گردشگری و توریسم

از خبرنگاری در توییتر تا سوزن دوزی در سیستان

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، غرفه شماره 6 نمایشگاه ملی صنایع دستی که امسال سی امین دوره برگزاری را تجربه می کند یکی از غرفه های پرمخاطب این نمایشگاه است که علاقمندان زیادی را مجذوب خود کرده است.
دو جوان باریک اندام سیه چرده بلوچ با لباس های زیبای محلی توانسته اند با ساده ترین ابزار و امکانات، اسم و آوازه ای برای خود و محصول تمام ایرانی شان بتراشند که می تواند نمونه ای موفق برای جوانان خلاق وطنی باشد.
یکی از هنرهای سیستان و بلوچستان از استان های پهناور واقع در جنوب شرق ایران که این استان را از دیگر استان ها متمایز کرده،هنر سوزن دوزی است که چندی پیش این هنر فاخر ملی شد و طی چند روز آینده جشن ملی شدن آن نیز در شهرستان ایرانشهر برگزار خواهد شد.
سیستان و بلوچستان سالهاست از برچسب کم برخورداری و محرومیت رنج می برد و یکی از راه هایی که می تواند مردم این خطه را از وضعیت فعلی خارج کند استفاده از هنرهای آنان در راستای کار آفرینی و اشتغال زایی است.
«فائقه راغی» خبرنگاری است که چندین سال است کار گزارش میدانی در روستاها را آغاز کرده و راه کمک به زنان روستایی سیستان و بلوچستان و بویژه بلوچستان را در توسعه هنر سوزن دوزی دیده است .
او به کمک «نوید برهان زهی» که یکی از فعالان اجتماعی در فضای مجازی( توییتر) است ضمن تبلیغ و معرفی هنر سوزن دوزی به روستاهای مختلف سیستان و بلوچستان سفر کرده و زنان هنرمند و سوزن دوز استان را شناسایی کرده است.
این دو جوان به کمک یک تیم حرفه ای هفت نفره شامل استاد دانشگاه و کارشناس صنایع دستی، مربیان حرفه ای چرم دوزی و سوزن دوزی و کارشناس ارشد نرم افزار تعداد زیادی از زنان سیستان و بلوچستان را مشغول به کار کرده و برای آنان درآمد زایی می کنند.
پای صحبت های این دو می نشینم تا برایم از کارهایشان بگویند ،فائقه راغی می گوید: مدتهاست که برای تهیه گزارش به روستاهای مختلف سیستان و بلوچستان سفر می کنم، هنر بی نظیر زنان سوزن دوز و استفاده نشدن از این هنر ذهنم را درگیر کرده بود که پس از همکاری با آقای نوید برهان زهی و تشکیل یک تیم حرفه ای از تعدادی از بانوان تحصیلکرده و خلاق تحت عنوان مجموعه سوچن در مرکز استان توانستیم تعداد 250 نفر از بانوان بی سرپرست، بد سرپرست و سرپرست خانوار در حاشیه شهر و روستاهای استان را به صورت غیر مستقیم و 15 نفر را بصورت مستقیم مشغول به کار کنیم.
راغی درباره نحوه کارش با بانوان روستایی می گوید: از آنجایی که ممکن است تعدادی از زنان روستایی و حاشیه شهر هنر سوزن دوزی را یاد نداشته باشند برای این افراد کارگاه های سوزن دوزی در تعداد زیادی از روستاهای استان فعال کرده ایم که آموزش می بینند و کارهای آنان کنترل کیفی می شود.
وی در ادامه می گوید: برای واگذاری کار به این زنان، ابتدا طرح سوزن دوزی و رنگ بندی آن ها توسط تیم طراحی سوچن نهایی می شود و این طرح در کارگاه سوزن دوزی مستقر در زاهدان آماده و پس از تایید به کارگاه های روستایی برای تولید انبوه ارسال می شود و کارها مرحله به مرحله کنترل کیفی می شوند.
فائقه راغی می گوید: کار جالب دیگری که توسط تیم «سوچن» در حال انجام است، تلفیق چرم و سوزن دوزی بصورت مستقیم روی چرم است که با این کار تولیدات چرمی زیبایی توسط زنان هنرمند زیر نظر این مجموعه تولید و به فروش می رسد‌.
وی می گوید: تیم ما وظیفه دارد کارهای انجام شده توسط این زنان را ساماندهی، جمع آوری، بسته بندی و معرفی کند، همچنین هنر دست زنان سوزن دوزی که توسط سوچن مشغول به کار می شوند شناسنامه دار می شود و در وبسایت دو زبانه ای که توسط این تیم طراحی و راه اندازی شده معرفی و به فروش می رسد
راغی در ادامه می گوید: کار آفرینی مجموعه سوچن تنها برای روستاهای بلوچستان نبوده و تعداد زیادی از زنان سیستانی را هم در برمی گیرد و از دوخت خامه دوزی آنان هم استفاده می شود.
نوید برهان زهی هم در این باره گفت: معرفی سیستان و بلوچستان همیشه یکی از دغدغه های من بوده و دوست داشتم کار کوچکی برای مردم این منطقه انجام بدهم که پس از پیشنهاد این کار توسط خانم راغی، کارآفرینی و جذب مشتری و ساماندهی مجموعه کار های سوزن دوزی و چرم دوزی را آغاز کردیم و با این هدف به روستاهای سخت گذر سیستان و بلوچستان که امکان رفت و آمد در آن ها دشوار است سفر کردیم.
برهان زهی می گوید: همزمان با این کار پویش استفاده از حصیر دستباف زنان نیک شهری و سفال کلپورگان که قدمت 7000 ساله دارد را به همراه خانم راغی راه اندازی کرده ایم و بصورت جدی دنبال خواهیم کرد تا با این کار دو روستای تنگ سرحه و سفار کلپورگان توسعه یابند.
این جوان سیستانی از انتظارشان برای حمایت های مسئولین می گوید: ما از مردم و مسئولین می خواهیم برای کمک به توسعه سیستان و بلوچستان، صنایع دستی و فرهنگ بی نظیر این مردم را در کار خود بگنجانند و از این هنر برای هدایای خود به مدیران و مهمانان داخلی و خارجی استفاده کنند
نوید افزود: اهداف زیادی در سر داریم که اگر محدودیت های مالی کمتر شود و فروش صنایع دستی زنان بیشتر شود می توانیم آنان را عملی کنیم و تعداد زیادی از زنان روستایی، بی سرپرست و بد سرپرست و حاشیه شهر زاهدان و‌ چابهار را مشغول به کار کنیم.
فراهنگ**3079** 1701

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


صنايع دستي


سوزندوزي