گردشگری و توریسم

اراضی حریم تپه ارگ نادری شیروان باید آزادسازی شود

به گزارش ایرنا رضا رجب زاده ظهر روز چهارشنبه در بازدید از تپه ارگ نادری شیروان با بیان اینکه باید گستره حریم آن افزایش یابد، اظهار داشت: شهرداری همچنین برای ایجاد یک بوستان شهری در اطراف این اثر اقدام کند.
وی گفت: بیشتر ساکنان مستقر در اطراف این اثر باستانی از قشر پایین و کم درآمد هستند که قادر به نوسازی واحدهای مسکونی خود نیستند بنابراین،نیاز است تا این واحدها آزادسازی شود.
رجب زاده با اشاره به کاوش های انجام شده در تپه ارگ نادری توسط باستان شناسان چینی و فرانسوی در سال جاری افزود: انتظار می رود با انجام این کاوش ها و آثار به دست آمده، این اثر تاریخی به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده استان های شمالی به مشهد مقدس به قطب جذب گردشگر تبدیل شود.
تپه باستانی ارگ نادری با ثبت تاریخی 703 در آثار ملی ایران در حال حاضر عظیم ترین و مهم ترین محوطه باستانی شمال شرق ایران و اولین مرکز فرهنگ و تمدن خراسان شمالی است.
این اثر باستانی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است و از اولین محوطه های مسکونی حاشیه رودخانه اترک محسوب می شود.
تپه باستانی ارگ نادری همانند کوهی در داخل شهر کهن و باستانی شیروان قرار گرفته است که بر دشت شیروان اشراف دارد و رودخانه اترک از کنار آن می گذرد.
این تپه سابقا مرکز حکومت و فرماندهی شمال خراسان بود که این بنای تاریخی دارای حصار و چهار برج مرتفع بود و عمارت حاکم بر بلندایش مستقر بود و دور تا دور آن دیوار شهر بند قرار داشت.
سفال های به دست آمده از تپه باستانی ارگ شیروان نظیر تپه باستانی است و نوع سفال ها قرمز با نقوش سیاه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد می باشد که به عنوان کهن ترین زیستگاه خراسان شمالی مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.
تپه باستانی ارگ شیروان در روزگاران گذشته محل برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی باچوخه خراسان بود که این بنای تاریخی برای چندمین بار آذرماه 89 توسط باستان شناسان گمانه زنی گردید و این تپه باستانی مهم ترین بنای تاریخی و سند هویت قدیمی ترین پایتخت شمال خراسان است.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/ 6042

انتهای پیام /*


اجتماعي


احداث پارك


ارگ نادري


خراسان شمالي