گردشگری و توریسم

بایسته های مغفول در صنعت گردشگری

تاریخ طولانی، طبیعت بکر، فرهنگ خاص، مرقد با ارزش، رفتار منحصر به فرد، خوراک نادر، بنای قدیمی و هنر اختصاصی هر کدام می تواند زمینه و پایه گردشگری در یک روستا، شهر، منطقه یا کشور باشد اما این همه کافی نیست و برای تحقق صنعت گردشگری نیاز به تحقق اموری دیگر نیز وجود دارد.
مشهد با تاریخ پرفراز و نشیب خود با وجود مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع)، آرامگاه فردوسی، صنایع غذایی پیشرو و برندهای خوراکی منحصر به فرد مانند شیشلیک شاندیز و زعفران، هنرهایی چون انگشترسازی و سنگهای تزئینی، پارکها و مجتمعهای آبی دیدنی دچار کاستیهایی در صنعت گردشگری است.

* لزوم هماهنگی ارکان سه گانه گردشگری
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: ارکان مختلف بخش گردشگری که عبارتند از راهنمایان گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز اقامتی می بایست برای تحقق گردشگری مطلوب با یکدیگر هماهنگ باشند.
مژگان ثابت تیموری افزود: ایجاد چارچوبی برای برقراری ارتباط میان این ارکان سه گانه بخش گردشگری باید در اولویت بوده و در این راستا تدوین نقشه راه و ارائه خط مشی صحیح برای برقراری این ارتباط منسجم و هدفمند در دستور کار قرار گیرد.
وی اظهار داشت: وجود راهنمایان گردشگری حرفه ای و صاحب صلاحیت به‌ عنوان حلقه واسط میان دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگران و زائران و همچنین مراکز اقامتی موجب حذف دلالان از یک طرف و افزایش ضریب ماندگاری گردشگران از سوی دیگر خواهد شد.
وی گفت: باید شیوه نامه جامع برای رونق فضای گردشگری استان تدوین کرد که در آن آیین ‌نامه ‌های صنوف فعال در حوزه گردشگری بازنگری شود و نقاط قوت آن تقویت و موانع آن حذف گردد.

* لزوم مسافرگیری از مبدا
نایب رئیس اتحادیه هتل آپارتمان‌ ها و مهمانپذیران خراسان‌ رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کارگزاران خدمات سفر در خراسان رضوی نباید مسافران خود را در ورودی مشهد یا دیگر شهرهای استان بلکه در مبادی خروجی شهرهای مسافران تحویل بگیرند و بدین ترتیب چرخه خدمات سفر تکمیل می شود.
مهدی آجیلیان افزود: باید با تدوین مدل جامع، فضای کنونی گردشگری شهر مشهد را سامان داد که در این زمینه نبود ارتباط بین دفاتر خدمات مسافرتی و هتل ‌ها از موانع این ساماندهی است.

* تورهای بی مجوز خدشه به اعتبار گردشگری مشهد
رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: عملکرد تورهای بی مجوز و بی شناسنامه که نظارتی نیز بر آنها صورت نمی گیرد، اعتبار گردشگری مشهد را خدشه دار می کند و ساماندهی این دسته از تورها از دغدغه های فعالان این عرصه است.
محمد قانعی افزود: پیش از این الزام به دریافت ‘کد تور’ باعث می ‌شد تا حضور گردشگران گروهی با برنامه ‌ریزی انجام گیرد و از فعالیت دلالان یا تورهای فاقد مجوز در این عرصه جلوگیری می شد که به دلایل نامعلوم، این الزام برداشته شده است.
نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: به راهنمایانی که مسلط به دست کم 2 زبان خارجی و اطلاعاتی وسیع در زمینه شهر مشهد و استان خراسان رضوی باشند نیازمندیم.
سعید ولی زاده افزود: مهارتها و کیفیت برخورد این افراد، گردشگران را به بازگشت به مشهد و افزایش طول اقامت ترغیب می ‌کند لذا همکاری راهنمایان دارای کارت و مجوز فعالیت با دفاتر خدمات مسافرتی ضروری است.
وی اظهار داشت: باید مشوقها و امتیازاتی را تعریف کرد که دفاتر مسافرتی را به جذب مسافر برای مراکز اقامتی ترغیب سازد زیرا تعریف یک چرخه کارآمد که کسب درآمد و سود برای همه ارکان آن مدنظر قرار گرفته باشد علاوه بر حذف واسطه‌ ها به ایجاد درآمد پایدار در حوزه گردشگری منجر می‌ شود.

* شبکه رزرواسیون ملی و هلدینگ گردشگری
عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز گفت: با ایجاد شبکه رزرواسیون ملی، می توان به شناسایی مسافر و برنامه ریزی برای تورهای ورودی از مبدا اقدام کرد.
مجید فرقانی افزود: این روش، فعالیت دلالان را در مبادی ورودی مدیریت خواهد کرد.
شوشتریان مشاور رسانه‌ای اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: می توان با ایجاد هلدینگی متشکل از تمام اجزای صنعت گردشگری به این نابسامانی خاتمه داد.
در این میان افزایش دلالها و زوارکشها در شهر مشهد که 20 درصد نرخ واقعی هر اتاق را از زائر و گردشگر دریافت می کنند، حضور غیر مجاز سازمانها و نهادهای مختلف در عرصه تشکیل تور و رزرو گروهی هتلها و کاهش فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی مجاز به خاطر افزایش فعالیت دفاتر اینترنتی غیرمجاز از جمله مسائلی هستند که صنعت گردشگری در مشهد و استان خراسان رضوی را تهدید می کنند.
1922/6053

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


مشهد


خراسان رضوي