسال در کاهش آمار ورودی گردشگران به این استان به ویژه شهر یاسوج دخیل بوده است.
وی برخی اقدام‌ها و برنامه‌های مهم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را برای رونق و شکوفایی این بخش مهم توسعه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد و گفت: تاکنون 773 طرح در حوزه صنایع دستی و گردشگری در قالب طرح‌های مربوط به اشتغالزایی روستایی و عشایری به تصویب رسیده است.
باقری ادامه داد: 428 طرح نیز در حوزه‌های صنایع دستی و گردشگری به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که تاکنون افزون بر 110 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.
وی ابراز داشت: 359 مورد از این طرح‌ها در حوزه گردشگری و 69 طرح نیز در بخش صنایع دستی به بانک‌ها معرفی شده‌اند.
باقری میزان اشتغالزایی این تعداد طرح معرفی شده به بانک‌های عامل استان را نیز یکهزار و 862 نفر ذکر کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از سیاست‌ها و راهبردهای مهم با توجه به اعتبارات ناچیز و محدود در حوزه گردشگری این استان حمایت و اعتماد به بخش خصوصی بوده است.
وی افزود: تاکنون حدود 12 اردوگاه و مجتمع تفریحی و اقامتی در این بخش به متقاضیان و سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار شده است.
باقری میزان سرمایه گذاری این تعداد طرح را رقمی افزون بر 150 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: کل اعتبارات مصوب سال جاری حوزه گردشگری استان از محل‌های مختلف کمتر از 25 میلیارد یال بوده است.
وی همچنین یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های جدی اداره کل میراث فرهنگی و کارگروه گردشگری استان را ساماندهی واحدهای پذیرایی بین راهی در مناطق مختلف استان ذکر کرد و گفت: در همین راستا نیز کمیته‌ای با حضور منابع طبیعی، حمل و نقل و پایانه‌ها، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی با محوریت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شده است.
باقری ابراز داشت: بر اساس مصوبه کارگروه گردشگری و تاکید استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فرمانداران هر شهرستان نیز باید با قوت و جدیت در این راستا ورود و نسبت به شناسایی و شناسنامه دار کردن این واحدها اقدام کنند.
وی یادآور شد: بیش از 120 واحد پذیرایی و اردوگاهی بین راهی در سطح جاده‌های ارتباطی استان که بدون مجوز و غیرضابطه مند مشغول فعالیت هستند به چالشی جدی برای مردم و دستگاه‌های مختلف تبدیل شده‌اند.
باقری ادامه داد: برخی از این واحدهای پذیرایی که در قالب اردوگاه‌های گردشگری و خدمات رفاهی هستند به صورت غیرقانونی و بدون مجوزهای لازم از سوی دستگاه‌های مختلف نظارتی ایجاد شده‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این تعداد واحد پذیرایی بین راهی در سطح جاده‌های استان هم اینک بدون کمترین نظارت در بخش‌های مختلف مشغول فعالیت هستند.
باقری اظهار داشت: این واحدها و اردوگاه‌های تفریحی و خدماتی سالها بدون مجوز اقدام به ساخت‌وساز در حاشیه جاده‌ها کرده‌اند و هیچ اهرم نظارتی برای کنترل و شناسایی و ساماندهی آنان تاکنون وجود نداشته است.
وی با بیان اینکه 71 مورد از این واحدها در جاده‌های بین راهی در شهرستان بویراحمد است، گفت: با توجه به اشتغالزایی حدود 500 نفر در این مراکز و واحدها باید قبل از برخوردهای قضایی از طریق راهکارهای قانونی و منطقی نسبت به آگاه کردن صاحبان این واحدها برای گرفتن مجوزهای لازم و شناسنامه دار کردن آنها اقدام کرد.
3016/6110

انتهای پیام /*


اجتماعي


روزز جهاني جهانگردي


گردشگري


كهگيلويه و بويراحمد