گردشگری و توریسم

مطالعات باستان شناسی به احیای بهتر دولتخانه صفوی کمک می کند

به گزارش ایرنا، مهناز اشرفی روز یکشنبه در بازدید از بخش های مختلف دولتخانه صفوی قزوین افزود: با اتکا به یافته های باستان شناسی می توانیم از رخدادها و وقایعی تاریخی که پیش از این برای ما مخفی و نهفته باقی مانده است، آگاهی یابیم.
وی اظهار داشت: با هدف دستیابی به اطلاعات جدید تاریخی، کار پژوهش و کاوش های باستان شناسی در مجموعه دولتخانه صفوی قزوین در حال انجام است.
رییس پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی همچنین گفت: بافت تاریخی شهر قزوین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید برای حفظ آن کوشا بود و اهتمام داشت.
اشرفی خاطرنشان کرد: در این خصوص باید علاوه بر میراث فرهنگی اهتمام دستگاه های مختلف از جمله مدیریت شهری و دستگاه قضایی را شاهد باشیم.
رییس پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی در ادامه این بازدید در جریان روند مطالعات و کاوش های باستان شناسی انجام شده در بخش های مختلف دولتخانه صفوی قرار گرفت.
مطالعات و کاوش های باستان شناسی در دولتخانه صفوی قزوین از سال جاری آغاز شده است.
دولتخانه صفوی مقر پادشاهی شاه طهماسب صفوی از مهم ترین و ارزشمندترین مجموعه های تاریخی قزوین و از یادگاران پایتختی این شهر در قرن نهم هجری قمری است.
سردرب عالی قاپو و کاخ چهلستون تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ های شاه طهماسب که امروزه به موزه خوشنویسی تبدیل شده است از جمله بناهای تاریخی ارزشمند باقی مانده در این مجموعه هستند که به همراه باغی معروف به باغ صفوی در مرکز شهر قزوین قرار دارند.
این مجموعه تاریخی همچنین در کنار خود مدرسه امید نخستین مدرسه مدرن قزوین و گراند هتل از اولین هتل های مدرن ایران از آثار پهلوی اول و همچنین بقعه چهارانبیاء (مدفن چهارتن از پیامبران الهی) را نیز در کنار خود دارد و در جنب خیابان شهدا (سپه) نخستین خیابان احداث شده در ایران قرار گرفته است.
3013

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مطالعات باستان شناسی


قزوین