گردشگری و توریسم

25درصد از صادرات صنایع دستی آذربایجان شرقی سهم «ورنی» است

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، فرشاد به آفرین در آیین افتتاح هشتمین جشنواره ملی «ورنی» در اهر اظهار داشت: یکی از اهداف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از برگزاری جشنواره ورنی، ایجاد انگیزه در ورنی بافان و تولیدکنندگان ورنی منطقه ارسباران است.
وی با بیان اینکه تبلیغ هدفمند ورنی می تواند این محصول را به یک برند بین المللی برای منطقه ارسباران و استان بدل سازد، افزود: البته برندسازی در کنار ارائه محصول با کیفیت و مطلوب با همکاری تولیدکنندگان ورنی ایجاد می شود.
به آفرین با اشاره به اینکه بیش از 11 هزار نفر در عرصه صنایع‌دستی استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: 15 درصد از این تعداد در رشته ورنی فعالیت می‌کنند که 25 درصد از صادرات صنایع دستی استان در سال گذشته سهم ورنی بود.
وی با بیان اینکه میزان فروش در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌ دستی تبریز در تیر ماه سال جاری حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان بود، افزود: از مجموع فروش این میزان، 340 میلیون تومان از فروش ورنی به دست آمد.
معاون صنایع دستی استان با تأکید بر اینکه سال گذشته هنرمندان حوزه صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی 26 نشان مرغوبیت صنایع‌دستی دریافت کردند که پنج نشان مرغوبیت مربوط به رشته ورنی بود، گفت: ورنی پای ثابت تمامی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی کشور است.
به آفرین یکی از دغدغه‌های اصلی ورنی بافان در مناطق روستایی و عشایری را عدم بهره مندی از بیمه اعلام و خاطرنشان کرد: با هماهنگی های به عمل آمده به زودی ورنی بافان تحت پوشش صندوق بیمه عشایری و روستایی قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: با این تفاهم نامه و تحت پوشش قرار دادن این افراد در قالب صندوق بیمه عشایری و روستایی یکی از خواسته‌های اصلی ورنی بافان محقق می‌شود.
وی اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای توسعه ورنی‌بافی، طی دو سال گذشته 100 نفر را در روستاهای قلندر، شله بران و کردلر تحت آموزش‌های رایگان ورنی‌بافی قرار داده است.
به گزارش ایرنا، هم‌اکنون 85 درصد عشایر آذربایجان‌شرقی به کار بافت ورنی مشغولند و این هنر اصیل و بومی بیشتر در بین عشایر و روستاهای منطقه ارسباران رواج دارد به طوری که بیش از 20 هزار نفر از جمعیت منطقه به تولید این صنعت دستی اشتغال دارند و هزینه امرار معاش خود را از تولید ورنی تامین می‌کنند.
«ورنی» در میان عشایر شاهسون و روستاهای کلیبر، خداآفرین، هوراند و روستاهای بخش مرکزی از رونق قابل توجهی برخوردار بوده و در زمان کنونی کشور ما تنها صادرکننده این صنایع دستی است.
6132/3071

انتهای پیام /*


اجتماعي


ميراث فرهنگي


صنايع دستي


ورني