گردشگری و توریسم

60 پروانه گردشگری برای باغ های مرکبات دزفول صادر شد

به گزارش ایرنا حجت اله آریایی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه دزفول در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان افزود: حدود 800 باغ مرکبات در دزفول وجود دارد که 300 باغ از این تعداد قابلیت جذب گردشگر دارند.
وی با اشاره به اینکه این باغ ها با توجه به امکانات بین پنج تا 30 میلیون ریال در روز اجاره داده می شوند، گفت: برای جلوگیری از آسیب به آب های زیرزمینی استخر این باغ ها باید به پمپ های تصفیه آب مجهز باشند.

** 12 مسیر گردشگری در باق قدیم در نظرگرفته شد
آریایی نیا درخصوص بافت قدیم دزفول نیز گفت: 240 هکتار بافت آجری در دزفول وجود دارد که 80 هزار نفر در آنها ساکن هستند و پارسال 12 مسیر گردشگری برای این بافت در نظر گرفته شد.
وی به آغاز مرمت خانه جوکار، خانه عباس پربر، خانه زراعت، آسیاب های آبی و آرامگاه یعقوب لیث در سال جاری اشاره کرد و افزود: برای هرکدام از این بناهای تاریخی حداقل 800 میلیون ریال اعتبار نیاز است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: جذب اعتبار مرمت خانه جوکار با مشکلاتی درمرکز استان همراه بود که اکنون مشکل حل وبزودی مرمت انجام خواهد شد.
وی با اشاره به وجود حدود 780 کت(دست کند)در دزفول افزود: این کت ها مربوط به دوره عیلامیان هستند که در سالهای اخیر به علت استفاده های نابجا واستفاده از بلوک، موزاییک و آهن آلات دستخوش تخریب شدند.
آریایی از تخریب برخی از این سازه ها با دستور دادستان خبر داد و اظهار داشت: به دنبال تنظیم بخشنامه ای برای ساماندهی کت های دزفول هستیم.

** همه مردم دزفول در حفظ پل قدیم بکوشند
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول به وضعیت پل ساسانی(قدیم) این شهر اشاره کرد و گفت: این پل با 1700 سال سابقه احتیاج به نگهداری و مرمت سالانه بیشتری دارد و سایر نهادها و خیرین باید به این موضوع ورود کنند.
وی وجود الحاقات پل قدیم را یکی از دلایل ضربه و فرسایش آن دانست وگفت: تعدادی که نسبت به دیوارنویسی بر روی پل اقدام کردند به مراجع قضایی معرفی ولی همه شهروندان باید پل قدیم را میراث خود دانسته و در حفظ آن کوشا باشند.
وی همچنین به فعالیت 11 آژانس گردشگری در دزفول اشاره کرد و افزود: برخی آژانس ها تخلفاتی داشته اند که با آنها برخورد شد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: 111 رشته صنایع دستی در گذشته در دزفول فعال بوده که اکنون به علت حمایت نشدن منسوخ شده و فقط 11 رشته از جمله خراطی، کپوبافی و آهنگری باقی مانده است.
وی با اشاره به اینکه خراطی و کپوبافی دزفول ثبت ملی شده اند، افزود: صنایع دستی دزفول در استان حرف نخست را می زند.
آریایی اظهار داشت: بیش از 90 درصد صنعتگران دزفول بانوان هستند که بار زیادی از اشتغال صنایع دستی را برعهده دارند و میراث فرهنگی نیز با ارائه تسهیلات از آنها حمایت می کند.
7278/3022

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


خانه های تاریخی


دزفول