گردشگری و توریسم

فرش ریزماهی خوی ظرفیت ارزشمند صادراتی ایران است

کریستو پولنداکوف /Christo Polendakov/ روز چهارشنبه در حاشیه همایش بین المللی شمس و مولانا و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این محصول برند ایرانی بوده و تولید سنتی آن به ویژه در مرحله رنگرزی با وجود زندگی در عصر تکنولوژی ارزنده و چشمگیر است.
وی که در حاشیه این همایش بین المللی از کارگاه های فرش این شهرستان بازدید کرده بود، اضافه کرد: فرش ریزماهی خوی می تواند با معرفی بهتر به مزیت صادراتی ایران تبدیل شود و عرضه آن در بازار بلغارستان به دلیل نزدیکی، مقرون به صرفه است.
‘پولنداکوف’ با اشاره به اینکه پشم بلغارستان در فرش دستبافت ایران مصرف می شود، بیان کرد: بلغارستان به صورت غیرمستقیم با فرهنگ ایران در ارتباط است.
به گزارش ایرنا فرش خوی به همت مسوولان و با نام تجاری ریزماهی برای حفظ اصالت و ماندگاری به ثبت ملی رسیده است اما ماندگاری فرش ریز ماهی خوی با حمایت از صادرات آن و رونق تولید محقق می شود.
سالانه 100 هزار مترمربع فرش نفیس و دستباف با گردش مالی 2 هزار میلیارد ریال در این شهرستان تولید شده و بیش از 60 هزار مترمربع از آن به آلمان، روسیه، ژاپن، آمریکا، ترکیه، عراق، فرانسه و دیگر کشورها صادر می شود.
خوی در شمال آذربایجان غربی و 75 کیلومتری مرز رازی قرار گرفته و از قطب های مهم تولید فرش دستباف در کشور است؛ بیش از 30 هزار نفر در هشت هزار و 500 کارگاه قالیبافی این شهرستان در تولید فرش دستباف فعالیت دارند.
فرش ریز ماهی خوی با قدمت هزار ساله در رج شمارهای 22 الی 70 و با استفاده از مواد اولیه مرغوب، پشم، پنبه، کرک و ابریشم با گره ترکی و رنگ آمیزی های متنوع در ابعاد مختلف تولید می شود.
7129/3072

انتهای پیام /*


فرهنگي


فرش


ريز ماهي خوي


همايش شمس و مولانا