اقامتگاه, گردشگری و توریسم

اقامتگاه‌های بوم‌ گردی جهرم؛ظرفیت های جدید گردشگری

بوم ‌گردی در ایران شاخه‌های متعدد و فعالیت‌های گوناگونی همچون گردشگری روستایی، گردشگری عشایری، گردشگری ماجراجویانه و فعالیت‌هایی است که هریک وابسته به موقعیت جغرافیایی خاص خود است.
ایران به دلیل دارابودن توانایی‌ها و جاذبه‌های چشمگیر از نظر تنوع اقلیم و پوشش گیاهی یکی از کشورهای مهم دنیا در این حوزه محسوب می شود.
اقامتگاه‌های بوم‌ ‌گردی فرصتی مناسب است تا شهروندان ضمن گردشگری و بازدید از جاذبه‌های توریستی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم محلی هر منطقه، فارغ از زندگی روزمره و ماشینی، حس ایرانی‌ زیستن به سبک سنتی را درک کنند.
اقامتگاه بوم ‌گردی، سرایی است که با حفظ سنت‌ها و آداب و رسوم مردم منطقه ضمن ایجاد مکانی برای اقامت گردشگران، سبب ارتقای سطح زندگی جامعه محلی و رونق اقتصادی آن منطقه می‌شود.
استان فارس با دارابودن اقوام گوناگون و بوم‌های مختلف، ظرفیت و توانایی جذب گردشگر را در حوزه‌های گوناگون بوم گردی داراست. یکی از شهرستان‌های استان فارس که تنوع آب ‌وهوایی و آثار تاریخی و ظرفیت‌های گوناگون روستاگردی دارد، شهرستان جهرم است.
در عید نوروز سال 1397، اقامتگاه‌های بوم گردی در بخش‌های مختلف شهرستان جهرم میزبان گردشگران شدند.
علی لطفی‌ پور، مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری جهرم در گفت‌ ‌و گو با ایرنا اعلام کرد: امسال 6 اقامتگاه در بخش خفر و 2 اقامتگاه در بخش مرکزی، 2 اقامتگاه در بخش کردیان و 3 اقامتگاه در بخش سیمکان متقاضی پذیرایی گردشگران داخلی و خارجی بودند.
وی بیان کرد: 11 نفر متقاضی راه‌اندازی اقامتگاه بوم گردی در شهرستان جهرم بودند که به فرمانداری ویژه شهرستان جهرم و اداره‌ کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان معرفی شدند و با 9 درخواست، موافقت اولیه شده است.
به گفته لطفی پوردو اقامتگاه بوم گردی در روستای گاره در بخش خفر متعلق به اواخر دوره‌ قاجاریه و اوایل پهلوی است که مراحل پایانی خود را برای ثبت به عنوان اقامتگاه بوم گردی می‌گذرانند و کار ثبت منزل تاریخی در روستای بادمجان بخش سیمکان با مالکیت داریوش احمدی نیز به پایان رسیده است.
دو اقامتگاه بوم گردی که در حال حاضر در شهرستان جهرم از شهرت بیشتری برخوردارند، یکی اقامتگاه نایب است و دومی خانه‌ی نوروزی‌ها که در حال تکمیل و اخذ مجوز است.

** اقامتگاه بوم گردی نایب در بخش خفر
این خانه در کیلومتر 100 جاده‌ شیراز- جهرم در بخش خفر و شهر باب انار در سه راهی آبشار و گلزار قرار دارد. اقامتگاه نایب با 3 اتاق، آشپزخانه و حیاطی زیبا و سرسبز، اقامتگاهی راحت و دنج برای میهمانان است.
عاطفه‌ فانی، کارشناس مدیریت جهانگردی در معرفی این خانه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اولین اقامتگاه بوم‌ گردی که در شهرستان جهرم مجوز بهره‌ برداری گرفته و آغاز به فعالیت کرده است، اقامتگاه بوم‌ گردی نایب در اسفندماه 96 بوده است.
وی افزود: این خانه از دو بخش تاریخی ساخته شده که یکی متعلق به دوره قاجار و قسمت دوم به دوره‌ پهلوی اول برمی‌گردد که هم‌اکنون تبدیل به اقامتگاه بوم‌ گردی شده است.
فانی ادامه داد: صاحب این ملک، حاکم وقت باب‌ انار به نام «نایب» بوده است که پس از وی این خانه دست به دست ‌شد و بخشی از آن را سید جواد حسینی ‌خرید و به اقامتگاه بوم‌ گردی تبدیل کرد.
وی ابراز کرد: این بخش از منزل در حدود 248متر مربع است و از سه اتاقِ سه دری، حوضی مستطیل شکل در وسط حیاط که شیر سنگی در گوشه‌ای از آن قرار دارد، تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه اقامتگاه بوم ‌گردی نایب با بودجه شخصی مرمت شده که هنوز نیاز به امکانات بیشتری دارد، گفت: در شهر باب انار خفر با آب‌ وهوای خوب و داشتن منظره‌ای بکر در طول مسیر می‌توان روزی خوش را در این مکان سپری کرد.
مدیر میراث فرهنگی جهرم نیز گفت: پرونده اقامتگاه بوم‌ گردی شهر باب‌ انار بخش خفر برای ثبت در لیست آثار ملی، ارسال شده است.
لطفی پور با اشاره به اینکه اقامتگاه‌های بوم‌ گردی‌ در سراسر ایران پذیرای گردشگران و مسافران هستند، اضافه کرد: اقامتگاه بوم‌ گردی، به اقامتگاه‌هایی گفته می‌شود که در محیط‌ های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن از ضوابط زیست‌ محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه، تأسیس شده‌اند که در تعامل با جامعه محلی با توجه به تنوع اقلیم، زمینه حضور گردشگران را فراهم می کنند.
وی در معرفی اقامتگاه بوم ‌گردی‌ شهر باب‌ انار بخش خفر اضافه کرد: خانه‌ای که اینک به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی شهر باب‌انار معرفی شده، از دو قسمت، تشکیل شده است، بنای یک قسمت از آن به دوره‌ قاجار و بخش دیگر به دوره‌ پهلوی اول برمی ‌گردد که بخش اخیر که قدمت کمتری دارد، اکنون برای کاربری اقامتگاه بوم‌ گردی، تعمیر و احیا شده و به خدمات‌ دهی مشغول است.

