گردشگری و توریسم

مردم محصولات صنایع دستی را وارد منازل خود کنند

پروانه حیدری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا؛ تاکید کرد که صنایع دستی را باید وارد زندگی مردم کرد و از این طریق به اقتصادی کردن این هنر و درآمدزایی برای هنرمندان کمک نمود.
وی یکی از راهکارهای مردم برای ورود صنایع دستی به منازل مردم را ایجاد نوآوری و خلاقیت در تولیدات دستی دانست و از هنرمندان خواست با همکاری طراحان این عرصه، نوآوری در تولیدات خود ایجاد کنند.
وی آموزش را یکی از برنامه های معاونت صنایع دستی استان دانست و گفت: برای ایجاد خلاقیت و نوآوری و کمک به تقویت صنایع دستی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی به صورت مستمر در طول سال می کنیم.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه به آموزش یک هزار و 366 نفر در سال 96 در رشته های مختلف صنایع دستی در سطح استان اشاره کرد و گفت: امسال نیز تاکنون یک هزار و 200 نفر در 35نقطه استان آموزش ارائه شده است.
حیدری همچنین در ادامه یکی دیگر از مشکلات حوزه صنایع دستی در استان را نبود بسته بندی مناسب محصولات دانست و افزود: امسال با همکاری دانشکده فنی و حرفه ای دختران کرمانشاه جشنواره بسته بندی صنایع دستی را برگزار می کنیم.
وی اظهار داشت: این جشنواره در بهمن امسال و با اولویت بسته بندی گیوه برگزار می شود.
وی به تلاش برای برقراری بیمه هنرمندان صنایع دستی نیز اشاره کرد و گفت: با بیمه روستایی عشایری و بیمه سلامت تفاهم نامه همکاری منعقد کرده ایم تا افراد واجد شرایط زیر پوشش بیمه قرار گیرند.
او در مورد فعالان صنایع دستی استان نیز گفت: براساس جوازهای تاسیس و پروانه های بهره برداری که صادر شده اسامی 10 هزار و 500 نفر از هنرمندان این حوزه در سامانه این اداره کل ثبت شده است.
آمارهای غیررسمی اما از فعالیت حدود 70 هزار نفر در حوزه صنایع دستی در استان کرمانشاه دارد که در 250 رشته از جمله گلیم، گیوه، معرق، منبت، لباس های محلی و سراجی سنتی بیشترین فعالیت را دارند.
استان کرمانشاه به دلیل پیشینه قدیمی و فرهنگ مردمان آن یکی از مهدهای صنایع دستی و هنرهای سنتی است که آوازه جهانی دارد.
جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی و فلزکاری را می توان از جمله صنایع دستی کرمانشاه نام برد.
همچنین دوخت های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی از جمله دیگر تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.
ماشته بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت سازی یا علم سازی، دباغی سنتی، هور بافی، جاجیم بافی، رنگریزی سنتی، داور بافی (سیاه چادر)، موج بافی را می توان از جمله صنایع دستی فراموش شده کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.
3033/8066

انتهای پیام /*


فرهنگي


صنايع دستي


كرمانشاه


آموزش