گردشگری و توریسم

ریاست بخش تخصصی هشتمین همایش جهانی ژئوپارک ها به قشم رسید

به گزارش ایرنا، علیرضا امری کاظمی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین مدیر ژئو پارک قشم عضو کمیته علمی است و از این رو برای ژئو پارک قشم برنامه کاری مفصلی تدارک دیده شده است.
به گفته وی شرکت در جلسه های کمیته اجرایی و راهبردی شبکه جهانی، ارائه چهار مقاله تخصصی در کنفرانس، شرکت در جلسه توجیهی ارزیابان رسمی یونسکو و مشارکت در جلسه تهیه برنامه اجرایی ژئوپارک های جزیره ها برای سه سال آینده از جمله این برنامه ها است.

** قشم محور ژئوپارک های منطقه
امری کاظمی افزود: در بهار سال 1396 جزیره قشم پس از چهار سال دوری از شبکه جهانی یونسکو موفق شد با کار مداوم به شبکه ژئوپارک بپیوندد به طوری که یونسکو پیشنهاد داد یک نشست منطقه ای در جزیره برگزار شود.
وی ادامه داد: این نشست منطقه ای به یک نشست بین المللی با حضور 22 شرکت کننده از 17 کشور جهان و 350 شرکت کننده داخلی تبدیل شد که همه حاضران از مزایا و فرصت های ژئوپارک قشم شگفت زده شدند.
ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.
این ژئوپارک به دلیل موقعیت راهبردی آن در خلیج فارس و به عنوان نمونه منطقه ای که در میان ژئوپارک های منطقه ی آسیای شرقی و ژئوپارک های اروپایی قرار گرفته، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم تاکید کرد: در پایان نشست مزبور، یونسکو قشم را به عنوان محور ژئوپارک ها در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا و کشور معرفی کرد.
وی ادامه داد: در این راستا ژئوپارک قشم تفاهم نامه هایی با کشورهای مختلف از جمله روسیه و تایلند منعقد و در برنامه های مختلف آموزشی به عنوان مدرس حضور پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: هر چهار سال یکبار ژئوپارک ها توسط یونسکو بررسی می شوند و در صورت رعایت اصول و ضوابط و پیشرفت امور، مجوز آنان تمدید می شود، در غیر این صورت با دریافت کارت زرد 2 سال فرصت دارند که نواقص را جبران کنند و به شبکه جهانی بپیوندند.
امری کاظمی افزود: البته اگر شرایط ژئو پارک ثابت باقی بماند و بعد از چهار سال هیچ کمبود و نقصی پیدا نشود اما پیشرفتی نیز حاصل نشود، باز کارت زرد صادر می شود.
وی ادامه داد: از همین رو برنامه هایی برای سه سال پیش رو تدوین شده است تا اقدامات مناسب عمرانی، ساماندهی و تجهیز ژئو سایت ها انجام شود.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم اظهار داشت: مطالعه های پایدار در حوزه های زیست شناسی، جوامع محلی و محیط زیست نیز در برنامه قرار دارد تا در چهار سال آینده انجام شود.

** واگذاری تصدی گری سایت های ژئوپارک به جوامع محلی
وی افزود: تمام فعالیت های ما به این سمت و سو حرکت می کند که جامعه محلی متصدی سایت های ژئوپارک شوند و به حفاظت از داشته های جزیره اقدام کنند تا همراهی بیشتری از خود نشان دهند.
امری کاظمی ادامه داد: به همین منظور برنامه های آموزشی بسیاری برای جوامع محلی در سطوح مختلف سنی در نظر گرفته شده است که با دعوت از استادان داخلی و خارجی و مدرسان ژئوپارک قشم برگزار می شود.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم اظهار داشت: کلاس هاس آموزشی با موضوع های متنوع برای اقشار مختلف از جمله دانش آموزان، معلمان، فعالان جامعه محلی و همیاران ژئو پارک از جمله تاکسیرانان، راهنمایان تور، رستوران داران و تولید کنندگان صنایع دستی برگزار می شود.
وی افزود: در این راستا از ابتدای امسال تا کنون پنج دوره آموزشی برگزار شده است و در نیمه دوم سال نیز ادامه خواهد داشت.
امری کاظمی ادامه داد: مردادماه امسال یک دوره آموزش مفاهیم مربوط به ژئو پارک برای 25 دانش آموز برگزار شد که در ماه جاری نین کارگاه نیز ادامه پیدا می کند.
قلمرو ژئوپارک قشم 260 کیلومتر مربع شامل جزیره های قشم و هنگام و 500 متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.
این ژئوپارک دارای 25 سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل های حَرّا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک حدود یکهزار و 628 کیلومتر مربع وسعت و 150 هزار نفر جمعیت دارد.
7500

انتهای پیام /*


فرهنگي


ژئوپارك


گردشگري


قشم