** خانه‌ نوروزی‌ها، اقامتگاه بوم‌ گردی‌ قطب‌ آباد
طراحی، ایده و عمران اقامتگاه بوم گردی در قطب آباد مرکز بخش کردیان برعهده‌ ایرج نوروزی و برادر وی یعقوب نوروزی بوده است. امور جاری این منزل و راهنمای آن در حال حاضر در اختیار یعقوب نوروزی است که نویسندگی و عکاسی در شهر قطب‌ آباد انجام می‌دهد و جمع‌آوری اشیای قدیمی، نظارت و اجرا بر روند مرمت این اقامتگاه بوم ‌گردی را با همکاری برادرش انجام می‌دهد.
یعقوب نوروزی در معرفی این خانه گفت: این منزل حدوداً هزارمتر مربعی را نوروز نوروزی در اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول در شهر قطب‌آباد در بخش کردیان شهرستان جهرم ساخت.
وی افزود: اولین مکانی که به بخشداری کردیان اختصاص داده شد بخشی از همین خانه‌ بود و اولین برق ‌کشی شهر نیز از همین ‌جا آغاز شد که حتی کلیدو پریزهای آن زمان نیز در اتاقی از این منزل دیده می‌شود.
نوروزی با بیان اینکه فاز اول این مجموعه‌ بوم‌ گردی رو به اتمام است و تا پایان امسال فاز دوم نیز آماده‌ی بازدید می‌شود، گفت: در فاز اول این مجموعه جمع‌آوری وسایل سنتی و قدیمی، گونه‌های زیست محیطی صحرایی و کوهی، جذب بوم‌ گرد و توریست برای معرفی شهر قطب‌آباد و شهرستان جهرم انجام شده است.
این مجموعه با هزینه‌ی شخصی برادران نوروزی بازسازی و تجهیز شده است و این دو نفر برنامه‌های دیگری نیز برای تکمیل فاز سوم و چهارم را در دست اجرا دارند که از جمله‌ آنها می‌توان به احداث رستوران سنتی، بخش پرندگان بومی، بخشی برای عکس‌های قدیمی که حدود چهل هزار عکس را در برمی گیرد و بخش ویژه Vip استراحتگاه گردشگران خارجی اشاره کرد.
در این خانه انواع و اقسام وسایل سنتی دیده می‌شود.
بی‌بی ‌ناز ضیایی، مادربزرگ نوروزی‌ها نیز اولین قابله‌ شهر قطب‌آباد بوده است که به وسیله گیاهان دارویی طبابت می‌کرده و هم اکنون کوزه‌ بادشکن مربوط به حدود 250-300 سال پیش موروثی وی باقی مانده است.
خانه‌ نوروزی‌ها به بخش‌های مختلفی چون بخش مطبَخ(آشپزخانه امروزی)، ابراز و دست‌ افزارهای کشاورزی، موزه‌ آب، اسناد خطی، وسایل سنتی پزشکی و داروهای گیاهی و… به تعداد ده‌هاهزار قطعه دیده می‌شود که جمع‌آوری آن‌ها حدود 25 سال به طول انجامیده است.
این مکان همانند دیگر منازل قدیمی رو به تخریب بوده است که با دانش نوروزی‌ها با مرمت و اضافه کردن بخش‌هایی از سال 1386، ضمن نجات خانه، قطب‌آباد نیز معرفی شده است.
نوروزی با بیان اینکه نوع سنگ‌های به کار رفته در کف و بدنه‌ منزل متفاوت است و از سنگ‌های بومی شهرستان تا سنگ‌های حوالی نی‌ ریز تهیه شده است، اظهار کرد: اَندود این خانه نیز با نوع خاصی گِل که چسبندگی زیادی دارد و مخصوص آب و هوای این مناطق است انجام شده و حتی طراحی سنگ‌های شکسته استخر، چاه آب و کف نیز با مهندسی دقیق انجام گرفته است.
وی اضافه کرد: رنگ‌هایی نیز در قسمت ورودی در کف دیده می‌شود که برگرفته از شش رنگ اصلی موزه‌ پارس شیراز است که در دوره‌ هخامنشیان کاربرد داشته است.
امکانات اقامتی این منزل هنوز کامل نیست، اما بازدید از آن برای همگان آزاد و رایگان است و با هماهنگی با یعقوب نوروزی می‌توان از فضای سبز و دلنشین این منزل برای برنامه های بازدید دانش آموزان مدارس، جلسات مختلف فرهنگی و تفریحی، آتلیه، علاقه‌ مندان به هنر معماری و… استفاده کرد.
جهرم شهرستان مرکبات و نخل و باغ در 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.
9910 / 1876

انتهای پیام /*


فرهنگي


اقامتگاه بوم گردي


شهرستان جهرم


ظرفيت هاي گردشگري