گردشگری و توریسم

نوای ‘علمدار نیامد’ در بین الحرمین پیچید

به گزارش ایرنا، هزاران زائر ایرانی از استان ها و مناطق مختلف کشور از ساعتی پیش از ظهر تاسوعا خود را به حرم حضرت عباس (ع) رساندند تا روز نهم ماه محرم که در ایران روز یادآوری مصائب ابوالفضل العباس است، درکنار حرم مطهرش به نوحه و عزا بنشینند.
خیل زائران ایرانی در کنار سائر زائران عراقی، هندی، پاکستانی، عمانی و سایر تابعیت ها امروز در ظهر تاسوعا در قالب یک دسته عزاداری یکپارچه و بزرگ مسیر حرم حضرت ابوالفضل تا حرم امام حسین (ع) را قدم به قدم با نوحه و مرثیه و اشک و ماتم طی کردند و ساعتها در گرمای 41 درجه امروز کربلا، نوای جانسوز ‘ای اهل حرم میر و علمدار نیامد … سقای حسین سید و سالار نیامد’ در فضای بین الحرمین طنین انداز شد و عاشقان ابوالفضل العباس به نشان غم و اندوه بر سر و سینه زدند.
روز تاسوعا در کربلا غوغایی برپاست، زائران از کشورهای مختلف امروز به اینجا آمده اند و از ساعات اولیه صبح هر فرد و گروه به سبک و فرهنگ خود عشق و ارادتش را به امام حسین (ع) و اصحابش نشان می دهد.
اینجا محل گردهم آیی هفتاد و دو ملتی است که در عین اختلاف در رنگ و زبان و ظاهر، مشترکات فراوانی دارند، یکی از مهمترین این وجوه اشتراک، عشق و ارادت به سالار شهیدان و برادر وفادارش ابوالفضل العباس (ع) است. بر همین اساس هر یک سعی می کند به شیوه ای .و با برگزاری آیینی خاص، یا انجام خیرات و مبرات و یا مشارکت با پول یا وقت خود، در خدمت به زائران از دیگران سبقت بگیرد.
امروز دیگر شهرهای عراق در 14 استان شیعه نشین این کشور از جمله نجف، کاظمین، سامرا و بغداد نیز شاهد برگزاری آیین های عزاداری تاسوعاست و مراسم ها، هیات ها و موکب های بسیاری در جای جای این شهرها و مناطق برپا شده است و همه جا شاهد نوحه و ماتم است.
شیعیان عراق این روزها سیاه پوش هستند و بیرق های سیاه، سرخ و سبز را جای جای شهرها و محل سکونت خود برافراشته اند و در تدابیر بشدت افزایش یافته امنیتی، به انجام عزاداری سنتی خود به مناسبت ماه محرم می پردازند.
بر اساس یک سنت قدیمی عمده تمرکز برنامه های عزاداری عراقی ها روی عاشورا متمرکز است هر چند روزهای قبل از آن بویژه تاسوعا نیز شکوه و اهمیت خود را دارد.
امسال برای نخستین بار با هماهنگی عتبه های حسینی و عباسی و نیروهای امنیتی، از ورود گروه هایی که موجب وهن تشیع می شوند از جمله زنجیرزنان خشن (زنجیر تیغ دار) به محوطه بین الحرمین و اطراف حرم های مطهر امام حسین و حضرت عباس (ع) جلوگیری شد.
عراقی ها امسال هم در خدمت به زائران سنگ تمام گذاشتند و اینجا در کربلا این روزها خادمان زائران نیز غوغا به پا کرده اند، خرد و کلان و زن و مرد و عراقی و غیر عراقی هر چه دارند در طبق های کرم و اخلاص گذاشته اند و گاه با اصرار و پافشاری از زائران پذیرایی می کنند.
صدها موکب در مسیرهای منتهی به حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) در شهر کربلا دائر شده است و کار پذیرایی از زائران را انجام می دهند.
امسال با آن که گمان می رفت بدلایل اقتصادی شاهد کاهش قابل توجه زائران ایرانی در کربلا باشیم، اما جای جای این سرزمین مقدس امروز و امشب شاهد حضور گسترده ایرانیان بود و پیش بینی می شود تا فردا شب و روز عاشورا بیش از 30 هزار زائر ایرانی وارد کربلا شوند.
درعین حال بدلیل شرایط امنیتی در عراق، آیین های دینی در این کشور هر ساله با تدابیر شدید و اجرای طرح های ویژه امنیتی برگزار می شود تا امنیت زائران میلیونی عاشورا، اربعین و سایر مناسبت های دینی حفظ شود. برای ایام عاشورای امسال نیز طرح های ویژه امنیتی در نظر گرفته شده است.
ژنرال ‘علی ابراهیم الدبعون’ فرمانده ستاد عملیات الرافدین روز سه شنبه از مشارکت 60 هزار نیروی انتظامی و امنیتی برای تامین امنیت مراسم عاشورا در استان های ذی قار، میسان، واسط و مثنی استان های همجوار کربلا خبر داد.
‘عقیل المسعودی’ رئیس کمیسیون امنیت شورای استان کربلا نیز از انجام تمامی مقدمات لازم امنیتی و خدماتی در کربلای معلا برای حضور میلیونی زائران و عاشقان اهل بیت (ع) در روز عاشورا خبر داد.
وی گفت: نقاط ضعف و برخی خلاهای طرح امنیتی سال قبل بررسی و امسال برطرف شده است تا در عین حالی که خیابان های کمتری در کربلا بدلایل امنیتی بسته شود، سطح امنیت افزایش زائران و مراقد مقدسه افزایش یابد.
خاورم*11*380**

انتهای پیام /*


سیاسی


عراق


تاسوعا


عزاداری