گردشگری و توریسم

خراطی سنتی در پیشخوان بازار

به گزارش ایرنا، خشکسالی باعث شده که حجم زیادی از باغ ها در خراسان جنوبی به انبارهای چوب تبدیل شود. اما استفاده از این چوب ها در هنر خراطی سنتی درآمدزایی خوبی به ارمغان دارد.
پیکر بی جان چوب وقتی در دستان هنرمندی قرار می گیرد انگار روح زنده شدن در آن دمیده می شود. از همان ابتدا که با مُغار( نوعی وسیله در خراطی) لایه های اضافه چوب برداشته می شود تا لحظه ای که با چرخش چرخ خراطی فرم گرفته می توان نقش هنر را به تماشا نشست.
خراطی در اغلب نقاط کشور رایج است و مدارک تاریخی ملموس و پیشکسوتان این هنر گواهانی بر موجودیت خراطی سنتی در برخی نقاط استان خراسان جنوبی هستند.
چوب درختان گردو، نارون، توسکا، زبان گنجشک ، بید، چنار، چوب سفید، گلابی، عناب و کیکم بهترین گزینه ها برای خراطی هستند و در خراسان جنوبی به علت فراوانی چوب گردو ، عناب و بید، خراطان منطقه بیشتر از چوب این درختان استفاده می کنند.
آنچه از این هنر متولد می شود انواع پایه های مبل، تختخواب، میز و صندلی، وردنه، چرخ ، دوک نخ ریسی ، نی ، بدنه قلیان و غیره است.
دستگاه خراطی، مُغار، اِسکَنه، انواع پَرما ( مَته )و دسته پَرما ،گیره، سوهان و چوب ساب، سنگ سُو، مداد، خط کش و متر از ابزارهای مورد استفاده در هنر خراطی سنتی است.
گرچه این حرفه در بیشتر شهرستان های استان از جمله بیرجند، سرایان ، بشرویه و فردوس رواج داشته اما به تازگی با همت یک هنرمند از خطه بشرویه خراطی در مسیر شکوفا شدن به عنوان یک منبع درآمد قرار گرفته است.
به گفته مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه، یکی از جوانان خلاق و پر انگیزه و مستعد این شهرستان سال گذشته گام های نخست احیای خراطی سنتی را برداشت.
سید امیرسلیمانی رباطی افزود: آنچه که این جوان را مشتاق به شروع کار کرد اعطای تسهیلات پشتیبان به مبلغ 350 میلیون ریال بود.
وی اظهار داشت: انگیزه و پشتکار این جوان خلاق سبب شد در بازه زمانی کوتاهی هنر اصیل خراطی جای خود را در میان صنایع دستی تازه احیا شده بشرویه تثبیت کند.
سلیمانی با بیان اینکه در بازارچه صنایع دستی شهرستان 2 غرفه برای تولید و فروش به این هنرمند واگذار شده است افزود: انواع و اقسام حجم های چوبی در فرم ها و سبک های مختلف در این کارگاه تولید می شود و مشتریان بومی و گردشگران داخلی و خارجی از آن استقبال خوبی کرده اند.
وی گفت: از جمله برنامه های مدنظر در مسیر شکوفایی هنر خراطی شهرستان بشرویه، فراگیری تکنیک لایه چینی و تولید حجم های رنگارنگ خواهد بود که تولیدهای اولیه این تکنیک توسط هنرمند خراط بشرویه نیز درخور توجه است.
9893 * 6054

انتهای پیام /*


فرهنگي


خراطي


بشرويه


ميراث فرهنگي